Tp-loken och dess drivning (Järnväg allmänt)

av Morshyttan, Saturday, June 13, 2009, 13:43 (5778 dagar sedan)

nu skall även det tekniska in i hjärnan så för att börja med nått så tog jag Tp-loket men fastnade i växellådan (bildlikt;-) )

de flesta hemsidor talar om "hydraulisk" växellåda utan fördjupning så därför avhör jag forumet om vad det var för någon typ.
(hade möjlighet 6 juni men ansåg det oartigt att riva isär växel-lådan för att kolla funktionen, speciellt som loket användes :-) )

så vad är det för nått!? turbin, planetväxlar, mekanisk med hydraulisk manöver?:-|

om någon har tid med en förklaring eller åsså gärna en bild så skulle staffan g i horndals utmarker bli lycklig :-) ;-)

Tp-loken och dess drivning

av Jörgen Bergfors, Saturday, June 13, 2009, 14:45 (5778 dagar sedan) @ Morshyttan

Jag citerar Tp:ns skötselanvisning:
Voiths växellåda L37 har 3 steg, nämligen en momentomvandlare (omvandlare med förutom pump- och turbinhjul en ledskenerad) och två hudrauliska kopplingar med endast pump- och turbinhjul.
Samtliga pumphjul sitta på en gemensam axel, primäraxeln, driven via en kuggväxel av motorn, medan turbinhjulen för omvandlaren (steg 1) och första kopplingen (steg 2) sitter på en hålaxel och turbinhjulet för andra kopplingen (steg 2) på en annan hålaxel. De båda sistnämnda axlarna äro båda lagrade på primäraxeln men stå i ingrepp med utgående axeln via kuggväxlar med olika utväxlingsförhållande. Samtliga kuggväxlar ligga alltid i ingrepp, men endast huset till det växelsteg som motsvarar lokets hastighet är fyllt med olja. Växlingen mellan de olika stegen sker genom att det ena huset tömmes och det andra fylles med olja. Tack vare att vridande momentet ökas successivt med oljepåfyllningen, vilken tar några sekunder, går växlingen relativt mjukt.

/Jörgen

av Morshyttan, Saturday, June 13, 2009, 17:52 (5778 dagar sedan) @ Jörgen Bergfors

Jag citerar Tp:ns skötselanvisning:
Voiths växellåda L37 har 3 steg, nämligen en momentomvandlare (omvandlare med förutom pump- och turbinhjul en ledskenerad) och två hudrauliska kopplingar med endast pump- och turbinhjul.
Samtliga pumphjul sitta på en gemensam axel, primäraxeln, driven via en kuggväxel av motorn, medan turbinhjulen för omvandlaren (steg 1) och första kopplingen (steg 2) sitter på en hålaxel och turbinhjulet för andra kopplingen (steg 2) på en annan hålaxel. De båda sistnämnda axlarna äro båda lagrade på primäraxeln men stå i ingrepp med utgående axeln via kuggväxlar med olika utväxlingsförhållande. Samtliga kuggväxlar ligga alltid i ingrepp, men endast huset till det växelsteg som motsvarar lokets hastighet är fyllt med olja. Växlingen mellan de olika stegen sker genom att det ena huset tömmes och det andra fylles med olja. Tack vare att vridande momentet ökas successivt med oljepåfyllningen, vilken tar några sekunder, går växlingen relativt mjukt.

/Jörgen

jamenvafint:-) har jag lärt mig det åsså och en voiths växellåda har jag rivit i till en gammal tysk stridsvagnsbärgare.
den verkar vara nära nog identisk frånsett att den hade en backfunktion, jag antar att Tp,n har en riktningsomkastare efter huvudlådan:-|
(ja, vi fick liv i lådan som inte snurrat på 45 år:-) fast lukten från oljan kunde ha besparats:-P )

staffan g tackar från det omväxlande horndal :-| :-) ;-)

av Per Ljungberg, Saturday, June 13, 2009, 19:13 (5778 dagar sedan) @ Morshyttan

Beskrivning av T23 finns i SJH 472.22. T23 är väl något avvikande från Tp, men inte när det gäller växellådan. Om Du letar efter ytterligare information.
PLj

