Gp 3133 -en teori till (Fordon: lok)

av Granis, Tuesday, June 16, 2009, 08:55 (5563 dagar sedan) @ Christer Malm

..Eftersom jag trots allt under min utbildningstid i Norrköping har varit med om att rampa ett Np (?)lok som skulle gå till Hå - Vallvik någon gång 1963-64

Borde i så fall ha varit N6p 3164, fd VB 12, som såldes till Marma- Långrörs bana Hå- Vallvik 1964 där det skulle användas som reservdelar åt sina ett par år tidigare sålda systrar N6p 3162/ NÖJ 15 och N6p 3163/ NÖJ 16. Jöran Johansson har ju f ö fotograferat fd VB 12 på Norrköping Ö kring denna tidpunkt då den står avställd innan den såldes och skickades iväg. Loket lär ha "tagit slut" uppe i Vallvik -bokstavligen- runt 1966, medan systrarna ju skrotades (fd NÖJ 15) respektive såldes till SRJmf [link=http://www.lennakatten.se/noj16-main.html](fd NÖJ 16)[/link] 1969.

..undrar jag om inte svaret på 3133:s vistelse i Norrköping är att det antingen ankommit från DONJ eller ska skickas dit. Fanns det överföringsramp på andra platser i närheten av Norrköping?

Även om vi nu kommit fram till att Gp 3133 troligen befann sig i Norrköping en kortare period (?) 1955 för användning som påskjutslok i staden, alltså ett par år innan det likaledes under en kort period lånades ut till DONJ, så tål frågan att funderas på ändå. Ramper för lastning av normalspåriga fordon på smalspår fanns ju vid tidpunkten i Kimstad och Åtvidaberg, vilka får man väl säga låg närmare lokets normala tjänstgöringsområde. Men i detta fall skulle man ju ha tillgång till en ramp som lastade [b]smalspåriga [/b]fordon på en (normalspårig) överföringsvagn. Och det hade man i Norrköping. Så det kanske var mest praktiskt att lasta Gp 3133 där, fast då ett par år efter att fotot vid Norrköping V är taget? Men det fanns kanske en sån ramp i Linköping också? Eller rentav i Åtvidaberg?

/ L G


Hela tråden: