Apropå äldre skyltar för "Livsfarlig ledning" och "Varning för tåg" (Järnväg allmänt)

av Lars P @, Göteborg, Friday, July 10, 2009, 00:16 (5648 dagar sedan)

Häromdagen diskuterades bla typsnitt på äldre skyltar för "Livsfarlig ledning" i denna tråd. Sedan dess har jag varit ute och fotat lite äldre skyltar som står kvar längs linjerna här i Norra Bohuslän där jag befinner mig. Jag gjorde även ett återbesök på en plats där mitt minne sa mig att jag sett äldre skyltar ligga slängda. Denna plats är helt enkelt en slänt efter linjen som man en gång i tiden använt för att tippa av skyltar, stolpar, plattformskanter och mycket annat.

[image]
Ja här ligger det en massa bråte. Så även den portal jag tänkte på.

[image]
Denna har alltså varit fäst i två stolpar på var sida om vägen och användes vid lite större korsningar. Denna äldre modell är så vitt jag vet helt borta sen länge.

[image]
Det ser ut som om den varit målad i grön färg, eller är det gul som har åldrats så?

[image]
Snygga bokstäver.

[image]
Strax bredvid stack det upp en annan skylt som fångade mitt intresse.

[image]
Efter lite grävande och pusslande fick jag till det här.

[image]
På baksidan fanns denna stämpel.

[image]
En annan skylt som det fortfarande finns många kvar av längs linjerna här är denna lite enklare "bondfångare" som sitter i en åttakantig betongstolpe. Ofta kombinerad med grind för kreatur. En hel del sådana här står kvar vid överfarter som inte använts på många år.

[image]
Det verkar som att dessa har varit gula från början men det finns inte mycket färg kvar.

[image]

[image]
Är det någon som vet ungefär vilket år dessa betongstolpar och skyltar har satts upp?

Hoppas bilderna i vart fall intresserar någon. ;-)

Apropå äldre skyltar för "Livsfarlig ledning" och "Varning för tåg"

av BJ, Friday, July 10, 2009, 00:52 (5648 dagar sedan) @ Lars P

Tack så mycket.
Riktigt roligt att se att dessa gammla skyltar sitter kvar.
Bohusbanan är nog i många avseenden inte så uppdaterad.
Få betonslippers där väll?
Tittade lite snabbt från bilen på några avsnitt kring Munkedal häromdagen och tyckte nog man förflyttade sig många år bakåt i tiden.
Kanske tid för lite dokumentation.
BJ

av Rolf Segelström @, Vallentuna, Friday, July 10, 2009, 10:41 (5648 dagar sedan) @ BJ

Det här är gamla hederliga bondfångare och kryssmärken.
Bondfångare av den typ du hade på betongstolpar var mycket vanlig förr. Mitt minne är dock att den satt på grövre trästolpe av teletyp.
Jag tror att det sitter sådana kvar på Roslagsbanan norr om Lindholmen. Jag kör där idag så jag ska titta efter. På alla nyrustade delar (helsvetsat och betongslipers)är de nerplockade.
Jag körde en vagn (NNrp) med skrot bla ett tiotal äldre bondfångare av typen ovan till Mörby och ela:s förråd för tre-fyra år sedan.
Jag undrar om de finns kvar????
/Roffe S

av Lars P @, Sunday, July 12, 2009, 00:11 (5646 dagar sedan) @ Rolf Segelström

Det här är gamla hederliga bondfångare och kryssmärken.
Bondfångare av den typ du hade på betongstolpar var mycket vanlig förr. Mitt minne är dock att den satt på grövre trästolpe av teletyp.
Jag tror att det sitter sådana kvar på Roslagsbanan norr om Lindholmen. Jag kör där idag så jag ska titta efter. På alla nyrustade delar (helsvetsat och betongslipers)är de nerplockade.
Jag körde en vagn (NNrp) med skrot bla ett tiotal äldre bondfångare av typen ovan till Mörby och ela:s förråd för tre-fyra år sedan.
Jag undrar om de finns kvar????
/Roffe S

Ja dom har nog suttit även på trästolpar på sina ställen. Har bara sett en sådan montering här på Lysekilsbanan. Dessa stolpar och bondfångare togs ner när man skulle fram och röja efter senaste urspårningen här, men dom återuppfördes sedan. Så här är faktiskt en nyuppsatt bondfångare av denna äldre typ.
[image]

