Näs-Horndal, gamla vägar och lastplatser (Byggnad)
En liten fråga till eller två:
Norr om denna fotopunkt, tv. om aktuell väg, finns två grindstolpar i sten just där man kan skymta banvallen i slyn. Gammal vägkorsning?
om det är samma som jag avser (det finns flera nedrasade men dessa står fortfarande) så är det där gamla malmforvägen mellan rosse masugn och gruvorna gick, den användes åsså som roteväg av socknen mot falun.
idag är den oframkomlig men var då likvärdig med en huvudled, men så är tidens gång och allt är förgängligt.
en plats f.ö värd lite eftertanke då det var där gammalt möte nytt, bergsmän kontra bruksdrift men idag vet vi ju att de förra gav upp;-) :-(
Söder om fotopunkten på vägens högra sida när man åker söderut finns en stenmurad skärning. Från smalspårsbanan?
Ja det är det men även normalspåret gick i samma skärning:-)
det finns div. arkivuppgifter och ett svårt skadat foto som pekar på att man använt den som ramp för lastning av kolstigar på järnvägsvagnar.
någon mer omfattande kolning var det inte efter 1:a värlsdkriget, det mesta var nedhugget som milved eller kapades tii stockar vid by ångsåg (förtaget hade lysande tider som tillverkare av virke till skyttegravar åt tyskland;-) :-P )
någon kolhantering skedde således inte på normalspårets tid men förekom under NMJ,s tid.
i de första åren kan det även ha lastats malm från några smågruvor som fanns kvar i området till ca 1890, någon enstaka vagn med blandmalm kan tolkningsvis antas ha kommit lokalt ifrån kullhyttan/gruvbergets med hästforor.
(något obekräftat hävdas i samtida skrifter att tillgången på myrmalm i området inte var försumbar utan att "brevefolk" kunde göra sig extrainkomster)
LSq
likaledes staffan g uppe i morshyttan :-| :-) :-D