Stationsinredning värd att bevara? (Byggnad)

av Micke D, Sunday, August 09, 2009, 22:05 (5783 dagar sedan)

Hej!
Någon som har koll på om det finns någon inredning från en stationsmiljö eller liknande som är på väg att rivas eller på något annat sätt förstöras?
Isåfall vore jag tacksam för tips.
Materielen är tänkt att användas till att återskapa en stationsmiljö.

Tack på förhand.
Micke

Stationsinredning som kan räddas?

av Rasmus Axelsson, Monday, August 10, 2009, 10:09 (5783 dagar sedan) @ Micke D

Jag reagerade lite på rubriken »Stationsinredning värd att bevara?«... är inredningen värd att bevara, kanske man ska låta den vara kvar där?

Men du söker förmodligen en inredning som ska rivas ut och att du då kan ta hand om den?

Vad är det för stationsmiljö (gäller det inredningen i ett stationshus och isåfall var?) saken gäller och vilken tidsepok söker du? Ibland finns det ju ritningar över inredning också...

Stationsinredning som kan räddas?

av Micke D, Monday, August 10, 2009, 10:44 (5783 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Jo det är absolut det bästa om inredningen får vara kvar i sitt hus. Men det är som jag skriver att om det finns inredning kvar i ett stationshus som skall rivas så kan det ju vara trevligt att bevara åtminstonde en del av det.

Tidsepoken spelar mindre roll då jag anser det är atmosfären i sig som skapar upplevelsen.

Var?

av Rasmus Axelsson, Monday, August 10, 2009, 12:20 (5783 dagar sedan) @ Micke D

Tidsepoken spelar mindre roll då jag anser det är atmosfären i sig som skapar upplevelsen.

Har du någon begränsning tidsepok eller kan du tänka dig en 1990-talsinredning? Vilket eller vilka rum är det du tänker på då - expedition, väntsal, godsexpedition eller kanske bostadsdelen?

Var?

av Micke D, Monday, August 10, 2009, 14:04 (5783 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Det pågår en del intressanta och spännande diskusioner där detta isåfall skulle kunna bli en del. Sörmlands regionen pratar jag om hur som helst.

En nyare inredning från 1990 talet har jag inte haft i tankarna, men det nog mest för att jag inte tänkt tanken på att nyare saker och byts ut eller skrotas.
Det man skulle kunna göra är att visa olika miljöer och tidsepoker. Så jag bangar inte för varken gammalt eller "nytt" Inte heller specifika rum. Det ena hänger ihop med det andra så egentligen blir det inte klart förens alla bitarna är på sin plats.
Låter kanske lite flummigt men det är ju lättare att bygga något när man har något att bygga av. Idag har jag inte så mycket så att det går att göra varken det ena eller andra och då står jag bara där....;-)

Stockaryd?

av Micke D, Monday, August 10, 2009, 14:15 (5783 dagar sedan) @ Bobo L

Hej!
Tack för en mycket trevlig bild. Ja det är så jag tycker en station ska se ut:-)
Det är kul att se när miljöer har fått vara kvar i stort sett intakta.

Stockaryd?

av Bobo L, Monday, August 10, 2009, 21:55 (5782 dagar sedan) @ Micke D

Hej!
Tack för en mycket trevlig bild. Ja det är så jag tycker en station ska se ut:-)
Det är kul att se när miljöer har fått vara kvar i stort sett intakta.

Ja, det gick kanske lite fort där på lunchen eller när det nu var. Det sades en gång före ett eller par år sedan att stationshuset i Stockaryd skulle rivas. Kanske redan gjort?

Stockaryd?

av Marianne ⌂ @, stockaryd, Friday, September 09, 2011, 00:15 (5023 dagar sedan) @ Bobo L

Hej!!Såg ett gammalt inlägg sedan 2009 om Stockaryds station. Den finns kvar och lever vidare.Inredningen är i orginal.Här är lite bilder från Stationen.Den är värd ett besök då det känns som tiden stod stilla när man kommer in på stationen och beställer kaffe via biljettluckan:)

http://www.facebook.com/pages/Stockaryds-Stationscaf%C3%A9/141301612595711 (titta under foto)

http://www.stockarydsstationscafe.se/

Fler bilder finns att få. Bl.a på http://wiper.bloggplatsen.se/ (ligger under cafér)

Stationsinredning värd att bevara?

av Micke D, Monday, September 14, 2009, 10:38 (5748 dagar sedan) @ Micke D

Någon som vet var man skulle kunna får tag i en in och ut skjutbar låda för godsfraktsedlar som satt intill biljettluckan eller i en separat lucka i stationen?
Har nu fått tag i en biljettlucka och skjutlåda för biljetter.

[x]
[*]