Hur ligger ni till Museirallare? ÖSlJ+GHJ-fråga (Bana)

av Baloo, Tuesday, June 30, 2009, 18:52 (5726 dagar sedan)

Tänkte spionera lite allmänt hur det går med två av de större projekten inom museibanesverige just nu. GHJ närmar sig så sakteliga nästa utbyggnad och projektarbetet verkar ju rulla på. ÖSlJ håller på att lägga smalspår till Taxinge.

Går det att få en liten lägesrapport och lite framtidsutsikter från respektive håll månne? Jag tror att vi är fler som är intresserade av att veta hur det går för er! Bl a undrar jag när det första smalspåriga tåget kommer att bära passagerare över Läggestavikens inre del. Det var väl en idé som framlagts att man skulle börja med trafik lite stötvis? :-)

Hur ligger ni till Museirallare? ÖSlJ+GHJ-fråga

av ford56, Tuesday, June 30, 2009, 19:04 (5726 dagar sedan) @ Baloo

En liten fråga till hur går det på planerna på banutbygnaden hos Jtj,Något nytt.

Mvh:Sonny

Hur ligger ni till Museirallare? ÖSlJ+GHJ-fråga

av Rikard Johanson @, Tuesday, June 30, 2009, 19:17 (5726 dagar sedan) @ ford56

En liten fråga till hur går det på planerna på banutbygnaden hos Jtj,Något nytt.

En förstudie ang banförlängning till Svartbäcken (gamla DONJ-stationen) pågår, just nu jobbar vi med vilka finansieringsmöjligheter som kan stå till buds.

Hur ligger ni till Museirallare? ÖSlJ delsvar

av Hans Wicklund, Wednesday, July 01, 2009, 01:16 (5726 dagar sedan) @ Baloo

Tänkte spionera lite allmänt hur det går med två av de större projekten inom museibanesverige just nu. GHJ närmar sig så sakteliga nästa utbyggnad och projektarbetet verkar ju rulla på. ÖSlJ håller på att lägga smalspår till Taxinge.

Går det att få en liten lägesrapport och lite framtidsutsikter från respektive håll månne? Jag tror att vi är fler som är intresserade av att veta hur det går för er! Bl a undrar jag när det första smalspåriga tåget kommer att bära passagerare över Läggestavikens inre del. Det var väl en idé som framlagts att man skulle börja med trafik lite stötvis? :-)

Banvallen är klar med hyvlat underlag för spårläggning Läggesta nedre - Hedlandet. På bron vid Skallaholmen pågår anpassning av tvärbalkar som ersätter brosliprarna. Kapning och förborrning av sliprar pågår, en mer högproduktiv utrustning för detta har installerats i Läggesta. Ett "surhål" i banvallen just där de båda sträckorna mot Mariefred resp. Taxinge skiljs åt har dränerats. Nu skall spårläggning starta mot bron. Efter semestrarna kommer vi ta viss entreprenadhjälp för de tyngsta delarna i utläggninen av spår fram till Hedlandet. För sträckan Hedlandet - Taxinge-Näsby planeras spårläggning ske från Taxinge.
Arbetsvilliga kan gärna höra av sig, hjälpande händer är alltid välkomna, få eller många dagar! Tag kontakt per telefon eller mail till Jernvägsbyrån så slussas ni vidare till rätt kontaktperson (se [link=http://www.oslj.nu/]hemsidan[/link], under kontakt)

Hur ligger ni till Museirallare? ÖSlJ delsvar

av Baloo, Wednesday, July 01, 2009, 11:54 (5725 dagar sedan) @ Hans Wicklund

Tackar för svar! Någon prognos på när en första delsträcka kan bli verklighet, t ex Läggesta-Hedlandet?

Hur ligger ni till Museirallare? ÖSlJ delsvar

av Hans Wicklund, Thursday, July 02, 2009, 01:00 (5725 dagar sedan) @ Baloo

Tackar för svar! Någon prognos på när en första delsträcka kan bli verklighet, t ex Läggesta-Hedlandet?

Hm..., Orsa kompani lär ha haft en god policy.

Hur ligger ni till Museirallare? ÖSlJ delsvar

av Baloo, Thursday, July 02, 2009, 02:17 (5725 dagar sedan) @ Hans Wicklund

Tackar för svar! Någon prognos på när en första delsträcka kan bli verklighet, t ex Läggesta-Hedlandet?


Hm..., Orsa kompani lär ha haft en god policy.

En prognos är inte samma sak som att lova något.

