Svarta led och Valjevägen idag (Bana)
I en tidigare tråd här visade Gunnar Ekeving gamla bilder från 50-talet från vägkorsningarna Svarta led och Valjevägen, över SOEJ. Igår roade jag mig att försöka ta bilder från samma platser. Det var svårt, växtligheten är mycket frodigare nuförtiden. Man slås också av att all barrskog har fått ge vika till förmån för lövväxter. Här kommer Gunnar Ekevings bilder i repris, tillsammans med mina bilder:
Banvaktsstugan Svarta led vid stora landsvägen mot Valje, Bromölla och Kristianstad. Enligt min KAK-atlas från 1955 hette vägen Rv4 vid denna tidpunkt.
(Ungefär) samma vy idag. Banvaktsstugan är riven sedan länge. Vägen är idag en lokalväg till Valje. Genomfartstrafiken går på en motorväg någon kilometer längre norrut. Denna och föregående bild är tagen söderut.
Det här är samma korsning, fotograferad västerut. I den tidigare tråden kom vi fram till att detta fotografi är felmärkt och föreställer Svarta led, inte Valjevägen.
Järnvägen korsade vägen precis bortanför den andra lyktstolpen på vänster sida, där en cykelbana skymtar idag.
Jag var naturligtvis intresserad att se om det fanns lämningar kvar av banvaktsstugan och mycket riktigt; husgrunden i huggen sten låg kvar.
Korsningen Valjevägen (inte Svarta led som kortet är märkt) var en svårare nöt att knäcka. Den var helt klart svårfunnen...
Efter cirka 700 meter hittade jag denna cykelvägskorsning. Bilden är fotograferad västerut. Efter att ha tittat runt på platsen ett tag, tyckte jag inte att vägen korsade den gamla banvallen på samma sätt som de gamla fotografierna visar. Jag misstänker därför att denna plats ligger något norr om den gamla vägkorsningen Valjevägen. Förklaringen är nog den att man har byggt en skola precis söder om denna plats, troligtvis på 70-talet, och att man därför lade om vägen på denna sträcka. Är det någon som äger en linjebok från 80-talet som kan kontrollera vad det fanns för vägkorsningar mellan km 69 och 70?
Jag tror därför att detta är samma plats som bilden med bussen ovan är tagen, även om järnvägsbanken känns något högre än vad som framgår av den äldre bilden.
Valjevägen fotograferad österut.
Samma(?) läge idag. Observera att stigen på bilden ansluter till den asfalterade cykelvägen mot Valje herrgård, cirka 10 meter "bakom ryggen".
Söderut.
Söderut idag.
Norrut.
Norrut idag.