Arbetet med att upprätta en järnvägsplan pågår. Den del som omfattar utformningen av banan är långt gånget. MKB och miljöbeslut finns sedan tidigare och nu har vi gjort ritningar av hela bansträckan med längdskala och profil. I arbetet med längdmåttet diskuterades att använda en historisk mätning men det visade sig att SlRJ och SJ hade haft olika och ingen funkade bra. Så vi har en ny nollpunkt c:a 40 m från SlRJ:s gamla i Roma. Vi har gjort en plan för banans standard, signaler, anhalter och så vidare. Själva anläggningen känns rätt klar.
Roma station har utformats i detalj med spårplan, byggnader och allt. En arkitekt ritar hela rasket i 3D och vi har suttit och jobbat med jobbat med interiörer, planteringar och mycket annat. Vi vill återanvända SlRJ:s gamla vändskivekrans och vi har nu fått klart ett avtal om att överta Österports gamla stationshus från Visby. En avträdesbyggnad från Klintehamn ska vi försöka få loss och GJ:s gamla vattentorn som stod på platsen vill vi bygga en kopia av. Markägaren i Roma är positiv till hela projektet så där ser allt bra ut.
I övrigt pågår förhandlingar och samråd med markägare, myndigheter och andra inblandade. Vi kommer till hösten att utöka denna verksamhet i samband med att allt ritarbete är avslutat. Det är svårt att säga varken "bu" eller "bä" om slutresultatet, på vissa ställen runt Tule är allt klart för banbygge och på andra ställen återstår saker att lösa. Om jag låter svävande så beror det på att vi har hunnit olika långt i olika diskussioner och mycket återstår att lösa ännu. Men som sagt, det stora arbetet är planerat till hösten.
En annan viktig del har handlat om nätverksbygge och där har vi börjat komma fram till vettiga samarbetsformer med andra besöksmål etc i bygden. Bland annat kan vi nog sy ihop paket för boende och aktiviteter i form av tåg eller dressinåkning vid Tule med Stall Dalhem. De håller nämligen på att bygga ett hotell 300 m från banvallen. Intresset runtom växer och det gäller att få fram något bra ur detta.
Vad tror vi då om framtiden? Allt hänger egentligen på två saker: Dels på att järnvägsplanen slås fast, dels på att vi kan finansiera det hela. Men vi har siktat på att vara i Roma inom fem år och vi håller oss fortfarande till detta.
Delar av projektet som vändskivan och transporter av räls kan ni se bilder av på hemsidan.
[link=http://www.gotlandstaget.se]GHJ:s hemsida[/link]
Ante