Södervärn 1957: Skivförsignal ? av ovanlig typ (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Wednesday, September 09, 2009, 23:10 (5500 dagar sedan)

Bland Sveriges Järnvägsmuseums bilder från vägskyddsanläggningar vid SJ f d tredje distrikt finns några bilder tagna i oktober 1957 vid Bragegatan, strax utanför Södervärns station i riktning mot Falsterbo.

[image]

Det paradoxala är att vägövergången redan är avstängd. Kanske tänkte man öppna passagen igen, eller så ville man bara dokumentera att SJ lyckats få staden att gå med på att stänga av överfarten.

[image]

Emellertid kom fotografen att, avsiktligt eller oavsiktligt, fånga en intressant mekanisk signal, till höger om mannen med ljusa överrocken på bilden ovan. På utsnittet nedan syns signalen lite bättre
[image]

[image]

Allt tyder på att det handlar om en skivförsignal med vridbar skiva. Den runda skivan borde alltså vara grönmålad med vit rand.

[image]

De mekaniska ledningar som fortsätter bortom signalen går antagligen till en fällbomsanläggning.

Baksidan på signalen ser ju också ut som på en typisk försignal. Bilden nedan, ur SJ banlära, visar hur en skivförsignal normalt borde se ut.

[image]

Försignaler hade i allmänhet redan på 1910- eller 1920-talet försetts med blinkande AGA-belysning (klippljus). Men denna signal tycks ha behållit sin fotogenlykta. Kanske var det svårt att få gasbelysningsanordningarna att passa till den ovanliga signalen. Dessutom var signalen belägen så nära stationen, att lampisten sannolikt inte hade något stort besvär med fotogenbelysningen. Möjligen har lyktan så småningom försetts med elektriskt ljus. På översta bilden tycks ju det vita skenet från lyktan synas ganska tydligt. Att signalen är tänd även i dagsljus behöver annars inte utesluta fotogenbelysning; lampan kan vara en "långbrännare"

Det fanns flera enskilda järnvägar som ännu i slutet av 1930-talet hade försignaler med fast ljus, och åtminstone i detta fall tycks arrangemanget ha överlevt förstatligandet.

[image]

Ytterligare två utsnitt som visar signalen lite bättre. Kanske är det fotografen som placerat sin portfölj vid signalen?

[image]

På ett utsnitt från en ritning daterad 1921 ser man försignalen i riktning från Vellinge (alltså den signal jag misstänker finns på bilderna) nere i högra hörnet. Ritningen avser visserligen ett förslag till utvidning, men jag gissar att infarterna från Vellinge (och Trälleborg, som det står på ritningen) resp Ystad inte berördes av ändringarna. Försignalen är enligt ritningen placerad bara drygt 200 meter före huvudsignalen, men på grund av kurva och skymmande bebyggelse var den förstås ändå till hjälp. Signalerna manövrerades enligt förslagsritningen från en ställbock nära växelkomplexet i Vellinge/Ystad-änden av bangården

Försignaler med vridskiva lär ha förekommit när signalen pga utrymmesbrist måst givas en låg placering, s k dvärgförsignal. Då fungerade inte en vanlig fällskiva, eftersom signalbilden "vänta kör" inte blev entydig när signalen observerades snett uppifrån. Och innan "riktiga" försignaler infördes i Sverige fanns s k känningsskivor med försignalfunktion, men där vreds skivan inte via mekaniska ledningar utan av ett elektriskt utlöst "urverk" med lod. Sådana signaler lär fortfarande finnas i Slovenien. I Schweiz fanns de kvar till för några decennier sedan ("Hippsche Wendescheiben" ), och där fanns även mekaniskt ställda vridskiveförsignaler. Att sådana signaler förekommit i Sverige, utöver dvärgförsignalerna, kände jag inte till!

Södervärn 1957: Skivförsignal ? av ovanlig typ

av korvtiger, Thursday, September 10, 2009, 15:50 (5500 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Jag tycker att signalen ser ut som en "Plåtstins" röd/gul målad.

Kan det inte vara en sådan som dom satt upp för att man pga infartskurvan inte kunde se den i tid om den hade stått på stationen/hpl?

