Rimbo-Norrtälje idag (många bilder) (Bana)

av Richard A, Monday, August 24, 2009, 12:44 (5671 dagar sedan)

Som pappaledig får man en del disponibel tid, bara dottern kan följa med, som t ex i en barnsadel på cykel! Så efter lite efterforskningar kunde jag konstatera att större delen av gamla banvallen Rimbo-Norrtälje ligger kvar, och med ganska farbar kvalitet för en standardcykel. Endast någon kilometer av utfarten från Rimbo har plöjts ner i åkern som synes på bilden nedan - infarten mot Rimbo:
[image]
Om man vänder näsan åt Norrtäljehållet ser det ut så här - tid för avgång!
[image]
Efter en liten stund ankommer vi Finsta, vars stationshus tydligen vårdas ömt.
[image]
Ett litet minne från tiden med järnväg finns framför stationshuset.
[image]
[image]
Vi rullar ut från Finsta, och i backspegeln ser det ut så här - man får runda ett "nybyggt" villaområde strax efter stationen.
[image]
Efter en stund rullar vi in till Syninge station. Här var det hinder i spåret eftersom nedgrävning av fiberkabel pågick i banvallen.
[image]
Östra infarten till Syninge med kabel och grävmaskin.
[image]
Strax före viadukten innan Norrtälje ligger en bebodd fin banvaktstuga.
[image]
Och här är viadukten:
[image]
Sista biten in mot Norrtälje ger inte mycket järnvägskänsla annat än att man faktiskt kan känna slipersavstånden under asfalten på några ställen när man cyklar!
En härlig tur med mycket vacker natur! Knappast några övriga lämningar kan skönjas - det är väl ändå 40 år sedan allt revs upp? Av hållplatsen i Malsta kunde jag inte se något tecken alls. Sedan blev det bussen tillbaka till bilen ute på åkern:-( och därefter plocka upp cykeln i Norrtälje igen!

/Richard (tacksam för fler tips på liknande farbara sträckor i Roslagen!)

Rimbo-Norrtälje idag (många bilder)

av Granis, Monday, August 24, 2009, 12:54 (5671 dagar sedan) @ Richard A

Efter en liten stund ankommer vi Finsta, vars stationshus tydligen vårdas ömt.

Här håller föreningen "Finsta Forntid & Framtid" till med föreninglokal i huset och en del uthyrd till kommunen som förskola.

Ett litet minne från tiden med järnväg finns framför stationshuset.

Dressinens ursprung ska jag låta vara osagd, men rälsen kommer från ULJ. Ett annat större minnesmärke som förr stod vid stationen var "Birgittastenen" som efter järnvägens nedläggning flyttades till Skederids kyrka där den alltså står idag.

Sträckorna Rimbo- Hallstavik och Rimbo- Faringe vore kanske "naturliga fortsättningar"? Borde väl på det hela vara minst lika farbara som Rimbo- Norrtälje?

/ L G

av John Thoweman, Monday, August 24, 2009, 16:25 (5671 dagar sedan) @ Granis

Sträckorna Rimbo- Hallstavik och Rimbo- Faringe vore kanske "naturliga fortsättningar"? Borde väl på det hela vara minst lika farbara som Rimbo- Norrtälje?

Eftersom det nu börjar bli uppåt 10-12 år sedan jag avslutade mitt "projekt" att ta mig fram överallt längs det f.d. SRJ-nätet, så är min totalkoll inte lika bra längre...

Men det bör vara cykelbart mellan Rimbo och Edsbro, möjligen lite stökigt vid Sättraby. Öster om Edsbro är banvallen bortplöjd till åkermark. Från någonstans runt Skebobruk och norrut kan cykelbarheten återvända på allvar, möjligen i praktiken först vid Häverödal.

Annars har du ju definitivt cykelmöjligheter hela vägen från Rimbo upp till Rånäs (skyltad cykelbana). Norr om Rånäs var det sämre framkomlighet förr, men det kan ha ändrats. Norr om Råsten är det grusväg på banvallen fram till banvaktstugan vid Tunnbacken.

Faringe-Gimo är bitvis grusväg, men det är dåligt med sammanhängande cykelbara sträckor. Däremot är stora delar av linjen till Lövsta bruk grusväg.

Tack för tipsen!

av Richard A, Monday, August 24, 2009, 17:17 (5671 dagar sedan) @ John Thoweman

Planerar redan! :-)

/Richard

av Richard Loe, Tuesday, August 25, 2009, 10:41 (5670 dagar sedan) @ John Thoweman

Eftersom det nu börjar bli uppåt 10-12 år sedan jag avslutade mitt "projekt" att ta mig fram överallt längs det f.d. SRJ-nätet, så är min totalkoll inte lika bra längre...

Men det bör vara cykelbart mellan Rimbo och Edsbro, möjligen lite stökigt vid Sättraby. Öster om Edsbro är banvallen bortplöjd till åkermark. Från någonstans runt Skebobruk och norrut kan cykelbarheten återvända på allvar, möjligen i praktiken först vid Häverödal.

Nej. Endast en sträcka på 200-300m strax utanför Edsbro är bortplöjd. Resten är kvar och man kan gå längst med den (vilket jag gör med hunden då och då). Förbi Skebobruk så är delar av banvallen övervuxen, särskilt där man ska korsa Rv 76. Sträckan förbi Görvälstorp samt den förbi Gäddsjön (mellan Rimbo och Edsbro) är det lite si och så med, men man borde hitta utan större problem.

av Michael Erhardsson, Monday, August 24, 2009, 13:00 (5671 dagar sedan) @ Richard A

TACK, för ett trevlig repotage!

MVH
Michael

av Christer A, E-län, Monday, August 24, 2009, 14:49 (5671 dagar sedan) @ Richard A

Jag gör precis som du, alltså företar mig banvallspromenader, det är spännande, intressant och lärorikt.

Dock måste jag säga att den fd roslagsbanan till Rimbo som lades ner så sent som 1981 verkar vara en rätt enkel och förrutsägbar rutt. Kanske har de låtit banvallen vara kvar på sina håll för ev. framtida återinvigning av sträckan.

Varför inte ge sig på lite äldre sträckor ?

Själv har jag vandrat mest på sträckor som lades ner på 1950 & 60-talen, då får man verkligen leta noggrannt med järnvägen markerad på kartor. Där har naturen gjort sitt och återtagit sitt territorium.

av Granis, Monday, August 24, 2009, 14:52 (5671 dagar sedan) @ Christer A

Dock måste jag säga att den fd roslagsbanan till Rimbo som lades ner så sent som 1981 verkar vara en rätt enkel och förrutsägbar rutt. Kanske har de låtit banvallen vara kvar på sina håll för ev. framtida återinvigning av sträckan.

Denna del lades ned 1969, och revs 1970-71. Sistnämnda år Rimbo- Finsta så SRJmf fick flytta sina grejer därifrån varvid de hamnade i Faringe. And the rest is history...

/ L G :-)

av Richard A, Monday, August 24, 2009, 15:55 (5671 dagar sedan) @ Christer A

I det här fallet är min medpassagerare 1 år gammal och bör färdas med cykel.:-P Därav har jag sökt ganska farbara sträckor. Jag fotvandrade Kårsta-Rimbo för 16 år sedan, och det var inte heller svårt att hitta den banvallen. Längs Sparren var det kanonfint, men sista biten till Rimbo var rena ökenvandringen, med sand av typen "sandstrand" och en enda lång raksträcka över åkern...;-)