Kvarvarande vattenhästar del 2 (Järnväg allmänt)

av Conny Sernfalk, Sunday, August 16, 2009, 00:37 (5720 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Ängelholm
Vid Banskolan
2003 Postvagnen
Ängelholm
På "Pyttebanan"s sträckning (dvs mitt uppe på gamla banvallen) mellan "Pyttebron" över Rönne å och f d Ängelholms Värns stn, i grönområdet mellan ån och bostadsområdet mittemot. Den verkar ha ställts dit av nån "hembygdsanledning" eller nåt sånt till minne av gamla EKJ. Jag har för mig att den har en sfärisk järnmotvikt till skillnad från de flesta andra som brukar vara parallellepipediska, dvs "fyrkantiga"
2003 Postvagnen
Örebro Cv
Flyttades från spåret för ½ år sen när det revs upp så nu står den inne på området.
2003 Postvagnen
Örkelljunga
I Örkelljunga har man flyttat ner vattenkastaren som tidigare var belägen i norra änden av bangården till en plats ungefärligen där stationshuset låg, nu i anslutning till busshållplatsen.
2009-02-15 Christoffer Frostensson
Östersund
2003 Postvagnen

Museibanor/ Järnvägsmuseér

Brösarp (SkJ)
Falun lokstation (GDJmf) (Skall sättas i drift)
Faringe stn (ULJ/SRJmf) 2 stycken (Planerade att tas i bruk inom överskådlig framtid.).
Grängesberg Malmbangård (GBBJ) Ej inkopplad på vattennät.
Gävle (JVM) ?
Karlsvikshyttan (MBV) I bruk
Klippan (FVJ) I Bruk (2009) Vattenhästen är en kombination av både den i Åstorp och en av de två södra i Örkelljunga. Övriga delar ligger i FMJ förråd (Ljungbyheds grusgrop). Sen finns det visst en liknande, från Malmö frihamn, i delar i förråd i Klippan.
Kristianstad Södra (MfÖSJ) I bruk och ditmonterad av MfÖSJ
Kvarnabo (AGJ) i bruk
Kärrgruvan (ENJ) Har inköpt vattenhästen i Kristinehamn och planerar att sätta upp den vid lokstallet i Kärrgruvan.
Kärrgruvan på ENJ hade i sommras en nyuppsatt vattenhäst, oklart om den är ansluten till vattenledning. (2009)
Lundsbrunn (SklJ) Nytillverkad och uppsatt 1998
Mariefred (ÖSlJ) 1 fristående mitt för stn huset (ej frysskyddad) + 1 vattengivningsanordning utvändigt på verkstadsväggen (brukbar året om)
Marielund (ULJ/SRJmf) (F.d Upsala C vattenhäst. En ytterliggare vattenhästen från Uppsala C finns i förråd hos ULJ)
Nora (NBVJ)
Nynäsgård (NJM) 1 vattenhäst från Södertälje S + en svängbar vattenkastare på stallväggen från Bollnäs eller MC + 1 nedmonterad i förråd.
Nässjö (NJ) f.d Norrköping
Strömsnäsbruk (SSJmf)Vattenhäst i anslutning till lokstallet. Sannolikt fungerande.
Svartvik (OKBv) minst 2 st hämtade från Inlandsbanan slutet av 80 talet
Uppsala Ö (SRJmf) Nedmonterad 2005. Återmonterad 2006 (på ny plats) men saknar några ventiler för att sättas i drift (2009)
Verkebäck (FAS/TJF) Fungerande om motorpump ansluts. F.d vattenhästen i Vetlanda som hämtades ca 1987
Västberga (SÅS) Minst 1 nedmonterad i förråd?.

Hela tråden:

[x]
[*]