Apropå äldre skyltar för "Livsfarlig ledning" och "Varning för tåg" (Järnväg allmänt)
Häromdagen diskuterades bla typsnitt på äldre skyltar för "Livsfarlig ledning" i denna tråd. Sedan dess har jag varit ute och fotat lite äldre skyltar som står kvar längs linjerna här i Norra Bohuslän där jag befinner mig. Jag gjorde även ett återbesök på en plats där mitt minne sa mig att jag sett äldre skyltar ligga slängda. Denna plats är helt enkelt en slänt efter linjen som man en gång i tiden använt för att tippa av skyltar, stolpar, plattformskanter och mycket annat.
Ja här ligger det en massa bråte. Så även den portal jag tänkte på.
Denna har alltså varit fäst i två stolpar på var sida om vägen och användes vid lite större korsningar. Denna äldre modell är så vitt jag vet helt borta sen länge.
Det ser ut som om den varit målad i grön färg, eller är det gul som har åldrats så?
Snygga bokstäver.
Strax bredvid stack det upp en annan skylt som fångade mitt intresse.
Efter lite grävande och pusslande fick jag till det här.
På baksidan fanns denna stämpel.
En annan skylt som det fortfarande finns många kvar av längs linjerna här är denna lite enklare "bondfångare" som sitter i en åttakantig betongstolpe. Ofta kombinerad med grind för kreatur. En hel del sådana här står kvar vid överfarter som inte använts på många år.
Det verkar som att dessa har varit gula från början men det finns inte mycket färg kvar.
Är det någon som vet ungefär vilket år dessa betongstolpar och skyltar har satts upp?
Hoppas bilderna i vart fall intresserar någon. ;-)