Södervärn 1957: Skivförsignal ? av ovanlig typ

av Granis, Thursday, September 10, 2009, 15:57 (5500 dagar sedan) @ korvtiger

Skulle tro det. Dylika fanns på några (?) ställen i landet, då i ytterkurvor innan en hållplats så de skulle "ses i tid".

/ L G

Södervärn 1957: Skivförsignal ? av ovanlig typ

av Lars-Henrik Eriksson, Thursday, September 10, 2009, 17:18 (5500 dagar sedan) @ Granis

Skulle tro det. Dylika fanns på några (?) ställen i landet, då i ytterkurvor innan en hållplats så de skulle "ses i tid".

Det som är ovanligt med denna signal är lyktans placering. Man kan knappast se på bilden om den varit röd- eller grönmålad. Eftersom det finns en infartssignal 200 m efter tavlan så tycker jag det verkar osannolikt att det skulle röra sig om en plåtstins.

"Plåtstins"?

av Gunnar Ekeving, Thursday, September 10, 2009, 19:51 (5500 dagar sedan) @ Granis

Skulle tro det. Dylika fanns på några (?) ställen i landet, då i ytterkurvor innan en hållplats så de skulle "ses i tid".

/ L G

Intressant! Manövrerades dessa "plåtstinsar" med trådledningar, som signalen på bilderna? Ett någorlunda vanligt arrangemang har varit att plåtstins placerad på andra sidan spåret sett från plattformen manövrerats med stångledning från ett handtag på plattformen. Och redan på 1930-talet var det vanligt med ljussignaler som påstigningssignal, i de fall en "plåtstins" inte syntes så bra eller av andra skäl ansågs olämplig (ofta batterimatad belysning). Men, som nämns i annat inlägg, vid Södervärn hade alla tåg mot Malmö V fast uppehåll. Något behov av påstigningssignal för resande som av någon anledning ville ta tåget till Malmö V fanns alltså inte. Och 1957, när bilderna togs, hade Södervärn sedan två år varit slutstation för tågen från Trelleborg och Falsterbo via Vellinge. Linjen från Ystad hade ju 1955 anslutits till Kontintentbanan, så den besvärliga sträckan Södervärn - Malmö V kunde läggas ner.

ritningen från 1921 ser man en försignal inritad på just den plats där den avfotograferade signalen var placerad. Försignalen kan givetvis sedan dess ha slopats och ersatts av/gjorts om till annan typ av signal, exempelvis någon specialvariant av "V-försignal". De tidigare enskilda banorna i Skåne hade kvar en del speciella eller från SJ avvikande signaler även efter förstatligandet. Även SJ hade en del skivsignaler för att försignalera vägkorsningar, bl a i Uddevalla. Men i detta fall borde en "V-försignal" ha varit placerad mycket längre ut om den skulle vara till någon nytta för att skydda den vid fototillfället avstängda övergången liksom den övergång som fanns längre ut längs linjen, och som väl manövrerades från den kur som syns strax bakom signalen.

Det kan mycket väl ha varit en övertalig skivsignal, tidigare använd som huvudsignal, som fått en rund grön skiva istället för den rektangulära röda skivan, och satts upp vid Södervärn efter att lokförarna klagat på dålig signalsikt. Skivhuvudsignalerna var ju alltid (?) vridskivesignaler.

Så tills vidare håller jag på försignalteorin :-)

"Plåtstins"?

av Granis, Thursday, September 10, 2009, 21:28 (5499 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Intressant! Manövrerades dessa "plåtstinsar" med trådledningar, som signalen på bilderna?

Snarare ett mekaniskt "led/ länksystem", vill jag minnas. Försöker f ö påminna mig var jag sett det. Det går inget bra. Börjar nog bli gammal... :-)

/ L G

"Plåtstins"? Knappast. Spännande försignal!

av Ulf Pålsson, Thursday, September 10, 2009, 21:55 (5499 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Skulle tro det. Dylika ["plåtstinsar] fanns på några (?) ställen i landet, då i ytterkurvor innan en hållplats så de skulle "ses i tid".

