Stationerna i Deje? (Byggnad)

av Stefan Nilsson, Sunday, June 07, 2009, 10:31 (5750 dagar sedan)

Igår var jag i Deje och skulle kolla efter NKlJ gamla lokstall. Det visade sig stå kvar med fint putsat runt omkring, en sträcka räls fram till vändskivan (som däremot inte var lika snyggt hållen).

[image]

[image]

I vilket fall. Båda stationshusen finns kvar. BJ gamla stnhus brann tydligen 1946 vad jag kunnat hitta, varför det som finns kvar idag byggdes.

[image]

Däremot var det lite oklart exakt när det och när NKlJ moderna byggdes; beskrivningen under Jvmv stnhusförteckning var - för mig - lite oklar på den punkten, vilken stn det är som byggs när...

Jag har kikat i BJ historik 1879-1979 och Googlat en del men inte hittat nåt mer precist - nån som kan och skulle vilja klargöra hur det hänger ihop?

Tack på förhand i så fall! :-)

Stationerna i Deje?

av Ola Almquist, Monday, June 08, 2009, 09:44 (5749 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Jag har ställt frågan tidigare. Alla länkar fungerar inte längre.
Tidigare tråd
Jag fick i alla fall bra svar, återstår att reda ut exakt vilket datum BJ- stationshuset brann ned.

M.v.h.
Ola

Stationerna i Deje?

av Johan S, Monday, June 08, 2009, 10:50 (5749 dagar sedan) @ Ola Almquist

"1947 dec 15 - Brand i järnvägsstationen i Deje."

Allt enligt Värmlands brandhistoriska klubbs hemsida!

/Johan

Stationerna i Deje - OK...

av Stefan Nilsson, Monday, June 08, 2009, 11:15 (5749 dagar sedan) @ Ola Almquist

Tack för tipset, där fanns det en del ja. Så det var alltså "NKlJ 2" som byggdes 1947-48 på platsen för "NKlJ 1" (eller att det byggdes om). Antar att "ställverksväntsalen" ("BJ 2"/"SJ 1") byggdes samtidigt då?

Vi spånade lite kring arkitekturen för "SJ 1", den har ju 1940-talskaraktär, kanske man kan säga i skarven mellan funkis och modernism?

Här är förresten en bild på kåken ifråga, "SJ 1":
[image]

Idag bör den väl mest betraktas som postmodernism... ;-)

av Sune Nylén @, Monday, June 08, 2009, 15:28 (5748 dagar sedan) @ Stefan Nilsson

Det är väl inte helt fel att säga att den är en större upplaga av Köpmannebro.Kp hade ju vevställverket utomhus,under det att man berett plats inomhus i Deje för detta.En bild på Kp finns i SJK folder En resa på BJ.utgiven 1985.:-) Sune

Stationerna i Deje?

av Ola Almquist, Monday, June 08, 2009, 19:14 (5748 dagar sedan) @ Johan S

"1947 dec 15 - Brand i järnvägsstationen i Deje."

Allt enligt Värmlands brandhistoriska klubbs hemsida!

/Johan

Där ser man! Då har sidan kompletterats!

M.v.h.
Ola

av Ola Almquist, Monday, June 08, 2009, 19:17 (5748 dagar sedan) @ Sune Nylén

Det är väl inte helt fel att säga att den är en större upplaga av Köpmannebro.Kp hade ju vevställverket utomhus,under det att man berett plats inomhus i Deje för detta.En bild på Kp finns i SJK folder En resa på BJ.utgiven 1985.:-) Sune

Köpmannebro nya station har jag också funderat på. Någon som kan visa bilden?

M.v.h.
Ola