Byggnadsvård, fönsterbyten m.m. (Byggnad)

av Herbert Paalberg, Tuesday, July 28, 2009, 12:43 (5793 dagar sedan) @ John Thoweman

Håller fullständigt med dig Ola angående fönster, isynnerhet som "vår" bana smalspåret Vk-Hf som är klassad som byggnadsminnesmärke för att ta som ett ex.
Det är helheten som räknas och då isynnerhet den gamla atmosfären typ 1950-tal
som representeras med hänsyn till det rullande mtrl som finns bevarat här.
Jag vill återkomma till den olämpliga och tidsaspektstörande placeringen av
luftvärmepumpen på framsidan av Totebo stn. Jag köper inte argumentet att det var den mest kostnadseffektiva och minst arbetkrävande placeringen förordat och godkänt av länsmuseet i Kalmar. Har man minsta ansvar för ett bevarande av den stationsmiljö som denna sträcka representerar alltså 1950-tal så måste man dra i nödbromsen och hitta andra lösningar med placeringen av värmepumpen och då möjligen på en undanskymd gavel eller baksidan bakom en buske. Pumpen sparar lika mycket energi åt FAS även på en undanskymd placering, man måste ta det historiska ansvaret åt våra efterkommande. Själv tillhör jag den gamla generationen som föddes och växte upp och åkte som barn med NVHJ i sin hela sträckning inklusive Spä-Vib. Under SJ tiden hade jag även min utkomst som förare på str. Vk-HF-Vsm med många minnen från den gamla personalen och våra resande. Var även en i kvartetten som år 1969 startade och byggde upp det som senare genererade föreningen TJF, därför är jag en stark förespråkare att just denna linje bör bevaras intakt så långt det går med hänsyn till tidsepoken kring 1950-talet och de fantastiska miljöer som en gång fanns representerade längs de många smalspåriga småländska järnvägarna, alldeles för mycket har försvunnit för alltid in i historiens skräpkammare.

Mvh Palle i Vika.:-)

Hela tråden:

[x]
[*]