/ L G


Intressant! Manövrerades dessa "plåtstinsar" med trådledningar, som signalen på bilderna? Ett någorlunda vanligt arrangemang har varit att plåtstins placerad på andra sidan spåret sett från plattformen manövrerats med stångledning från ett handtag på plattformen. Och redan på 1930-talet var det vanligt med ljussignaler som påstigningssignal, i de fall en "plåtstins" inte syntes så bra eller av andra skäl ansågs olämplig (ofta batterimatad belysning). Men, som nämns i annat inlägg, vid Södervärn hade alla tåg mot Malmö V fast uppehåll. Något behov av påstigningssignal för resande som av någon anledning ville ta tåget till Malmö V fanns alltså inte. Och 1957, när bilderna togs, hade Södervärn sedan två år varit slutstation för tågen från Trelleborg och Falsterbo via Vellinge. Linjen från Ystad hade ju 1955 anslutits till Kontintentbanan, så den besvärliga sträckan Södervärn - Malmö V kunde läggas ner.

ritningen från 1921 ser man en försignal inritad på just den plats där den avfotograferade signalen var placerad. Försignalen kan givetvis sedan dess ha slopats och ersatts av/gjorts om till annan typ av signal, exempelvis någon specialvariant av "V-försignal". De tidigare enskilda banorna i Skåne hade kvar en del speciella eller från SJ avvikande signaler även efter förstatligandet. Även SJ hade en del skivsignaler för att försignalera vägkorsningar, bl a i Uddevalla. Men i detta fall borde en "V-försignal" ha varit placerad mycket längre ut om den skulle vara till någon nytta för att skydda den vid fototillfället avstängda övergången liksom den övergång som fanns längre ut längs linjen, och som väl manövrerades från den kur som syns strax bakom signalen.

Det kan mycket väl ha varit en övertalig skivsignal, tidigare använd som huvudsignal, som fått en rund grön skiva istället för den rektangulära röda skivan, och satts upp vid Södervärn efter att lokförarna klagat på dålig signalsikt. Skivhuvudsignalerna var ju alltid (?) vridskivesignaler.

Så tills vidare håller jag på försignalteorin :-)

Nej, detta är knappast en påstigningssignal ("plåstins" ). Jag håller helt på Gunnars teori om att det är en mycket udda skivförsignal som har blivit över från EJ-tiden, och jag håller för troligt att det faktiskt är den försignal som visas på 1921 års ritning!

Det som är så spännande är att den fanns kvar så länge som till 1957. Malmö--Trelleborgs järnvägs blev ju förstatligad redan 1943 (uppgift från Järnvägsdata 1999). Jag visste inte att man kunde hitta sådana verkligt gamla företeelser från EJ så pass långt efter förstatligandet av en bana.

Det är ju inte bara konstruktionen som är udda, alltså att skivan vrids kring en lodrät i stället för runt en vågrät axel, utan också det att den står bara 200 m från infartssignalen. Det normerade försignalavståndet på 1950-talet för en bana av denna typ torde ha varit 600 m. Jag spekulerar i att det kanske 1957 var dags att äntligen slopa skivförsignalen och ersätta den med en ljusförsignal på normal försignalavstånd, och att det var den förestående slopningen fick fotografen att föreviga denna relik.

När det gäller nattsignalen har jag mycket svårt att tro annat än att SJ inte tillät något annat än blinkande sken i försignaler vid denna tid, så jag håller på teorin om att det är en elektrisk lampa som sedan ganska länge har ersatt en äldre fotogenbelysning.
/up

Södervärn 1957: Skivförsignal ? av ovanlig typ

av Olof W, Thursday, September 10, 2009, 18:10 (5500 dagar sedan) @ korvtiger

Kanske, men varför sätta en "plåtstins" där? Södervärns station var inget man körde förbi. Den var aldeles för stor för att bevakas med "plåtstins" med tåg på tre linjer från Ystad, Trelleborg och Falsterbo. Åt andra hållet tror jag inte det fanns någon hållplats förrän långt efter kurvan.

/Olof

Södervärn 1957: Skivförsignal ? av ovanlig typ

av sääf @, Thursday, September 10, 2009, 20:16 (5500 dagar sedan) @ Olof W

Dom plåtstinsar jag har sett och det är ganska många har haft en reflex i mitten, sen har jag aldrig sett "krysset" på baksidan. men jag kanske är för ung.

