OBJ vändskiva från Everöd (Bana)

av HP, Tuesday, August 11, 2009, 19:37 (5684 dagar sedan)

Hej!
Var förbi Ohs idag och tittade lite på den 1435-vändskiva som finns i lager från Everöd (har jag för mig det var?). Den verkar vara ca 10 m, men har någon gång förlängts från ca 6 m. Några frågor kommer här till OBJ och även Skånekännare:

1) Var finns ringräl, kantsten och pivå idag?
2) Hade skivan kantsten runt om?
3) Har den använts till vändning av ångvagnar mht den utökade längden?
4) Finns det någon bild på den där den låg i Everöd?

Mvh Henrik Reuterdahl

OBJ vändskiva från Everöd

av Lennart Fransson, Tuesday, August 11, 2009, 20:22 (5684 dagar sedan) @ HP

Hej!
Var förbi Ohs idag och tittade lite på den 1435-vändskiva som finns i lager från Everöd (har jag för mig det var?). Den verkar vara ca 10 m, men har någon gång förlängts från ca 6 m. Några frågor kommer här till OBJ och även Skånekännare:

Borde finnas i Ohs.

Tror inte det

Nej, jag tror inte det. Den anslöt till någon slags snickeri.

KS var med och rev, han tog bilder.

Mvh Henrik Reuterdahl

av Torbjörn G, Tuesday, August 11, 2009, 22:09 (5684 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Jag frågade KS detta för några veckor sedan och enligt KS så står troligen pivån kvar i Skåne då det inte gick att få upp eller med den med den utrustning som fanns på kranen vid transporttillfället. Bäst är nog ändå att kolla med KS direkt.

MVH

Torbjörn G

av Lars-Erik Gustafsson, Tuesday, August 11, 2009, 22:23 (5684 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Jag var förbi Everöd för en 3-4 år sedan och vill minnas att kantstenen fanns kvar. Det måste ha varit en mycket "grund" vändskiva och kantstenen var av någon slags tegel(!).

av Christoffer Frostensson, Monday, August 17, 2009, 21:08 (5678 dagar sedan) @ HP

Hej!

Mvh Henrik Reuterdahl

Fråga Yngve Holmgren, han kan nog ge utförligt svar om de historiska frågorna.
Tror mig också ha läst en del om detta i en ÖSJ-skrift, kan stå en del i "Grefven och Gärdskan" samt några ÖSJ-Blad.

MVH
Christoffer Frostensson