Undran (Järnväg allmänt)

av Ulj_Mathias, Friday, June 19, 2009, 12:31 (5637 dagar sedan)

Hejsan

Vet någon av er där ute som vet vilket svenskt ånglok som har hastighets rekordet?


Mathias

Undran

av Niklas Bygdestam, Friday, June 19, 2009, 12:55 (5637 dagar sedan) @ Ulj_Mathias

Hejsan

Vet någon av er där ute som vet vilket svenskt ånglok som har hastighets rekordet?


Mathias

Har inte riktigt svar på detta. Men jag har fått för mig att det faktiskt ska vara ett H3s-lok (SJ litt A8) som har rekordet i Sverige. Alltså inte ett F-lok vilket man annars skulle kunna tro

Undran

av HJP, Friday, June 19, 2009, 14:04 (5637 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Hejsan

Vet någon av er där ute som vet vilket svenskt ånglok som har hastighets rekordet?


Mathias


Har inte riktigt svar på detta. Men jag har fått för mig att det faktiskt ska vara ett H3s-lok (SJ litt A8) som har rekordet i Sverige. Alltså inte ett F-lok vilket man annars skulle kunna tro

****
DSB höjde väl sth för F-loken (DSB E-lok) till 127(?) km/h, vilket de klarade bra, men hos SJ var de endast godkända för 90 km/h. Troligen p.g.a. att ingen bana hade högre sth.
BJ:s H3s tor jag hade sth 100.

HJP

Undran

av Mattias Jansson @, Friday, June 19, 2009, 15:54 (5637 dagar sedan) @ HJP

Hejsan

Vet någon av er där ute som vet vilket svenskt ånglok som har hastighets rekordet?


Mathias


Har inte riktigt svar på detta. Men jag har fått för mig att det faktiskt ska vara ett H3s-lok (SJ litt A8) som har rekordet i Sverige. Alltså inte ett F-lok vilket man annars skulle kunna tro

****
DSB höjde väl sth för F-loken (DSB E-lok) till 127(?) km/h, vilket de klarade bra, men hos SJ var de endast godkända för 90 km/h. Troligen p.g.a. att ingen bana hade högre sth.
BJ:s H3s tor jag hade sth 100.

HJP

F-loken hade 127,5 km/h (eller däromkring) som konstruktionsmässigt högsta hastighet, i Danmark vill jag minnas att sth sattes till 110, det var i a f den sth som gällde för danskbyggda E-lok.Men här handlade det alltså om snabbast över huvud taget, och där har jag precis som Conny skriver hört A 1000. Snabbkörningen med F 1200 Stockholm - Uppsala i november 1914 lär man dock inte ha kommit så långt efter, man snittade alldeles under 100 km/h från Tomteboda till Bergsbrunna på någon tur, så man lär då ha varit uppe i rätt bra maxfarter.

Undran

av Kristoffer Johansson, Sunday, June 21, 2009, 22:54 (5634 dagar sedan) @ HJP

BJ H3s har sth 100km/t och de H3s loken som Nohab exporterade till Holland fick sth 120 km/t.

Hastighetsrekord A 1000

av Conny Sernfalk, Friday, June 19, 2009, 15:33 (5637 dagar sedan) @ Ulj_Mathias

Hejsan

Vet någon av er där ute som vet vilket svenskt ånglok som har hastighets rekordet?


Mathias

Det är A 1000 som under provkörning 1906-1907 uppnådde 137,5 km/timme. Enligt SJK:s A loks bok finns ej några närmare fakta om själva provkörningen. Någon av forumets forskare som funnit handlingar om denna körning i Riksarkivet/ annat arkiv?

/ Conny

Hastighetsrekord A 1000

av Niklas Bygdestam, Friday, June 19, 2009, 15:40 (5637 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Hejsan

Vet någon av er där ute som vet vilket svenskt ånglok som har hastighets rekordet?


Mathias


Det är A 1000 som under provkörning 1906-1907 uppnådde 137,5 km/timme. Enligt SJK:s A loks bok finns ej några närmare fakta om själva provkörningen. Någon av forumets forskare som funnit handlingar om denna körning i Riksarkivet/ annat arkiv?

/ Conny

Då är alltså A 1000 den lokindivid som har rekordet. Medan H3s är den loktyp som var snabbast?