av Rolf Segelström @, Vallentuna, Saturday, June 13, 2009, 20:31 (5778 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Jag har TP beskrivning (tjock bunt A4) som jag fick då jag utbildades på detta lok för en massa år sedan.
Den kom med Tp loken till dåvarande SRJ och moderniserades aldrig, dvs den ersattes inte av SJ 333,nåt. Vi som utbildades i södra delen under RB-tid fick nöja oss med denna. Hur SJ gjorde i norr vet jag inte.
Skriv ett privat mejl om du vill ha en kopia så slipper vi trötta forumet med privata grejer.
Mvh: Roffe

av Morshyttan, Saturday, June 13, 2009, 21:47 (5778 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Jag har TP beskrivning (tjock bunt A4) som jag fick då jag utbildades på detta lok för en massa år sedan.
Den kom med Tp loken till dåvarande SRJ och moderniserades aldrig, dvs den ersattes inte av SJ 333,nåt. Vi som utbildades i södra delen under RB-tid fick nöja oss med denna. Hur SJ gjorde i norr vet jag inte.
Skriv ett privat mejl om du vill ha en kopia så slipper vi trötta forumet med privata grejer.
Mvh: Roffe

kolla i inkorgen!:-)
tackar staffan g i metropolen morshyttan för :-| :-) :-D

av Sehlis, Saturday, June 13, 2009, 20:47 (5778 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Det finns även en SJH 472.23 som beskriver Tp. Utgåva 1 gällande fr.o.m 15/1 1970 har jag själv.

av Rolf Segelström @, Vallentuna, Saturday, June 13, 2009, 23:47 (5778 dagar sedan) @ Sehlis

Det vore kul att jämföra. Min är från 1958-59. Såvitt jag vet byggdes Tp loken inte om nämnvärt(utom de som blev T23)
//Roffe

av Fredrik Lundström @, Saturday, June 13, 2009, 23:58 (5778 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Tp, T21 och T23 har samma modell av växellåda, Voith L37zu. T21 har dock som bekant en efterväxel monterad, vilket ger möjlighet att välja utväxling för 0-50 km/h eller 0-80 km/h. Tp och T23 har dock inte denna efterväxel monterad.

T22 fick Voith L37zu efter att SRM-lådan visat sig fungera dåligt. Men jag är osäker på om det skedde någon omlittrering i samban med detta?

Sth för T23 var väl 75, men hur var det med Tp. 75 också?

Med vänliga hälsningar:

//Fredrik L

av Rolf Segelström @, Vallentuna, Sunday, June 14, 2009, 21:16 (5777 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Jo, såvitt jag minns vat det samma sth dvs den dåvarande sth på Roslagsbanan. Jag minns inte att vi körde saktare med dem än el-tågen.
//Roffe

av John Thoweman, Sunday, June 14, 2009, 21:29 (5777 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Jo, såvitt jag minns vat det samma sth dvs den dåvarande sth på Roslagsbanan. Jag minns inte att vi körde saktare med dem än el-tågen.
//Roffe

Nja, teknisk sth (vid lev. från MAK) var 80. SJs sth blev 65. Den senare är väl den som senare har gällt - formellt - i alla smalspåriga sammanhang.

av Anders Sandgren, Sunday, June 14, 2009, 22:46 (5777 dagar sedan) @ John Thoweman

Var det samma drivhjulsdiameter på T21, Tp resp T23? Var utväxlingen mellan transmission och blindaxel densamma? T21, har jag set någonstans, hade 1255mm drivhjul.
För övrigt, enligt vissa uppgifter (både Wiki & jarnvag.net) hade Tp 550kW motoreffekt medan samtliga T21-T23 anges som 590kW. Genomfördes en effekthöjning när loken byggdes om till T23 eller är det ett kopieringsfel? T21-T22 hade, enligt andra uppgifter, helt logiskt litet starkare motorer jämfört med Tp (har sett 800hk jämfört med 750hk vilket nog stämmer rätt bra med 590/550kW).
Motorerna byttes väl inte vid ombyggnaden från Tp till T23.

av Rolf Segelström @, Vallentuna, Sunday, June 14, 2009, 23:04 (5777 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Var det samma drivhjulsdiameter på T21, Tp resp T23? Var utväxlingen mellan transmission och blindaxel densamma? T21, har jag set någonstans, hade 1255mm drivhjul.
För övrigt, enligt vissa uppgifter (både Wiki & jarnvag.net) hade Tp 550kW motoreffekt medan samtliga T21-T23 anges som 590kW. Genomfördes en effekthöjning när loken byggdes om till T23 eller är det ett kopieringsfel? T21-T22 hade, enligt andra uppgifter, helt logiskt litet starkare motorer jämfört med Tp (har sett 800hk jämfört med 750hk vilket nog stämmer rätt bra med 590/550kW).
Motorerna byttes väl inte vid ombyggnaden från Tp till T23.

