Hur allvarligt är svartmögel? (Revisionsfrågor - hjälp med tips)

av Niklas Bygdestam, Tuesday, August 18, 2009, 21:40 (5576 dagar sedan)

Hur allvarligt är det om man upptäcker att en vagn är angripen av svartmögel? Kan detta få allvarliga konsekvenser?

Hur allvarligt är svartmögel?

av Erik Samuelsson, Tuesday, August 18, 2009, 23:39 (5576 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Nummer 1. Hur har det konstaterats att det handlar om svartmögel?
Nummer 2. De flesta problem försvinner om man tar bort orsaken till källan - fukten.

Återkommer efter litteraturkonsulation.

av Erik Samuelsson, Wednesday, August 19, 2009, 14:36 (5575 dagar sedan) @ BJ

Trådstartaren har inte skrivit några detaljer om angreppen men är det svarta prickar inne eller ute vi snackar om?

Jag tänker mig att är det inne i vagnen och man riskerar att komma i kontakt med det så ska man nog vara restriktiv att använda diverse olika kemikalier. Det är ju synd om "medicinen" ger mer biverkningar än orsaken...

Kanske vi får mer information och bilder?

av Micke Carlsson., Thursday, August 20, 2009, 03:15 (5574 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

svamp och sprit trivs inte ihop. T-sprit kommer man långt med för att avvisa mögel.

av Sune Nylén @, Hisings Kärra (Göteborg), Thursday, August 20, 2009, 07:48 (5574 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Nja Spriten tar väl upp vattnet och torkar på så sätt ut svampen.
Men varma kantarellsmörgåsar går bra ihop med öl eller vitt vin.:-D Sune

av Erik Samuelsson, Thursday, August 20, 2009, 10:06 (5574 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Tror snarare att man ska angripa den med medel som ändrar pH. Minns inte nu om det ska vara surt eller basiskt. Och som regel gäller det att få ner fuktigheten.

av Micke Carlsson., Thursday, August 20, 2009, 14:17 (5574 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Tro kan man göra, att det funkar vet jag som har provat ett flertal gånger.

av Erik Samuelsson, Thursday, August 20, 2009, 23:31 (5574 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Tro eller ändra pH? :-)

av Gunnar Håkansson, Friday, August 21, 2009, 00:12 (5574 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

För att mögel skall kunna växa behövs tre faktorer:
1. Att möglet har näring, dvs något organiskt material.
2. Att fuktigheten är tillräckligt hög.
3. Att det är lagom varmt.
Möglet är alltså ganska likt oss själva. Det kan stoppas genom att:
1. Ta bort allt möglet kan ta näring ur. (Detta brukar vara svårt i efterhand.)
2. Se till att det är torrt i utrymmet.
3. Se till att det är för kallt eller för varmt i utrymmet. (Då blir det inte angenämt att vistas där själv heller.)
Och så går det förstås att försöka förgifta möglet. Nu är mögel svamp, och svamp är väldigt bra på gifter själv (och känsligt för ungefär samma saker som vi själva dessutom). Det som brukar rekommenderas som ett milt medel är väteperoxid. Det tar bort möglet rätt bra, men om man inte har ändrat de grundläggande förutsättningarna för möglets existens, så kommer det tillbaka. Ett starkt medel, som inte är så trevligt för användaren heller, är Klorin eller liknande. Om man låter bli att skölja bort överskottet efteråt, stannar det kvar en hel del salt på ytan av det behandlade, och i salt trivs inte möglet.
Men om man ser till att ändra någon av grundfaktorerna tillräckligt mycket, så räcker det gott att skrubba med såpvatten. Billigt och bra på ej alltför känsliga material.

av petter2, Friday, August 21, 2009, 16:06 (5573 dagar sedan) @ Gunnar Håkansson

pröva citronsyra det är basiskt och hjälper mot det mesta

av Erik Samuelsson, Friday, August 21, 2009, 16:27 (5573 dagar sedan) @ petter2

Ursäkta men syror är inte basiska.

Vill du ha basiska medel så använd målartvätt, lut eller klorin. För övrigt brukar målartvätt bestå av en blandning av de senare.

Läser här att mögel trivs i pH 2-10. Så troligen är basiska rengöringsmedel bättre att använda i dessa fall.

av Sune Nylén @, Hisings Kärra (Göteborg), Friday, August 21, 2009, 17:44 (5573 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Man måste lära av historien. Därför . Gör som jag, som lärt mig av Karl Nilsson. "En del var prima virke----Det lade jag för mig.:-D :-D :-D Sune

av Morshyttan, Friday, August 21, 2009, 18:10 (5573 dagar sedan) @ Sune Nylén

Man måste lära av historien. Därför . Gör som jag, som lärt mig av Karl Nilsson. "En del var prima virke----Det lade jag för mig.:-D :-D :-D Sune

Ur baladen om eugen kork av och oftast med povel ramel, nu i sin himmel.

en låtskrivare saknad av staffan g i morshyttan, neutral :-) ;-) :-D

OT: Ramelsk ekvilibrism

av Anders Ljung, Friday, August 21, 2009, 18:59 (5573 dagar sedan) @ Morshyttan

Det är i visan Karl Nilsson det staplas virke i tre och en halv vers (som för övrigt har tempobeskrivningen skyllingtrick).

Balladen om Eugen Kork är tidigare och innehåller bl a strofen:

Vi hade inga vapen och tji ammunition
nej blott en brukspatron och han var full som en kanon

OT: Ramelsk ekvilibrism - ojojdå

av Morshyttan, Friday, August 21, 2009, 19:06 (5573 dagar sedan) @ Anders Ljung

Det är i visan Karl Nilsson det staplas virke i tre och en halv vers (som för övrigt har tempobeskrivningen skyllingtrick).

Balladen om Eugen Kork är tidigare och innehåller bl a strofen:

Vi hade inga vapen och tji ammunition
nej blott en brukspatron och han var full som en kanon

Tack, jag ser till min förfäran att jag missade "den undrande smileyn" + frågetecknet efter frågan.

sorry;-) men tack för svaret :-)

(hittade texten för ett tag sedan http://dylanchords.info/others/povel_ramel_karl_nilsson.htm )

men åter till svamp som jag kan rätt lite om förutom de i skogen ;-) :-) :-) :-D

av Gunnar Håkansson @, Saturday, August 22, 2009, 01:12 (5573 dagar sedan) @ petter2

Nej, citronsyra är surt och hjälper bäst mot kalkbeläggningar. Mot mögel skall det vara basiskt och oxiderande.

av Sune Nylén @, Hisings Kärra (Göteborg), Thursday, August 20, 2009, 10:26 (5574 dagar sedan) @ BJ

Bensalkoniumklorid är - eller var åtminstone förr- den aktiva beståndsdelen i sårtvättmedlet Desivon, om jag inte missminner mig.:-) Sune