järnväg frusen i tiden (Bana)

av Morshyttan, Friday, August 21, 2009, 17:45 (5674 dagar sedan)

då vi haft kung fredrik uppe tidigare kom jag att tänka på en lite annorlunda värld jag fick stifta bekantskap med för ett antal år sedan:-)

Sala silvergruva i västmannland var en av sveriges skattkammare under stormaktstiden och de följande seklen, b.la fredrik II ;-) , gustav den III far hade stora intressen i gruvan.

Driften pågick fram till 1908 då en strejk avbröt arbetet.
tyvärr så innebar arbetsavbrottet att även pumpandet upphörde vilket gjorde att schakten vattenfylldes:-P.
arbetarna som hade räknat med att återuppta sitt värv efter konflikten lämnade sina verktyg i gångarna, men när strejken var över ville de inte ta sig vatten över huvudet:-D
Eftersom silverådern börjat sina ansåg gruvans ägare att vidare drift inte var lönsam sammanslaget med de stora kostnader som urpumpningen skulle kräva.
och så blev det, men gruvarbetarna fick det i alla fall bättre då brytningen i andra gruvor tog fart i den hausse som var innan 1,a världskriget, det var gott om rekryterare utanför grindarna som bjöd på de yrkeskunniga fackmännen.
(sala silvergruva var troligen den sista som använde tillmakningsmetoden dvs. eldning i berget ända till slutet):-)

ett stycke ovärdelig industrihistoria låg alltså under mer en hundra meter vatten frusen i tiden men oåtkomlig:-) :-P

men för ett antal år sedan så gjordes ett dykprojekt där man steg ner till de övergivna gångarna och utforskade dem, men för att nå dem så sänktes vatten-nivån tillfälligt, en bekant som deltog vid projektet gav jag lite support med styrningen av dessa pumpar.
som historieintresserad så fick jag lite materiel av honom om undersökningen och tänkte visa lite järnvägsrelaterat med hans goda minne:-) .

Så ni som vill, följ med och bese en förgången tid och den som inte vill kan stanna här:-) ;-)

tidigare hade det skett en undersökning av marken utanför en av byggnaderna och då kom en rälsbana från 1820-30-talet i dagen

[img]http://i330.photobucket.com/albums/l425/shrapnel59/20090819003.jpg[/img]

Ja mitt herrskap det är syll från tidigt adertohundratal ni ser i gropen, banan bör enligt mina mätningar ha haft en spårvidd på omkring 740 mm, så 742 mm spårvidd verkar det ha varit på denna "ort";-)

[img]http://i330.photobucket.com/albums/l425/shrapnel59/20090819005.jpg[/img]

å så här ser skenorna ut (cirkamått, mycket rost) h=54 b=25 sista gången något rullade på dem var omkring förra sekelskiftet.
observera den rundade formen på rälsen, men ni som kan gruvbanor kan säkert förklara för oss övriga varför, svagt kunde det utläsas något som möjligen var ordet " leywers wor... shef..."
(nej, museumet vill ha dem kvar om någon skulle fråga)

Nu är vi nere i underjorden, känslan där ner att vara bland de första på 110 år
att vandra där gjorde en ödmjuk, på vissa ställen kunde man se stövelavtryck i slammet av träskodda stövlar.
kan väl tillägga att alla hade moderna gummistövlar med stålhätta.

[img]http://i330.photobucket.com/albums/l425/shrapnel59/PDVD_008.jpg[/img]

skenor ca femtio meter under den ursprungliga ytan innan pumpning, övergivna omkring 1885 efter en översvämning

[img]http://i330.photobucket.com/albums/l425/shrapnel59/PDVD_007.jpg[/img]

lite närmare koll på en växel, även här verkar det vara 742 mm spårvidd men det var länge sedan växeln manövrerade. men handtaget gick faktiskt att rubba på!

efter avslutad undersökning slogs pumparna av och rälssystemet återbördades till djupet, allt är fornminnesförklarat och skall ligga kvar där.
( om någon vill ha materiel till en gruvbana, lyd mitt råd och leta någon annan stans, nu är det femtio meter vatten i totalt mörker minst 150 meter in i en gång)

uppe på ytan igen många år senare;

[img]http://i330.photobucket.com/albums/l425/shrapnel59/20090819006.jpg[/img]

hissen med vagnen visar hur vagnarna fördes ut ur orterna direkt på spår.
efter en hissfärd på flera hundra meter kunde vagnen rullas av direkt till sorteringsverket.
observara att det är dubbla hjul på en axel, det yttre hjulet är avsett för att hindra att vagnen tippar bakåt i branta backar med en överliggande skena.