Nej. Det byttes inga motorer.
Drivhjulsdiametern på Tp och Gp var densamma. T21 hade väl större drivhjul?
//Roffe

av Anders Sandgren, Sunday, June 14, 2009, 23:57 (5777 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Med 1040mm (alla Gp utom sista serien) att jämföra med 1255mm (T21) och samma utväxling blir hastigheten 66km/h vid samma växelvarvtal som en T21 i 80km/h. Med 1100mm (sista Gp-serien) blir det något mer (70). Motorskillnad Tp/T21 obeaktad.
Antar att T23 fick samma utväxling & drivhjulsdiameter som T21?
Men T23 borde blivit litet klenare då. Om man inte 'hottade' upp motorn 50hk.

Tp-loken och dess drivning - rättelse

av Anders Sandgren, Monday, June 15, 2009, 00:33 (5777 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Har hittat notering om T23 som säger 1015mm drivhjul, dvs klart mindre än T21 och möjligen(?) mindre än Tp.
Kan man då anta att de fick behålla samma utväxling som när de var Tp så stmmer det ganska bra. T23 anges sth till 75km/h. Med 1040-1100mm hjul mostsvarar det drygt 80km/h.
Säremot var väl T21-22 ensamma om lågväxeln.

Tp-loken och dess drivning och fartresurser - fundering

av Carl-Erik Olsson @, Monday, June 15, 2009, 01:13 (5777 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Har hittat notering om T23 som säger 1015mm drivhjul, dvs klart mindre än T21 och möjligen(?) mindre än Tp.
Kan man då anta att de fick behålla samma utväxling som när de var Tp så stmmer det ganska bra. T23 anges sth till 75km/h. Med 1040-1100mm hjul mostsvarar det drygt 80km/h.

Enligt SLM, enl sista sista utgåvan där jag kunde hitta typen, stod det följande:
T21 (1988) effekt 590kW(800hk), drivhjul 1255mm, sth 50/80km/h
T23 (1976) effekt 590kW/800hk, drivhjul 1015mm, sth 75km/h
Tp (1982) effekt 550kW(750hk), drivhjul 1100mm, sth 80km/h

Enligt John Toweman 21.29 blev SJs sth 65km/h, men i SLM står det alltså 80, som tydligen var sth med tanke på konstruktionen. Kanske det då i praktiken överallt bara blev tillåtet med 65, men att detta då berodde på banstandarden och inte på själva loket? Och hur var det med vagnarna, fanns det några vagnar som var tillåtna för högre sth än detta hos SJ vid den tiden (alltså inte SRJ som väl hade 75?) och att det därför inte verkade meningsfullt med snabbare lok på SJ-spår? (Vilken sth tilläts f ö för ensamt Tp-lok hos SJ med tanke på dess bromsvikt?) Om det var sth 75 för eltåg på fd SRJ skulle det ju kunna stämma att Tp-dragna persontåg i praktiken kördes lika fort som de elektriska tågen där trots ev lägre formell sth 65 i SJ-regi för Tp? (En parentes till: Vilken sth hade de ångloksdragna persontågen med t ex SRJ 27-29?)

Betr den högre motoreffekten i T21/T23: Kan den bero på att Tp med 750hk kom 1953 och T21 med 800hk inte förrän 1955 och att man då hade lyckats få ut ytterligare 50hk ur samma motor på något sätt och vid ombyggnaden från Tp till T23 även införde denna modifiering/effektökning?
/funderade CEO

av Anders Sandgren, Monday, June 15, 2009, 10:07 (5776 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Det fanns nog ingen anledning att ge loken högre sth än banorna tillät. Man kan jämföra med ångloken A & F som båda hade fartresurser som egentligen inte kunde utnyttjas och den angivna sth sattes till mer mediokra 90km/h.
Även dåtidens bromsar sätter ju gränser.
Annars kan man ju undra varför man satte så små hjul på T23-orna jämfört med T21, men antagligen kunde man använda samma utväxling som på Tp och då var det ju bättre. Blindaxeln torde dock behövt breddas en aning.

