Karlavägen 98, Stockholm. (Järnväg allmänt)

av NOR, Wednesday, July 15, 2009, 23:38 (5688 dagar sedan)

Så här års ska man kanske inte sitta inomhus mer än nödvändigt, fast ibland kan det vara svårt att låta bli.
På Karlavägen 98 finns Kungliga bibliotekets avdelning för audiovisuella medier. Detta är kanske välkänt och bekant för många av er, men för mig var det en nyhet som jag inte hade en aning om. Här finns tusentals med gamla journalfilmer att betitta, lixom även de gamla filmerna från Kungliga Järnvägsstyrelsen.

Såsom några exempel på filmer där tåg och järnväg förekommer är:

  • En resa Stockholm - Göteborg 1926, speltid 45 min.
  • Utrustning av vagnar i Hagalund, 1930-tal, städning och bäddning av Ao2 bl.a.
  • Besök vid Järnvägsmuseum 1935. Med modell av Årstabron, fungerande lyftspann och modelltåg bl.a.
  • Karpalunds råsockerfabrik 1936.
  • Elektrolok F 602 byggs i Motala 1942.
  • Invigning av hållplatsen Sörentorp 7 maj 1944.
  • Försökssprängning av ånglok i Örsby grusgrop 14 mars 1944. (UVHJ 16 och MTJ 8 förstörs).
  • En kort privatinspelad film från Bollnäsolyckan 1928.
    Ävenså kan man bese en kort film från den svåra kollisionen vid Gubbero mellan tvenne lokaltåg.

En del av dessa filmer som återfinns på Karlavägen 98 kan man även betitta på SVT öppet arkiv, bland annat den om Slussens ombyggnad 1931-35 som är klart sevärd med alla sina varianter av spårvagnar, A1, A8, A10 och A13 bl.a.

Enligt den mycket trevliga och hjälpsamma personalen så är det just nu lågsäsong vad gäller besökare. Normalt så är det väldigt mycket folk därstädes, nästan så man får köa till datorerna understundom.

Låst
2815 visningar

Karlavägen 98, Stockholm + annat sevärt/motsv.

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Thursday, July 16, 2009, 00:48 (5688 dagar sedan) @ NOR

Satt o fikade med en lika-insyltad-som-jag-tågbroder uppe på Järnvägsrestaurangen på Östra stationen i går. Trevlig oförstörd funkismiljö - och vilka priser!

25 spänn för en stor kopp gott kaffe + ett wienerbröd. Som på begäran värmes.

Otroligt. Billigast i hela stan?? Gack o prova. (Så blir krögerskan Berit glad; hon har mckt färre gäster än vanligt nu när RB-trafiken från stan ligger nere.)

Låst
2249 visningar

Apropå nått helt annat NOR - hjälp

av Anders Ö ..../NJM, Thursday, July 16, 2009, 08:36 (5688 dagar sedan) @ NOR

..har du sett denna ritning i komplett skick med nummer och ev skrivelse, i arkivet??
[image]

Låst
2205 visningar

Apropå nått helt annat NOR - hjälp

av NOR, Thursday, July 16, 2009, 21:40 (5687 dagar sedan) @ Anders Ö ..../NJM

..har du sett denna ritning i komplett skick med nummer och ev skrivelse, i arkivet??
[image]

Ritningen är Mbr 9041, daterad den 28 december 1908 och med sista (?) ändring den 15 december 1930.
Det finns säkert någon skrivelse i ämnet, jag har dock aldrig letat efter en sådan.

Låst
2048 visningar

Apropå nått helt annat NOR - hjälp

av AndersÖ...../NJM, Thursday, July 16, 2009, 23:02 (5687 dagar sedan) @ NOR

Stort tack, en bra bit på väg iaf ;o))

Låst
2011 visningar

Str 164

av BD, Friday, July 17, 2009, 10:26 (5687 dagar sedan) @ AndersÖ...../NJM

Stort tack, en bra bit på väg iaf ;o))

Ta en koll i särtryck 164

Låst
2037 visningar

filmarkiv

av Jonas Sjöberg, Friday, July 17, 2009, 10:38 (5687 dagar sedan) @ BD

Apro på filmarkiv, -ursäkta om jag återvände till ursprungliga ämnet:-). Så gjorde jag ett besök på lokmuseet i Grängesberg. Nästan granne med lok och gruvmuseet ligger SVT´s filmarkiv. Vart tyvärr inte tid till besök där, men har någon kollat vad för guldkorn som kan finnas där?