Södervärn 1957: Skivförsignal ? av ovanlig typ

av Olof W, Thursday, September 10, 2009, 22:22 (5499 dagar sedan) @ Olof W

Om man tittar på flygfotot över Bragegatan (Bragegatan på Eniro) så ser man ännu idag hur järnvägen gick. Det verkar som att försignalen stod precis i slutet av raksträckan längs Skomakarstigen och i början av kurvan mellan husen in mot stationen. Ser ut som ett logiskt ställe för en försignal tycker jag.

Möjligen kan jag undra varför inte huvudsignalen stod där men det kan kankse någon signalkunnig förklara.

/Olof

Södervärn 1957: Skivförsignal ? av ovanlig typ

av Christer Göransson @, Täby, Thursday, September 10, 2009, 20:53 (5499 dagar sedan) @ korvtiger

Jag tror definitivt inte på att det är en plåtstins.
På en av bilderna ser man manöverlinor till signalen, och dom kommer från andra hållet jämfört med varifrån linor skulle ha kommit om den manövrerades från en ev hållplats.

/Christer

Östervärn??: Skivförsignal av vanlig typ

av Gunnar Ekeving, Thursday, September 10, 2009, 21:55 (5499 dagar sedan) @ Christer Göransson

[image]

som komplement till bilderna på den misstänkta vridskiveförsignalen vid Södervärn kommer här en bild på en helt normal skivförsignal någonstans i Malmö, möjligen Östervärn. Även denna bild emanerar från SJ tredje distrikts gamla fotokopior som numera finns hos Sveriges Järnvägsmuseum. Enda märkningen av bilden är ett "M", som nog inte skall tolkas som stationssignaturen för Malmö C, utan snarare Malmöområdet i största allmänhet. Östervärn hade ju länge ålderdomliga anordningar med bland annat mekanisk stationsblockering, så kanske är bilden tagen där? Förhoppningsvis kan någon identifiera fotoplatsen med ledning av spåren i bakgrunden. Kanske är det Kontintentalbanan som syns där? Att döma av en gammal ritning skulle Östervärns infartsförsignal i riktning från Malmö C ha legat i ungefär den på bilden synliga vinkeln i förhållande till "Kontinentallinien" som SJ-banan kallas på ritningen.

Belysningen på skivförsignalen ovan är säkert ordnad med en helt vanlig Aga-installation; det runda avlånga skåpet nedtill på signalmasten är säkerligen till för gasaccumulatorn

För övrigt tycker jag den svartvita representationen av försignalens färger på bilden ovan stämmer ganska väl med bilden från Södervärn nedan. Givetvis med reservation för att orignalbilderna kan ha tagits med olika filmtyp etc, och att även mina reprofoton tagits i olika belysning och med olika inställningar

[image]

Södervärn 1957: Skivförsignal ? av ovanlig typ

av Jan-Anders Wihrén @, Veberöd, Thursday, September 10, 2009, 22:13 (5499 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Jag hade skrivit ett ganska långt svar på detta, eftersom jag kunde se tågen just på denna plats från mitt vardagsrumsfönster under 16 år, och så helt plötsligt bara försvann det jag skrivit! Går det att i stället skriva i en word-fil och sedan bifoga den? Hur ska man annars göra för att undvika att det man håller på att skriva bara försvinner? Någon som vet? Lite less blir man när man ägnat en kvart åt att skriva ett inlägg till ingen nytta!

Webbhjälp

av Olof W, Thursday, September 10, 2009, 22:17 (5499 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Skriv Ditt svar i t.ex MS-Word. Kopiera sedan texten och "pasta"-in den i textrutan. Håller man på och formulerar sig för länge så tror tyvärr systemet att man har somnat.

/Olof
(Som gick i Stenbockens lekskola inte långt från Södervärns station de sista åren med trafik till Falsterbo)

Webbhjälp

av Jan-Anders Wihrén @, Veberöd, Thursday, September 10, 2009, 22:26 (5499 dagar sedan) @ Olof W

Tack för tipset. Ska försöka skriva i word och sedan kopiera över, om det nu går. Men så länge man trycker på tangenterna så borde man väl inte ha somnat i alla fall? Eller datorprogrammet kan inte läsa av att man tryckt på en knapp? Jag måste säga att det fortfarande finns mycket brister med datorer. Tacka vet jag papper och penna för där försvinner inte det man just skrivit!