Fanns det några planer på en Tt-variant eller dog detta helt ut med den breddning som skede i Blekinge?

Apropå drivhjulsdiameter...

av Nicke2, Monday, June 15, 2009, 10:41 (5776 dagar sedan) @ Anders Sandgren

En liten fråga om hur man mäter hjuldiametrar:
Eftersom hjulen alltid (?) har någon form av profil så borde man alltså alltid få olika värden på diametern beroende var (i axiell riktning alltså) på hjulen man mäter.
Så hur defineras "hjuldiameter"?

Mvh,
Nicke2

Apropå drivhjulsdiameter...

av Per Ljungberg, Monday, June 15, 2009, 10:50 (5776 dagar sedan) @ Nicke2

Jag kan tänka mig att det mäts i löpcirkeln. Löpcirkeln ligger 70 mm från hjulringens insida.
PLj

Motoreffekterna

av Fredrik Lundström, Monday, June 15, 2009, 12:26 (5776 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Enligt SLM, enl sista sista utgåvan där jag kunde hitta typen, stod det följande:
T21 (1988) effekt 590kW(800hk), drivhjul 1255mm, sth 50/80km/h
T23 (1976) effekt 590kW/800hk, drivhjul 1015mm, sth 75km/h
Tp (1982) effekt 550kW(750hk), drivhjul 1100mm, sth 80km/h

Enligt John Toweman 21.29 blev SJs sth 65km/h, men i SLM står det alltså 80, som tydligen var sth med tanke på konstruktionen. Kanske det då i praktiken överallt bara blev tillåtet med 65, men att detta då berodde på banstandarden och inte på själva loket? Och hur var det med vagnarna, fanns det några vagnar som var tillåtna för högre sth än detta hos SJ vid den tiden (alltså inte SRJ som väl hade 75?) och att det därför inte verkade meningsfullt med snabbare lok på SJ-spår? (Vilken sth tilläts f ö för ensamt Tp-lok hos SJ med tanke på dess bromsvikt?) Om det var sth 75 för eltåg på fd SRJ skulle det ju kunna stämma att Tp-dragna persontåg i praktiken kördes lika fort som de elektriska tågen där trots ev lägre formell sth 65 i SJ-regi för Tp? (En parentes till: Vilken sth hade de ångloksdragna persontågen med t ex SRJ 27-29?)

Betr den högre motoreffekten i T21/T23: Kan den bero på att Tp med 750hk kom 1953 och T21 med 800hk inte förrän 1955 och att man då hade lyckats få ut ytterligare 50hk ur samma motor på något sätt och vid ombyggnaden från Tp till T23 även införde denna modifiering/effektökning?
/funderade CEO

Vad gäller effekten på motorn. Det kan vara så enkelt att man räknat på olika sätt.

Enligt "Beskrivning av lok litt T2, Mbr reg nr 1:39/56" kan man få ut följande:

I både T21, T23, T22 och Tp sitter motortypen Mak MA 301A. Motoreffekt vid 750 varm/min nges till 800 hk. Effekten 750 hk är den ingående effekten till hydraulväxeln, sedan man räknat bort effekten av att driva av hjälpmaskinerna.

För att driva kompressorer och generator avgick 12 hk och för att driva kylfläkten m.m avgick hela 35 hk, vilket således ger ingående effekt till hydraulväxellådan på 750 hk. Det finns ju något som heter ahk och ihk, axelhästkrafter och indikerade häskrafter och isåfall borde det väl vara så att motorn har 750 ahk men 800 ihk?

Därav skillnaden i effekterna i SLM. T21, T22, T23 och Tp har, som sagt, alla samma motortyp, däremot har T21-serien 93-112 vissa modifieringar för vatten och hydrauloljekylningen, liksom ombygg F-o-B-manöver, utsvängningsbar kylare m.m.

Med vänliga hälsningar:

//Fredrik Lundström

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Monday, June 15, 2009, 18:43 (5776 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Ursprungliga spec.en för Tp från MaK (ca 1952), med översiktritningen, angav sth 80, ja - lustigt m h t dom låga sth för loktåg som tyska smalspår alltid tillämpade...

Obs dock att Tp hade högre stax än ngt annat fordon på 891!!