Sala silvergruva kan beses i guidade turer för den som blev sugen på ett besök året runt i konstanta +4 grader C;-)

Skall väl tilläggas att jag hört att man skall försöka ta sig ner på de allra djupaste delaran ca 320 m ner som övergavs på 1700-talet, där finns nog ingen räls men väl en ännu äldre tid orörd av människan i 300 år :-)

Staffan g i morshyttan gjorde dessa reflektioner efter lite plockande i äldre arbetsmatriel många år senare

järnväg frusen i tiden

av Olov Kalderén, Saturday, August 22, 2009, 22:21 (5673 dagar sedan) @ Morshyttan

Tack Staffan för denna för mig mycket intressanta berättelse!
Uppgiften om spårvidden 2,5 fot var intressant.
Fanns det något fordon kvar där nere?
Hoppas det går att restaurera/återlägga en bit av banan ovan jord eller någontsans nere i mörkret ovan vattenytan så att alla kan få se hur det såg ut.

En liten rättelse angående de spårgående fordonen ovan jord:

efter en hissfärd på flera hundra meter kunde vagnen rullas av direkt till sorteringsverket.

Det som syns på bilden närmast är en "hund", dvs en uppfodringsvagn för en snedbana. De extra bakhjulen är för att tömma hunden i hundbanans översta läge, där ett par extra utanpåliggande räler höjer sig över spåret och som då får hundens bakände att lyftas så att innehållet stjälps ur i en malmficka.
I hisskorgen bakom hunden så står en malmvagn, men den är från senare tid eftersom den har spårvidden 600 mm, vilket användes i Sala under brytning på 1950- och 60-talet (tror jag det var).

/Olov

järnväg frusen i tiden

av Morshyttan, Sunday, August 23, 2009, 00:00 (5673 dagar sedan) @ Olov Kalderén

Fanns det något fordon kvar där nere?

det fanns ett antal vagnar och liknande kvar på den tillfälligt torrlagda delen.
utförda i trä med metallhjul och repdragna för hand/häst.
([size=small]det berättades om att det fanns en benämnt "benshacktet", alla hästar fick inte hedern att föras upp till ytan efter fullgjord tjänst speciellt vi sjukdom:-( )[/size]
dykarna som gick ner i de vattenfyllda shackten berättade om baljor och annan transportutrustning, skall höra först bara om jag får visa dessa (om intresse finns;-) )

Hoppas det går att restaurera/återlägga en bit av banan ovan jord eller någontsans nere i mörkret ovan vattenytan så att alla kan få se hur det såg ut.

man pratade om det nyligen att man ville göra en uppsättning spår och fordon med tiden när man fått tag i liknande (de nere i djupet tillåter inte lagen att ta upp)
En plan finns t.o.m att göra ett gruvtåg som besökare kan åka i, men jag tror personligen att det inte blir så av säkerhetsskäl.
gruvan drivs kommersiellt som museum och då blir väl kraven därefter.

En liten rättelse angående de spårgående fordonen ovan jord:

Det som syns på bilden närmast är en "hund", dvs en uppfodringsvagn för en snedbana. De extra bakhjulen är för att tömma hunden i hundbanans översta läge, där ett par extra utanpåliggande räler höjer sig över spåret och som då får hundens bakände att lyftas så att innehållet stjälps ur i en malmficka.

Som en masugnshund asså:-| , den känner jag igen men återberättade bara guidens version.
din verkar mycket troligare så jag skall återberätta den vid tillfälle, damen är mycket intresserad och mottaglig för bättre vetande :-) ;-)

I hisskorgen bakom hunden så står en malmvagn, men den är från senare tid eftersom den har spårvidden 600 mm, vilket användes i Sala under brytning på 1950- och 60-talet (tror jag det var).

Glömde påpeka att den bara är ditställd för att visa metoderna och är lånad från gruvan i stråssa(?). helt riktigt 600 mm

Staffan g