Agnesberg (Byggnad)
Steken ja, Jag var i går torsdag i Agnesberg på upptäcktsfärd för att uppdatera mig om de byggnader jag tidigare nämnt här i dessa spalter.Om detta skall jag återkomma om några dagar.Emellertid. Jag träffade då av ren slump en man somm bodde i den Bv stuga jag tidigare nämnt,och som var född i Agnesberg.Av en ren slump ( den spelar in 2 ggr) här på nätet fick jag upp adresser på personer som bott i Agnesberg på adressen Steken 1, 2 osv. Bl. a . hade Yngve Simonsson ,då förste byråing. vid BJ, varit bosatt där.Jag fick då svaret att Steken var beläget nästan var som helst,höll jag på att säga,men vad jag förstod var det tomtbenämningar på den del som låg nere vid stn och den gamla riksvägen. Längre upp mot lertaget hette det Rösered. Tegelbruket hette ju Stekens Tegelbruk och det låg ju norr om stn mot den väg som gick ner till Dorch Bäcksins färgfabrik.Nu är ju så mycket rivet när man byggde de stora trafiklederna till Angered och Trollhättevägen.
Tidigare gick det en smal väg upp förbi Rösered korsade nuvarande Angered centrum Gick ner i Lärjeåns dalgång och kom upp i Gunnilse f.v.b. mot Gråbo Lerum och Alingsås. På Eniro kan Du följa det ganska bra..på flygfoto..Hoppas Du blir lite hjälpt med detta :-) Sune