Hastighetsrekord A 1000

av Anders Sandgren, Friday, June 19, 2009, 16:21 (5637 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Det är väl den som har den på papperet högsta sth. Faktisk topphastighet är en annan sak. Såväl F 1200 liksom hade nog som UGJ's Ba/Bb-maskiner var nog så snabba men dåtidens banor tillät inte speciellt höga hastigheter. MKontJ 1 borde även det haft goda fartresurser i kraft av 2m höga drivhjul.
När det gäller A 1000 så sattes nog rekordet genom avläsning på en med dagens krav rätt medioker hastighetsätare som angav hastigheten var 3:e sekund (Hausshälter tror jag de hade), kan man gissa att denna fina exakta uppgift egentligen är en nål som pendlar mellan 135 och 140. Då närmare uppgift saknas runt proverna är det kanske inte ens gjort med någon speciell mätvagn utan det är lokets egen mätare som använts.
För provkörningarna med F 1200 tror jag man hade bättre mätutrustning, och hade loket toppat över 137.5 hade det nog noterats. A 1000 hade en ovanligt stor rundslid som nog i grunden var tänkt för ett 4-cyl kompoundlok. Senare loktyper fick mindre rundslider och trängre kanaler och därmed sämre fartresurser. H3s-loken borde i kraft av 3-cyl kunnat rulla på bra och med hyfsade gångegenskaper.

Hastighetsrekord A 1000

av tiosextiosju @, Friday, June 19, 2009, 17:11 (5636 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Tog man inte hastigheterna på både A-maskinen och kontinentmaskinen med klockor? Sedan har jag läst någonstans att A-maskinen klarade 150 km/h och kontinentmaskinen några km/h till samt att A-maskinen testades i Tm. det krävdes nog goda nerver att sitta på en maskin i den farten på spår byggt under 10-talet.

F 1200 har gjort 120 km/h under publik resa. Miö Davidson på loket fick automatiskt besök av säkerhetsperson som suttit i tåget med stoppur och räknat stolpar.

- Se själv...hur fan ska man kunna se mätarn i det här mörkret..va?

Berättat av honom själv under ångbåtseldning Västerås-Stockholm för ett knappt tiotal år sedan

Hastighetsrekord A 1000

av Sune Nylén @, Friday, June 19, 2009, 20:00 (5636 dagar sedan) @ tiosextiosju

Tc Ahlberg vid KURJ hade i Teknik för Alla en serie om järnvägarnas hastighetsrekord.Det var infört i numren 5,8,20 och 25 1947 och i det nr som kom ut 30 jan 1948 . Förmodligen nr 2 då.Där finns otaliga tabeller och bilder på lok med olika hastighetsrekord från begynnelsen. Om svenska lok säger han; F 1200 vid provtur 1914 Uppsala - Järva Vagnvikt 385 ton 38 min medelfart 93 km . A 1000 1906 provtur inget nämnt om vagnvikt 137,5 km tim . BJ H3 1914
Thn Abg 62,9 km 38 min 30 sek, medelfart 98 km tim max fart 125 km tim.
För den verkligt intresserade kan jag rekommendera dessa tidningar.Finns väl på UB. H3s har vi ju behandlat här tidigare.Pga den tredje cylindern och trånga utlopp sa´ gamla BJ förare att när man kom upp över 100 så var det som maskinen arbetade mot sig själv.Nordling som konstruerat dem ville inte medge sitt fel-han var väl kanske inte ensam heller för den delen-.När han gick till pension 34 hade man tänkt göra om dem men då var det elektriskt som gällde , så det blev inget. Detta har för många år sedan avhandlats i Tåg (På den tiden man hade intressanta artiklar där!),och även i detta forum för ett eller två år sedan.:-) Sune