Jag kan tänka mej att dom dynamiska krafterna bedömdes lite annorlunda jämfört m motsvarande ånglok (enligt gamla normer, i varje fall). Jämfört med stora sidocylindrar, menar jag; ånglok med dessa hjul hade knappast fått mer än sth 60... Möjligen då på slutet av ång-eran, när panntrycken gått upp o maskinerierna blivit ngt lättare...

av Dag Bonnedal, Monday, June 15, 2009, 20:19 (5776 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Ursprungliga spec.en för Tp från MaK (ca 1952), med översiktritningen, angav sth 80, ja - lustigt m h t dom låga sth för loktåg som tyska smalspår alltid tillämpade...

Inte riktigt. Tp har 10 tons axeltryck med möjlighet till ombalansering vid start. Men går det att köra med ombalanseringen aktiverad?
Z6p har väl 11 tons axeltryck men rekordet bör väl Hå Vallviks sexkopplare ha haft med 12 tons axeltryck.

Dag B

av Sehlis, Monday, June 15, 2009, 20:41 (5776 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Inte riktigt. Tp har 10 tons axeltryck med möjlighet till ombalansering vid start. Men går det att köra med ombalanseringen aktiverad?

Eftersom man måste hålla knappen för ombalansering nedtryckt hela tiden, så blir det inga händer över till bromsen! Är man två på loket så går det förstås.

av BKN, Monday, June 15, 2009, 20:42 (5776 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Z6p har väl 11 tons axeltryck men rekordet bör väl Hå Vallviks sexkopplare ha haft med 12 tons axeltryck.

Dag B

NKlJ O har om jag inte minns helt fel en egenvikt på 7 ton och lastar 18 ton.

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Monday, June 15, 2009, 23:28 (5776 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Z6p har väl 11 tons axeltryck men rekordet bör väl Hå-Vallviks sexkopplare ha haft med 12 tons axeltryck.

Visst - men egentligen bara uddalok utan större intresse då "normala regler" o sånt diskuteras...

(Intressant parentes ang. Vallvikarn (lok 4), för övrigt: Obs att denna var SEXkopplad men ändå med inte mindre än 4 m totalt axelavstånd = vad liknande ÅTTakopplade lok oftast hade i drivaxelavst., t ex Np (4.1 m?) och N6p (4,3 m). Och inte spec. bred fyr. Varför...???

Tp-loken och dess drivning och fartresurser - fråga

av Morshyttan, Monday, June 15, 2009, 20:27 (5776 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Jag kan tänka mej att dom dynamiska krafterna bedömdes lite annorlunda jämfört m motsvarande ånglok (enligt gamla normer, i varje fall). Jämfört med stora sidocylindrar, menar jag; ånglok med dessa hjul hade knappast fått mer än sth 60... Möjligen då på slutet av ång-eran, när panntrycken gått upp o maskinerierna blivit ngt lättare...

förstår jag rätt om jag säger att ångloken inte hade lika jämnt vridmoment som diesel-hydrauliska lok:-|
lika bra att lära sig när all expertis är samlad här på tråden :-)

förundrar sig staffan g från horndal

Tp-loken och dess drivning och fartresurser - fråga

av Dag Bonnedal, Monday, June 15, 2009, 21:17 (5776 dagar sedan) @ Morshyttan

förstår jag rätt om jag säger att ångloken inte hade lika jämnt vridmoment som diesel-hydrauliska lok:-|
lika bra att lära sig när all expertis är samlad här på tråden :-)

förundrar sig staffan g från horndal

Präxcict!
Ångstötarna märks även vid drivhjulen.
Ett våtånglok brukar dimensioneras för 22-24% av adhesionsvikten som dragkraft.
Ett överhettarlok något högre (eftersom de sedan körs på mindre fyllnadsgrad i cylindrarna)
Trecylinderlok får lite jämnare dragkraft med sex ångstötar per varv.
Ett diesellok eller äldre ellok brukar väl klara runt 30%
Och moderna lok med elmotorer med elektronisk slirkontroll över 40%.

Dag B

Tp-loken och dess fartresurser

av Bobo L, Tuesday, April 03, 2012, 22:11 (4753 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Jag har någonstans läst att när det första Tp-loket gjorde sin första provkörning någon gång i början av 50-talet startade man från Gbg Väschöta och körde till Skara. Med ombord på loket var bland annat maskiningenjören och baningenjören.

