Lite om museidagen i Gävle12 september (Anslagstavla, resor mm)

av HP, Friday, July 17, 2009, 21:31 (5612 dagar sedan)

Hej!
Här kommer lite kort om våra planer för årets museidag i Gävle. Vi riktar oss denna gång åter igen mot er som är tågintresserade.

I korthet är följande på gång:
-Årgångståget går Stockholm-Gävle ToR.
-Minst fem ånglok under ånga. R 976, E10 1746, S1 1923 och B 1108 är några av dem vi räknar med. B 1108 är ett av loken som togs ut från Sandträsk 2008. B 1108 kommer att driftprovas och förflytta sig för egen maskin för första gången inför publik under dagen.
-På kvällen kommer en provkörning av B 1108 i godståg verkställas om allt har gått väl. Denna kommer man att kunna åka med, eller fotografera om man önskar.
-Extra resandetåg till Kolforsen med prel E10 1746. I Kolforsen kommer man att kunna fika vid stationen.
-Förbikörningar med ånglok och godsvagnar förbi museét och upp i Järvstabacken. Man kan även åka med i medföljande personvagn.
-Ångpendel mellan Gävle C och SJVM. Ev med elektrisk lokomotor Za i ena änden.
-Öppen verkstad på UGJ, där arbetet med F 1202 visas upp.
-Möjlighet att bese C7 1774 från Hultsfred.
-Visningar på Nynäs och restaureringen av Ro2a 2702.

Vi kommer att presentera programmet på vår hemsida i augusti. Jag återkommer med länk då.

Mvh Henrik Reuterdahl, Sveriges Järnvägsmuseum

Väldigt OT fråga

av Victor S, Friday, July 17, 2009, 21:48 (5612 dagar sedan) @ HP

Var ligger Nynäs?

Inte alls OT fråga tycker jag!

av Carl-Erik Olsson @, 08, Friday, July 17, 2009, 22:05 (5612 dagar sedan) @ Victor S

Hej!
Här kommer lite kort om våra planer för årets museidag i Gävle. Vi riktar oss denna gång åter igen mot er som är tågintresserade.

...

- Visningar på Nynäs och restaureringen av Ro2a 2702.

...

Mvh Henrik Reuterdahl, Sveriges Järnvägsmuseum

Var ligger Nynäs?

Det är där museets "Gömda skatter" förvaras. Det är väl fd GDJs verkstad vid utfarten mot Falun, strax efter triangelspåret norr om Gävle C.
Besök rekommenderas! Pendel av något trevligt slag brukar finnas från museets huvudanläggning.
Tror man det är enkelt att renovera trävagnar så kan man se hur man gör med 2702, som renoveras på ett så musealt korrekt sätt som möjligt dessutom. Lärorikt för alla som har med trävagnar att göra. Synnerligen imponerande!

/Hälsar CEO

Inte alls OT fråga tycker jag!

av Anders Ö ..../NJM, Friday, July 17, 2009, 22:18 (5612 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Tror man det är enkelt att renovera trävagnar så kan man se hur man gör med 2702, som renoveras på ett så musealt korrekt sätt som möjligt dessutom. Lärorikt för alla som har med trävagnar att göra. Synnerligen imponerande!

/Hälsar CEO

Nå enkelt å enkelt...
Det är förvisso ett riktigt gediget arbete museet genomför med 2702 och imponerande. Det är mycket bra att teknik och kunskap letas fram och bibehålls.
Men, rent krasst...enligt mig är det nått man kan göra på unika individer som i princip ska ställas i monter.
Att göra det på vagnar som ska gå i tämligen så omfattande museitrafik med resenärer är lite som att kasta pärlor åt svinen.
Dels är det väldigt lite av det "museala" jobbet som syns för ögat dels är det väldigt få som har sådan kunskap att de både ser och uppskattar mödan, slutligen kommer vagnen att slitas tämligen hårt och inom en 15-20års period behöva en ny större genomgång och om prislappen ligger runt flera miljoner (uppåt 5 som jag fattade Robert rätt) så är vi uppe i sådana belopp att vi aldrig kan köra in de pengarna....
För att föreningarna ska kunna få ihop en vagnpark så krävs nog betydligt billigare, mindre arbetsamma o modernare metoder. Och jag tror att samma gäller för Jvm om man ska få ut fler än en gammelvagn per vart 5´e år.
Ser vi på 1444 så har den varit inne 2 omgångar sedan vi fick den och det är snart dax för en tredje...om vi då ska göra renoveringar ganska sålikt förr så blir de både betydligt dyrare och mer tidskrävande om än troligen intressantare för renoverarna och resultatet musealt mer stimulerande...¨¨
Kostand <-> Nytta <-> Nöje ;o)))

Men visst är det superbt att jobbet på 2702 genomförs och kunskaperna dammas av..

Lite om museidagen i Gävle12 september

av Anders Ö /NJM TC, Friday, July 17, 2009, 22:23 (5612 dagar sedan) @ HP

Åhå så 1108 är svarvad å klar nu?
Hemmalyckligt?

Vilken ritning utgick ni ifrån när ni svarvade? Putssvarv eller riktig svarvning?

Lite om museidagen i Gävle12 september

av HP, Saturday, July 18, 2009, 09:25 (5612 dagar sedan) @ Anders Ö /NJM TC

Åhå så 1108 är svarvad å klar nu?
Hemmalyckligt?

Vilken ritning utgick ni ifrån när ni svarvade? Putssvarv eller riktig svarvning?

1108 svarvades för några veckor sedan i Notviken och kommer hem om några veckor. Sten har koll på hur svarven gick till.

Mvh Henrik

Lite om museidagen i Gävle12 september

av Anders Ö/NJM, Saturday, July 18, 2009, 11:37 (5612 dagar sedan) @ HP

Åhå så 1108 är svarvad å klar nu?
Hemmalyckligt?

Vilken ritning utgick ni ifrån när ni svarvade? Putssvarv eller riktig svarvning?


1108 svarvades för några veckor sedan i Notviken och kommer hem om några veckor. Sten har koll på hur svarven gick till.

Mvh Henrik

Aha, så det gick bra, kul....

Får väl ringa Sten å lyssna senare...

Transport av B 1108

av Jack Åkerlund, Saturday, July 18, 2009, 12:31 (5612 dagar sedan) @ HP

Åhå så 1108 är svarvad å klar nu?
Hemmalyckligt?

Vilken ritning utgick ni ifrån när ni svarvade? Putssvarv eller riktig svarvning?


1108 svarvades för några veckor sedan i Notviken och kommer hem om några veckor. Sten har koll på hur svarven gick till.

Mvh Henrik

Vet du någonting om transporten från Notviken? När det kommer att ske om några veckor... alltså vet du någonting mer exakt?