Karlavägen 98, Stockholm. (Järnväg allmänt)
Så här års ska man kanske inte sitta inomhus mer än nödvändigt, fast ibland kan det vara svårt att låta bli.
På Karlavägen 98 finns Kungliga bibliotekets avdelning för audiovisuella medier. Detta är kanske välkänt och bekant för många av er, men för mig var det en nyhet som jag inte hade en aning om. Här finns tusentals med gamla journalfilmer att betitta, lixom även de gamla filmerna från Kungliga Järnvägsstyrelsen.
Såsom några exempel på filmer där tåg och järnväg förekommer är:
- En resa Stockholm - Göteborg 1926, speltid 45 min.
- Utrustning av vagnar i Hagalund, 1930-tal, städning och bäddning av Ao2 bl.a.
- Besök vid Järnvägsmuseum 1935. Med modell av Årstabron, fungerande lyftspann och modelltåg bl.a.
- Karpalunds råsockerfabrik 1936.
- Elektrolok F 602 byggs i Motala 1942.
- Invigning av hållplatsen Sörentorp 7 maj 1944.
- Försökssprängning av ånglok i Örsby grusgrop 14 mars 1944. (UVHJ 16 och MTJ 8 förstörs).
- En kort privatinspelad film från Bollnäsolyckan 1928.
Ävenså kan man bese en kort film från den svåra kollisionen vid Gubbero mellan tvenne lokaltåg.
En del av dessa filmer som återfinns på Karlavägen 98 kan man även betitta på SVT öppet arkiv, bland annat den om Slussens ombyggnad 1931-35 som är klart sevärd med alla sina varianter av spårvagnar, A1, A8, A10 och A13 bl.a.
Enligt den mycket trevliga och hjälpsamma personalen så är det just nu lågsäsong vad gäller besökare. Normalt så är det väldigt mycket folk därstädes, nästan så man får köa till datorerna understundom.