Låst
2031 visningar

Str 164

av Anders Ö ..../NJM, Friday, July 17, 2009, 12:01 (5687 dagar sedan) @ BD

Ok det ska jag göra....det ska finnas ett ex i Nynäs, hoppas det är komplett bara.

Låst
1977 visningar

Str 164

av Thomas Tell, Sunday, July 19, 2009, 21:40 (5684 dagar sedan) @ BD

Stort tack, en bra bit på väg iaf ;o))


Ta en koll i särtryck 164

Här är det som står om hjulringar i str 164.
Hjulringar
2:2 - Utförande och märkning (utföras enl. ritn 9346-9352; märkes med "bråktal" ) utfärdat före 05
2:2 A Valsning och märkning av hjul och sprängringar till ok och tendrar (likt ovan) 28/6 26
ätr.. Valsning och märkning av hjul och sprängringar till ok och tendrar 7/5 30
2:2 B Svarvningsjournaler 30/1 05
ätr... Svarvningsjournaler (journal föres vid större svarvningar) 27/5 08
2:2 C Garantitid ochn kassation under denna (5 år; om kassation pga nedsvarvn. anmäles) 27/5 08
ätr... Garantitid ochn kassation under denna 10/11 37
2:2 D Insvarvning av hjulringar (å yttersidan markerande minsta tillåtna nedsvarvningen) 14/3 17
2:2 E Påkrympning av hjulringar 19/2 23
ätr... Påkrympning av hjulringar (ring och stomme slätsvarvas före) 28/6 23
2:2 F Svarvning och märkning av hjulringar till lok 10/11 37
ätr... Svarvning och märkning av hjulringar till lok (stans av Ø + månad resp körnslag) 20/6 46
2:2 G Mellanlägg mellan hjulring och hjulstomme (vid lös ring; ett band som mellanlägg) 20/3 40
2:2 H Hjulringar av St 88 (för obromsade hjul;tabell för inv.diam.bearb.) 4/8 43
ätr... Hjulringar av St 88 (för obromsade hjul;tabell för inv.diam.bearb.) mars 45
ätr... Hjulringar av St 88 (för obromsade hjul;tabell för inv.diam.bearb.) 31/12 49

Hjulpar och hjulsatser
2:7 A Förändringar å hjulpar till lok litt Ga för att axel II må bliva förskjutbar sidovägen samt omlitterering av axlar typ Gab II 10/5 24
ätr... Förändringar å hjulpar till lok litt Ga för att axel II må bliva förskjutbar sidovägen samt omlitterering av axlar typ Gab II(axel GaII nya ringar m normal fläns o motvikt avsvarvas 5mm) 10/11 24
2:7 B Hjulpar typ J III 16/3 29
ätr... Hjulpar typ J III 17/10 30
ätr... Hjulpar typ L III 17/10 30
2:7 C ???
2:7 D Avsvarvning av hjulringsflänsar på vissa hjulpar (tab. m hjulritn.nr; avsvarvas enl.Mbr 50043) 15/1 31
ätr... Avsvarvning av hjulringsflänsar på vissa hjulpar (likt ovan men nya litteror) (feb 45)

/tell

Låst
1968 visningar

Str 164

av Anders Ö ..../NJM, Sunday, July 19, 2009, 23:58 (5684 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tackar tackar...då vet jag innehållet.
Mbr 50043 gavs alltså ut redan -31, då har jag den senare med komplettering av loklitteror.

Låst
1848 visningar

Apropå nått helt annat NOR - hjälp

av Björn Santesson, Sunday, July 19, 2009, 21:45 (5684 dagar sedan) @ Anders Ö ..../NJM

Är ersatt med ritnings Nr: mbr50043
Ändringen gjord tidigt 1952,
Om jag inte miss minner mig alt för mycket.

Låst
1894 visningar

Apropå nått helt annat NOR - hjälp

av Anders Ö.... /NJM TC, Sunday, July 19, 2009, 23:52 (5684 dagar sedan) @ Björn Santesson

Är ersatt med ritnings Nr: mbr50043
Ändringen gjord tidigt 1952,
Om jag inte miss minner mig alt för mycket.

Jo den ersatta, helt rätt men redan 17/9 -42 är ritningen daterad o skrivelse till samtliga distriktschefer utgick 3/4 -44.

