Duktiga vykortsfotografer i Strömstad (Fotografier/bildfrågor)

av Thomas Tell, Thursday, June 11, 2009, 21:35 (5637 dagar sedan)

Vykort
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/StrmstadVy.jpg[/img]
Ytterligare en bild med vagnar på. Två stycken CC2:or där den vänstra är 3281 och den högra 2206. Båda har elbelysning. Foto på 1930-talet.
/tell

Duktiga vykortsfotografer i Strömstad

av HJP, Friday, June 12, 2009, 12:20 (5636 dagar sedan) @ Thomas Tell

Vykort
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/StrmstadVy.jpg[/img]
Ytterligare en bild med vagnar på. Två stycken CC2:or där den vänstra är 3281 och den högra 2206. Båda har elbelysning. Foto på 1930-talet.
/tell

****
SNYGGT!
Men hade inte varje (ursprunglig) vagn sitt nummer? D.v.s. två vagnsnummer per CC2. I så fall: Vilka är vagnarna 3281 resp 2206?

Undar
HJP

Duktiga vykortsfotografer i Strömstad

av Thomas Tell, Friday, June 12, 2009, 14:15 (5636 dagar sedan) @ HJP

Vykort
[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/StrmstadVy.jpg[/img]
Ytterligare en bild med vagnar på. Två stycken CC2:or där den vänstra är 3281 och den högra 2206. Båda har elbelysning. Foto på 1930-talet.
/tell


****
SNYGGT!
Men hade inte varje (ursprunglig) vagn sitt nummer? D.v.s. två vagnsnummer per CC2. I så fall: Vilka är vagnarna 3281 resp 2206?

Undar
HJP

I april till maj 1930 sammanbyggdes 8 C3d till 4 enheter CC3d. Vagndelarna behöll sina nummer och det var 2156+2151, 2355+2377, 2209+2216, 2362+2382. I november och december samma år byggdes dessa ihop 2 och 2 till längre CC3d. Den första CC3d:n bestod av a 2209+2216+2156+2151 och den andra av 2362+2302+2355+2377. I skrivelse den februari 1931 bestämdes om littera CC4 för dessa vagnar. De fick då också ett gemensamt nummer för varje "aggregat" där dessa två blev 2899 och 2900.

CC2 3281 är ena halvan av CC4 2905 som 1939 delades i två delar, CC2 2905 och 3281. 3281 består av f.d. C3d 2324 och 2365.
CC2 2906 är ena halvan av CC4 2906 som 1939 delades till CC2 2906 och 3282. 2906 består av f.d. C3d 2161 och 2357.

Tittar man noga kan man se generatorerna i underredena på de högra delarna av respektive vagn.
/tell

Duktiga vykortsfotografer i Strömstad

av tiosextiosju @, Saturday, June 13, 2009, 08:41 (5636 dagar sedan) @ Thomas Tell

Fantastisk bild. Byggdes inte dessa vagnar om för att akut klara en exploderande lokaltrafik i Stockholm? Användes tills tillräckligt med Bo6-vagnar kommit ut genom verkstadsportarna?

Iögonfallande detalj: Pontonerna ute i vattnet. Någon slags linfärjor?

Duktiga vykortsfotografer i Strömstad

av Staffan Myrenberg, Saturday, June 13, 2009, 10:12 (5636 dagar sedan) @ Thomas Tell

Jag tror att bilden är från mitten av 1940-talet i stället. Vid piren i bildens mitt ligger SD33 Frank av Nordkoster och utanför ligger nog den gamla lotsbåten Sara från Nordkosters lotsplats. Vid piren till vänster i bild skymtar sannolikt Norrviken av Rossö med last av oljefat. Fiskebåtarna har inte 1930-talets stuk så det bör vara 1946 eller där omkring, möjligen 1948 det år då jag föddes.

Duktiga vykortsfotografer i Strömstad

av Thomas Tell, Saturday, June 13, 2009, 11:36 (5635 dagar sedan) @ Staffan Myrenberg

Jag tror att bilden är från mitten av 1940-talet i stället. Vid piren i bildens mitt ligger SD33 Frank av Nordkoster och utanför ligger nog den gamla lotsbåten Sara från Nordkosters lotsplats. Vid piren till vänster i bild skymtar sannolikt Norrviken av Rossö med last av oljefat. Fiskebåtarna har inte 1930-talets stuk så det bör vara 1946 eller där omkring, möjligen 1948 det år då jag föddes.

Eftersom båda vagnarna är från delade CC4:or är fotot från efter 1939.
/tell

krigsmålning!?

av Morshyttan, Saturday, June 13, 2009, 12:04 (5635 dagar sedan) @ Thomas Tell

[img]http://i120.photobucket.com/albums/o172/thotelfoto/JvHistForumbilder/StrmstadVy.jpg[/img]

Jag tror att bilden är från mitten av 1940-talet i stället. Vid piren i bildens mitt ligger SD33 Frank av Nordkoster och utanför ligger nog den gamla lotsbåten Sara från Nordkosters lotsplats. Vid piren till vänster i bild skymtar sannolikt Norrviken av Rossö med last av oljefat. Fiskebåtarna har inte 1930-talets stuk så det bör vara 1946 eller där omkring, möjligen 1948 det år då jag föddes.


Eftersom båda vagnarna är från delade CC4:or är fotot från efter 1939.
/tell

en fundering kring årtal kan möjligen avsaknaden, eller rester, av den "sverige"-målning som fiskebåtarna bar.
även de "drakar" som stack ut från fören saknas (linor på en lång stång som skulle tvinga bort drivande minor från skrovet samt hålla ut trålen så att ev oönskad fångst inte slog i skrovet:-P )

målningen kom väl omkring 1940 och togs inte omedelbart bort efter kriget.
åtminstånde några båtar verkar vara havsgående, men även på inomskärsbåtar förekom bemålningen
före 1941 eller långt efter är mitt tips i.s.f :-)

långt från havet tänker staffan g till om 40-talets läbbiga vardag :-| :-) :-P

krigsmålning!?

av Staffan Myrenberg, Sunday, June 14, 2009, 23:14 (5634 dagar sedan) @ Morshyttan

Vad jag har hört så försökte man inte med svepanordningar för minor på båtarna från Koster. Målningen namn och Sverige försvann snabbt efter kriget. Det var bara svårt att underhålla och brädgångarna målades vita varje semesterperiod eller när båtarna sliptogs på våren i maj.
SD33 Frank var tillräckligt stor för att fiska ute i Skagerack på 100 famnars djup. Frank var nog 40 fot och hade en 50 hk Skandia på 1 cylinder. Alla trålebåtarna på Kosteröarna trålade bara räka, inte fisk. Strax efter kriget kunde man fiska tonfisk utanför Bohusläns kust.
Nordkoster och Strömstads lotsstationer fick nya lotsbåtar 1945 och Sara blev snart övertalig och såldes till Göteborg som vattenbåt.