Antagligen hade banan en ganska hög skyltad sth, inkl stor rälsförhöjning i kurvorna, för att möjliggöra för YBo5p-tågen att utnyttja sin ganska höga fordonshastighet. Självklart ville man ju prova fartresurserna hos sin nya gröna leksak så man klistrade väl hastighetsmätarnålen på vad de olika banavsnitten var skyltade för. Dock lär loket ha gått så illa så baningenjören vägrade låta loket återgå från Skara innan beslut om sänkt fordons-sth var fattat...

av Anders Ljung, Tuesday, April 03, 2012, 22:22 (4753 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

(En parentes till: Vilken sth hade de ångloksdragna persontågen med t ex SRJ 27-29?)

Största tillåtna hastighet: 60

Största förekommande hastighet: Mer ;-)

av Rolf Segelström @, Vallentuna, Sunday, June 14, 2009, 23:09 (5777 dagar sedan) @ John Thoweman

Ja, du har rätt! Det ringde en klocka i huvudet. Jvisst 65 var det!! I praktiken var det som jag skrev men det är en annan hisoria....
//Roffe

av Erik L, Monday, June 15, 2009, 09:29 (5776 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Vill minnas att en f.d. banarbetare på VGJ kommenterade användandet av Tp loken och dess förare så här:
" De körde i 80 allihop, och full var de. Klossarna flög i kurvorna"
:-)

av Bobo L, Saturday, June 13, 2009, 20:31 (5778 dagar sedan) @ Morshyttan

jamenvafint:-) har jag lärt mig det åsså och en voiths växellåda har jag rivit i till en gammal tysk stridsvagnsbärgare.
den verkar vara nära nog identisk frånsett att den hade en backfunktion, jag antar att Tp,n har en riktningsomkastare efter huvudlådan:-|
(ja, vi fick liv i lådan som inte snurrat på 45 år:-) fast lukten från oljan kunde ha besparats:-P )

staffan g tackar från det omväxlande horndal :-| :-) ;-)

Så om jag förstår dig rätt så är Voith-lådan i sina äldre versioner en konstruktion från 30-, 40-talet? Och vad skulle du med en gammal stridsvagnsbärgare till? Själv skulle jag hellre lyssna till ljudet från pannrummet än från lådan. Och möjligen också njuta, och även antagligen förfäras, av porlandet i bränsleledningen..? Lär väl ha låtit som en yster vårbäck? :-D

Tp-loken och dess drivning + lite till

av Morshyttan, Saturday, June 13, 2009, 21:45 (5778 dagar sedan) @ Bobo L

Så om jag förstår dig rätt så är Voith-lådan i sina äldre versioner en konstruktion från 30-, 40-talet?<

Verkar så, men jag måste nog se Tp-lådan lite mer i verkligheten först:-|
på thors-dagen i söndags (Loket thor asså på ulj, det var inte torsdag i söndags:-D )det hade blivit ett grannt liv ifall jag lyckat demontera lådan i marielund:-P )

Och vad skulle du med en gammal stridsvagnsbärgare till?<

hobbyna växlar, det var en bekant som gått och köpt på sig en FAMO 18T halvband-vagn med en maybach V-16 motor på 34 l och en vinch man kunde flytta södermalm med:-) trevlig machin men aningen svår att hänga med i trafikrytmen med, å andra sidan vågade ingen tuta i.a.f ;-)

Själv skulle jag hellre lyssna till ljudet från pannrummet än från lådan. Och möjligen också njuta, och även antagligen förfäras, av porlandet i bränsleledningen..? Lär väl ha låtit som en yster vårbäck? :-D<

ja, allt har ju en baksida för vid ett tillfälle skulle jag köra ut den ur garaget varvid jag satte en jeep-dunk på sätet startade upp fick den lite varm och skulle köra ut.:-)
tyvärr stannade machinhelvetet mitt i dörren, dunken (20l) räckte ungefär 3 min på förhöjd tomgång+ körning:-P
på landsväg visade den sig dra 15-40 liter milen så efter renovering sålde vi den, så roligt var det inte, inte ens med soppa-priset 3 kr:-P ;-)

Men nu är den hobby för utom hudson -35 historia nu får det vara järnvägshistoria i stället :-)

anser staffan g från horndals utmarker :-| :-) :-D

[x]
[*]