Låst
1881 visningar

Apropå nått helt annat NOR - hjälp

av NOR, Monday, July 20, 2009, 00:59 (5684 dagar sedan) @ Anders Ö.... /NJM TC

Är ersatt med ritnings Nr: mbr50043
Ändringen gjord tidigt 1952,
Om jag inte miss minner mig alt för mycket.


Jo den ersatta, helt rätt men redan 17/9 -42 är ritningen daterad o skrivelse till samtliga distriktschefer utgick 3/4 -44.

Ritning Mbr 50043 ritades den 17 september 1942. 28 april 1958 ritades den om helt med samma nummer, bland annat så kompletteras tabellen med ännu flera ånglokstyper och även diesellok. Där finns f ö axel III på B-loken med.

Den ersattes senare av ritning 3MA-19760.

Låst
1852 visningar

Apropå nått helt annat NOR - hjälp

av Anders Ö ..../NJM, Monday, July 20, 2009, 01:04 (5684 dagar sedan) @ NOR

"Gull-gubbe" friplats i ånglokshytt utlovas :-D

Du "råkar" inte har nån utgåva av -58an tillhands?? (nåja har du sett någon sådan?)

Låst
1858 visningar

Div skrivelser i avskrift betr tunnsvarvade flänsar

av Anders Ö ..../NJM, Monday, July 20, 2009, 10:25 (5684 dagar sedan) @ BD

Intressant, -46 började man alltså pröva med tunnare fläns på axel 3 för att få bättre gång i kurvor och mindre slitage...
Man kan ana att glansdagarna var över och de "sämre" banorna började bli vanliga för B- å A-loken.

Låst
1827 visningar

Div skrivelser i avskrift betr tunnsvarvade flänsar

av björn Santesson, Monday, July 20, 2009, 10:36 (5684 dagar sedan) @ Anders Ö ..../NJM

Intressant, -46 började man alltså pröva med tunnare fläns på axel 3 för att få bättre gång i kurvor och mindre slitage...
Man kan ana att glansdagarna var över och de "sämre" banorna började bli vanliga för B- å A-loken.

Här Bör man vara lite observant med rätt namn på olika typer av hjulflänsar,
Det som jag har hittat i gamla arkiv hänvisar till två olika namn,
Ska försöka reda ut begreppen lite, så det kanske kan skingra lite moln på verkstads himelen.
Hjulen svarvas i profilen
NORMAL ÄLDRE.
Den flänsen som beskrivs här ovan,kallades för FLÄNSFÖRTUNNING.
Och så har vi hjulflänsen med spår nedstucket i hjulbanan, kallades för TUNNSVARVNING.

Hoppas att det bringar lite mer klarhet.

Låst
1820 visningar

Apropå nått helt annat NOR - hjälp

av Björn Santesson, Monday, July 20, 2009, 09:09 (5684 dagar sedan) @ NOR

Är ersatt med ritnings Nr: mbr50043
Ändringen gjord tidigt 1952,
Om jag inte miss minner mig alt för mycket.


Jo den ersatta, helt rätt men redan 17/9 -42 är ritningen daterad o skrivelse till samtliga distriktschefer utgick 3/4 -44.


Ritning Mbr 50043 ritades den 17 september 1942. 28 april 1958 ritades den om helt med samma nummer, bland annat så kompletteras tabellen med ännu flera ånglokstyper och även diesellok. Där finns f ö axel III på B-loken med.

Den ersattes senare av ritning 3MA-19760.

Nu var jag för snabb i tanken, eller långsam i fingrarna"S"
Det jag har i min tanke är att när jag botaniserade i SJ:s arkiv i Värtan,
på jakt om uppgifter om hjulprofiler och då i huvudsak till ånglok.
Där snubblade jag på en Verkstadsföreskrift från tidig månad 1952, om att samtliga lok skulle där flänsen är förtunnad svarvas enligt denna ritning
Mbr50043.

Låst
1856 visningar

Apropå nått helt annat NOR - hjälp

av Anders Ö ..../NJM, Monday, July 20, 2009, 09:20 (5684 dagar sedan) @ Björn Santesson

Jo du har helt rätt, ritningen finns i senare versioner med fler lok och axlar i listan.

Låst
1865 visningar

Karlavägen 98, Stockholm.

av Kontrollören Järnvägshistoriskt Forum, Monday, July 20, 2009, 10:39 (5684 dagar sedan) @ NOR

Denna tråd är låst då AÖ helt bytte ämne. Vill ni fortsätta att diskutera hjulprofiler görs detta i en ny tråd.