GHJ-läget

av Ante Svensson, Wednesday, July 01, 2009, 01:56 (5726 dagar sedan) @ Baloo

Arbetet med att upprätta en järnvägsplan pågår. Den del som omfattar utformningen av banan är långt gånget. MKB och miljöbeslut finns sedan tidigare och nu har vi gjort ritningar av hela bansträckan med längdskala och profil. I arbetet med längdmåttet diskuterades att använda en historisk mätning men det visade sig att SlRJ och SJ hade haft olika och ingen funkade bra. Så vi har en ny nollpunkt c:a 40 m från SlRJ:s gamla i Roma. Vi har gjort en plan för banans standard, signaler, anhalter och så vidare. Själva anläggningen känns rätt klar.

Roma station har utformats i detalj med spårplan, byggnader och allt. En arkitekt ritar hela rasket i 3D och vi har suttit och jobbat med jobbat med interiörer, planteringar och mycket annat. Vi vill återanvända SlRJ:s gamla vändskivekrans och vi har nu fått klart ett avtal om att överta Österports gamla stationshus från Visby. En avträdesbyggnad från Klintehamn ska vi försöka få loss och GJ:s gamla vattentorn som stod på platsen vill vi bygga en kopia av. Markägaren i Roma är positiv till hela projektet så där ser allt bra ut.

I övrigt pågår förhandlingar och samråd med markägare, myndigheter och andra inblandade. Vi kommer till hösten att utöka denna verksamhet i samband med att allt ritarbete är avslutat. Det är svårt att säga varken "bu" eller "bä" om slutresultatet, på vissa ställen runt Tule är allt klart för banbygge och på andra ställen återstår saker att lösa. Om jag låter svävande så beror det på att vi har hunnit olika långt i olika diskussioner och mycket återstår att lösa ännu. Men som sagt, det stora arbetet är planerat till hösten.

En annan viktig del har handlat om nätverksbygge och där har vi börjat komma fram till vettiga samarbetsformer med andra besöksmål etc i bygden. Bland annat kan vi nog sy ihop paket för boende och aktiviteter i form av tåg eller dressinåkning vid Tule med Stall Dalhem. De håller nämligen på att bygga ett hotell 300 m från banvallen. Intresset runtom växer och det gäller att få fram något bra ur detta.

Vad tror vi då om framtiden? Allt hänger egentligen på två saker: Dels på att järnvägsplanen slås fast, dels på att vi kan finansiera det hela. Men vi har siktat på att vara i Roma inom fem år och vi håller oss fortfarande till detta.

Delar av projektet som vändskivan och transporter av räls kan ni se bilder av på hemsidan.

[link=http://www.gotlandstaget.se]GHJ:s hemsida[/link]

Ante

GHJ-läget

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Wednesday, July 01, 2009, 12:11 (5725 dagar sedan) @ Ante Svensson

Ni är förstås medvetna om att detta med "samarbeten" innebär ett oerhört åtagande.

Jag menar trafikmässigt. Att ni måste "leverera".

Hur ser du på detta?

GHJ-läget

av Ante Svensson, Wednesday, July 01, 2009, 13:03 (5725 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Ni är förstås medvetna om att detta med "samarbeten" innebär ett oerhört åtagande.

Jag menar trafikmässigt. Att ni måste "leverera".

Hur ser du på detta?

Vi vet det. Därför vill vi bredda verksamheten och kunna erbjuda sådant som inte kräver stora insatser från oss men som ändå ger besökaren en upplevelse i järnvägsmiljö. Vi satsar exempelvis på att utveckla dressinuthyrningsverksamheten (långt ord!) söder om åkrarna om Etapp II går igenom. Det betyder att en för tillfället isolerad bana byggs i hotellets närhet med Tule som centrum. Där satsas på att grupper ska kunna cykla dressin på 1400 m bana utan att någonsin vara i vägen för tåg. Detta kräver ett mindre åtagande än regelrätt tågtrafik. Körningar med tåg kräver naturligtvis mer men där får vi från början se till att vi erbjuder den mängd körningar som vi klarar av, exempelvis personalmässigt.

Ante

GHJ-läget

av Baloo, Wednesday, July 01, 2009, 12:46 (5725 dagar sedan) @ Ante Svensson

Tack för svaret!

Låter ju som att det finns massor i "startgroparna". Info på hemsidan brukar ju vara kontinuerlig och givande så jag antar att man även i fortsättning kommer kunna följa utvecklingen väl!