Sen är jag givetvis nyfiken på om det fanns några äldre skyltar kvar på Roslagsbanan?

av Rolf Segelström @, Vallentuna, Sunday, July 12, 2009, 01:06 (5646 dagar sedan) @ Lars P

På Roslagsbanan finns inga äldre bondfångare kvar. Jag körde tydligen iväg de sista som jag berättade om ovan.
Jag lovade att titta igår men jag körde sönder Kårstatåget. Motorvagn 210 bråkade, troligen jordfel i starkströmskretsen, så jag fick ta ett annat tågsätt i Lindholmen och blev 10 min sen. Jag gömde i stridens hetta att titta efter bondfångare i det läget.
I dag tittade jag istället med en inte bråkande X10p 223 som dragare.
Resultate ser ni ovan.
Mvh: Roffe S

av Lars P @, Sunday, July 12, 2009, 00:16 (5646 dagar sedan) @ BJ

Tack så mycket.
Riktigt roligt att se att dessa gammla skyltar sitter kvar.
Bohusbanan är nog i många avseenden inte så uppdaterad.
Få betonslippers där väll?
Tittade lite snabbt från bilen på några avsnitt kring Munkedal häromdagen och tyckte nog man förflyttade sig många år bakåt i tiden.
Kanske tid för lite dokumentation.
BJ

Ja norr om Uddevalla bjuder bohusbanan på ganska mycket om man som jag är lite intresserad av äldre infrastruktur. Men inte heller här kommer den väl finnas kvar för evigt så jag dokumenterar lite allteftersom andan faller på.

av lars t, Saturday, October 22, 2016, 20:58 (2986 dagar sedan) @ Lars P

Du utför en kulturgärning!

Hoppas flera kommer att dokumentera "annat som annars skulle falla i glömska".

Men var samla det som dokumenteras så att den som så önskar kan få tillgång till det.

Lars

av Kurt G Möller, Saturday, October 22, 2016, 23:32 (2986 dagar sedan) @ lars t

... Men var samla det som dokumenteras så att den som så önskar kan få tillgång till det.

Jag tror du kan simma ganska lugnt... Allt sånt här finns i MÅNGdubbla versioner - bl a på museets alla filer och sajter. Dokumentation av den här typen av "dekoration" har alltid varit efterfrågad!!

Eller påstår ngn nånting annat ö h t??

av Stefan Skoglund, Tuesday, October 25, 2016, 17:20 (2983 dagar sedan) @ lars t

Du utför en kulturgärning!

Hoppas flera kommer att dokumentera "annat som annars skulle falla i glömska".

Men var samla det som dokumenteras så att den som så önskar kan få tillgång till det.

Lars

Samlingsportalen ?

av Jan Frelin, Friday, July 10, 2009, 19:19 (5647 dagar sedan) @ Lars P

Tack för bilderna!

av 53 Wadsten, Sunday, October 23, 2016, 06:11 (2986 dagar sedan) @ Jan Frelin

Vilka länder i Europa använder bondfångare, Polen gör det inte så mycket vet jag, där är det bara "Smack" in i tråden.

Apropå äldre skyltar för "Livsfarlig ledning"... I andra länder?

av Leif B, Sunday, October 23, 2016, 10:16 (2986 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Vilka länder i Europa använder bondfångare, Polen gör det inte så mycket vet jag, där är det bara "Smack" in i tråden.

Bra fråga, förekommer "bondfångare" i något annat land än i Sverige? Jag letade bilder på Internet för ett tag sedan och hittade ingen enda bild med bondfångare från något annat land!

Letade jag dåligt eller är bondfångare helt unikt för Sverige?

av 53 Wadsten, Sunday, October 23, 2016, 10:28 (2986 dagar sedan) @ Leif B

Klokt tänkt av SJ med bondfångare.

av BJ, Sunday, October 23, 2016, 23:57 (2985 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Klokt tänkt av SJ med bondfångare.

Jo.
Men är det SJ som är ägare i saken? Kan ju vara Väg Verket?
Möjligen ett samarbete!

BJ

av Christer Fredriksson, Monday, October 24, 2016, 00:05 (2985 dagar sedan) @ BJ

Alla anläggningar vid vägkorsningar sköts och underhålles väl av Trafikverket fd. Banverket och för det av resp. järnvägsförvaltning?