Smörjdynor (Revisionsfrågor - hjälp med tips)

av patrikljung, Saturday, September 05, 2009, 23:21 (5561 dagar sedan)

Jag undrar om det är någon som vet var man kan få tag i smörjdynor till underboxar. Finns det någon som tillverkar sådana eller kan man få tag i garn och tillverka en själv.

MVH
Patrik Ljung
JTJ

Smörjdynor

av Carl-Erik Olsson @, Sunday, September 06, 2009, 03:12 (5561 dagar sedan) @ patrikljung

Jag undrar om det är någon som vet var man kan få tag i smörjdynor till underboxar. Finns det någon som tillverkar sådana eller kan man få tag i garn och tillverka en själv.

MVH
Patrik Ljung
JTJ

En del av oss i museiföreningarna har nog en del dynor eller ämnen i reserv, men eftersom det finns flera olika storlekar så är det bra om du kan tala om vilka storleker ni behöver så vi kan se om vi har något i de storlekarna att ev avvara!

Tala då om dynans mått, eller om detta inte är känt, axeltappens mått, som kanske är känt då.

Om det kanske går att få tag på nya dynor utomlands har jag ingen aning om, men säkert nån annan i vår läsekrets?

/hälsar CEO som har inventerat en del reservdynor hos SÅS

Smörjdynor

av HP, Sunday, September 06, 2009, 09:11 (5561 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Om det kanske går att få tag på nya dynor utomlands har jag ingen aning om, men säkert nån annan i vår läsekrets?

I England tillverkas helt nya på beställning.

Mvh Henrik R

Smörjdynor

av Torbjörn G, Sunday, September 06, 2009, 13:12 (5561 dagar sedan) @ HP

Kunskapen finns inom MRO. Jag vet att en vävstol för smörjdynor finns på ÖSlJ i Mariefred. Kanske KM eller Dag B kan svara om den finns och om de har kapacitet att bistå dig i ditt sökande?

Anledningen till att jag nämner detta är att det blir svårare och svårare att hitta rätt material och detaljer till att hålla våra ånglok igång. Jag har dock funnit en leverantör i England som har en stor bredd av prylar och tillbehör till ånglok och ångbåtar. Då jag håller på och startar upp en "hobbyfirma" så har jag frågat dem om representantskap, så jag får återkomma mer om detta senare.:-)

MVH

Torbjörn G

Smörjdynor

av Hans W, Sunday, September 06, 2009, 16:18 (5561 dagar sedan) @ Torbjörn G

Kunskapen finns inom MRO. Jag vet att en vävstol för smörjdynor finns på ÖSlJ i Mariefred. Kanske KM eller Dag B kan svara om den finns och om de har kapacitet att bistå dig i ditt sökande?

Ja, och den används för att täcka ÖSlJ eget behov, mer kapacitet har vi knappast f.n.
Den kommer från det företag som tillverkade smörjdynor proffesionellt för sveriges järnvägar.
Vi har egentligen fler. Den som amvända är lite modifierad och förstärkt.
En hopsatt i originalskick finns i vår utställning. Delar till fler finns i förråd i variernade (dåligt) skick. Det är de bästa delarna som använts till de två som är monterade.
/HW

Smörjdynor

av Tobias B., Monday, September 07, 2009, 07:55 (5560 dagar sedan) @ HP

I England tillverkas helt nya på beställning.

Mvh Henrik R

Armstrong Oilers är numera en sidoverksamhet på NYMR och knackar ihop stommar och väver dynor till de som så önskar. Nås på +44 (0)1947 895468

/ Tobias