Hastighetsrekord A 1000

av Sune Nylén @, Friday, June 19, 2009, 22:20 (5636 dagar sedan) @ Sune Nylén

För den intresserade kan jag nämna lite ur tidningen. London,Midland & Scottish körde 29 juni 37 ett provtåg med 270 tons vagnvikt och loket 6220 Coronation i spetsen Euston-Crewe och Crewe - Euston på vardera 1 timma 59 min.På sydgång kördes Crewe-Rugby med medelhasigheten 122,6 och Rugby Euston 133,9.km tim Total medelhastighet 128,3 km tim.Åt motsatt håll kördes en 241,8 km lång sträcka med 134 km tim.116,3 km passerades med 143,2 km tim och toppfarten var 185,4 km tim Förare var T,J, Clarke ,Crewe.
Med ett provtåg om 320 tons vagnvikt uppnådde strömlinjeloket nr 4489 Dominion of Canada 176,2 km tim på LNER. 1938 kom det strömlinjeformade loket 4468 Mallard på LNER Typ A4 under bromsprov med 270 tons vagnvikt mellan Stoke och Tallington,nära Little Bytham upp i 202,7 km tim De snabbaste 8 km kördes med 193,7 km tim.
Tåget Coronation,som gick jämsides med Flying Scotsman körde Kings Cross Edinburgh 631,9 km på 6 timmar jämt 105,3 km tim.F.S använde 7 timmar på en sträcka som var obetydligt längre 632.2km, 90,3 i snitt
Som avslutning kan jag omtala att ett ungersk strömlinjeformat 2B2 tanklok som skulle gå i mitten av snabba lokaltåg,uppnådde 161,0 km tim på provtur.
Lite att fundera över??:-) Sune

Hastighetsrekord A 1000

av Richard Loe, Saturday, June 20, 2009, 12:23 (5636 dagar sedan) @ Sune Nylén

För den intresserade kan jag nämna lite ur tidningen. London,Midland & Scottish körde 29 juni 37 ett provtåg med 270 tons vagnvikt och loket 6220 Coronation i spetsen Euston-Crewe och Crewe - Euston på vardera 1 timma 59 min.På sydgång kördes Crewe-Rugby med medelhasigheten 122,6 och Rugby Euston 133,9.km tim Total medelhastighet 128,3 km tim.Åt motsatt håll kördes en 241,8 km lång sträcka med 134 km tim.116,3 km passerades med 143,2 km tim och toppfarten var 185,4 km tim Förare var T,J, Clarke ,Crewe.
Med ett provtåg om 320 tons vagnvikt uppnådde strömlinjeloket nr 4489 Dominion of Canada 176,2 km tim på LNER. 1938 kom det strömlinjeformade loket 4468 Mallard på LNER Typ A4 under bromsprov med 270 tons vagnvikt mellan Stoke och Tallington,nära Little Bytham upp i 202,7 km tim De snabbaste 8 km kördes med 193,7 km tim.
Tåget Coronation,som gick jämsides med Flying Scotsman körde Kings Cross Edinburgh 631,9 km på 6 timmar jämt 105,3 km tim.F.S använde 7 timmar på en sträcka som var obetydligt längre 632.2km, 90,3 i snitt
Som avslutning kan jag omtala att ett ungersk strömlinjeformat 2B2 tanklok som skulle gå i mitten av snabba lokaltåg,uppnådde 161,0 km tim på provtur.
Lite att fundera över??:-) Sune

Några tillägg till detta. Vagnarna till snälltåget "[i]Coronation[/i]" vägde 312 ton tomma och ungefär 330 ton med passgerare och baggage. Tåget hade två uppehåll mellan London och Edinburgh, en i York och en i Newcastle. Det är 302km mellan London och York, och sträckan skulle avverkas på 157 minuter. Mellan York och Newcastle är det 128,3km och detta skulle köras på 77 minuter. Fråm Newcastle till Edinburgh är det 200km och detta skulle köras på 2 timmar. Detta var ingen lätt uppgift, särskilt inte då tåget gick hela vägen utan lokbyte.

Tåget "[i]Flying Scotsman[/i]" var en ännu svårare uppgift, då tåget bestod av 15 eller 16 vagnar, med en tom vikt av 600 ton. Tåget gjorde uppehåll i Grantham, Peterborough, York, Newcastle och Berwick, och till dessa 3 extra uppehåll fick man alltså en extra timma i resetid, med ett tåg som var nästan två gånger så tungt som "[i]Coronation[/i]". Det förekom inga lokbyten under resan och detta anses generellt ha varit den tuffast uppgiften som någonsin ställts ett ånglok i Storbritannien. Endast särskilt utvalda eldare och förare fick köra tåget.