Webbhjälp

av Gunnar Håkansson @, Friday, September 11, 2009, 00:31 (5499 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Tack för tipset. Ska försöka skriva i word och sedan kopiera över, om det nu går. Men så länge man trycker på tangenterna så borde man väl inte ha somnat i alla fall? Eller datorprogrammet kan inte läsa av att man tryckt på en knapp? Jag måste säga att det fortfarande finns mycket brister med datorer. Tacka vet jag papper och penna för där försvinner inte det man just skrivit!

Jo, ditt program vet, att du inte har somnat. Men det talar inte om någonting för databashanteraren på annan plats i landet, så den tror, att du har somnat. Jag vet inte, om det möjligen finns någon webhanterare, som håller liv i linan.

Webbhjälp: ctrl-a ctrl-c

av Leif B, Friday, September 11, 2009, 20:22 (5499 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Tack för tipset. Ska försöka skriva i word och sedan kopiera över, om det nu går. Men så länge man trycker på tangenterna så borde man väl inte ha somnat i alla fall? Eller datorprogrammet kan inte läsa av att man tryckt på en knapp? Jag måste säga att det fortfarande finns mycket brister med datorer. Tacka vet jag papper och penna för där försvinner inte det man just skrivit!

Jag brukar skriva som vanligt direkt i forumet. Men innan jag trycker på "skicka", så trycker jag på <ctrl-a> <ctrl-c> dvs "markera allt (i meddelandefönstret)" och "kopiera". Om det blir något tok, så finns texten kavr i "urklippsminnet" och jag kan kopiera in det igen med <ctrl-v>, endera på nytt i forumets meddelandefönster eller i word eller anteckningar eller nånstans.

/Leif

Södervärn 1957: Skivförsignal ? av ovanlig typ

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Thursday, September 10, 2009, 22:46 (5499 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Markera allt, klipp ut och klistra in igen cirka var femte minut, så slipper du detta. Direkt, här, alltså! Funkar bra, åtm. för mej...

Södervärn 1957: Skivförsignal ? av ovanlig typ

av Jan-Anders Wihrén @, Veberöd, Thursday, September 10, 2009, 23:18 (5499 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Då gör jag ett nytt försök och klistrar här in det jag skrivit i word:

Bilderna är nostalgi för mig! På bild nr 2 syns i fonden ett vitt hus och där på översta våningen bodde jag från födseln 1946 och fram till våren 1962. Fönstret högst upp och något till vänster i bild var till vårt vardagsrum. Härifrån kunde jag dagligen se tågen passera till och från Trelleborg Ö och Falsterbo via Vellinge. Jag har ett svagt minne av den genom järnvägen ’avklippta’ Bragegatan men sedan blev det helbommar här (se nedan). Kanske togs bilderna just inför inrättandet av en återuppstånden vägkorsning (för gatan hette Bragegatan på båda sidorna på en karta jag har från 1952)?

1953 började min skolgång vid Södervärnsskolan, som låg intill Södervärns station (skolan finns kvar men på stationsområdet är det numera en stor bussterminal). Stationen låg ungefär vid vattentornet som sticker upp på bild nr 4. Från skolgården kunde jag på rasterna iaktta tåg- och växlingsrörelser på stationen. Den årliga vårutfärden skedde med tåg från Södervärns station. Alla elever och lärare samlades på skolgården klassvis och sedan marscherade vi med musikkår och svenska flaggor i täten till stationen, där ett långt extratåg med ånglok och trävagnar stod berett att ta oss till Falsterbo för att återgå till Malmö framemot eftermiddagen. Smörgåsar och citronlemonad med patentkort var obligatoriska innehåll i matsäcken!

Åter till bilderna! På bild nr 5 syns till vänster en gång- och cykelväg. Den heter Skomakarstigen och finns kvar än i dag. Där den slutar i fonden vid Ystadvägen fanns tidigare en växel till höger i bild in till Malmö läderfabrik (egen lastplats, sign. Mlfk).

Av 1962 års tidtabellsbok del A framgår att det då var helbommar över Bragegatan vid km 3.960 (km-tal för Södervärn stn, Sör, var 3.449, räknat från Malmö V). Mellan Sör och Bragegatan fanns ytterligare tre vägkorsningar, som alla hade helbommar. Utfartssignalen från Sör var beroende av alla dessa bommar. Närmast Sör låg vk Nobelvägen, som under 1960-talet hade inte mindre än 11 bommar som fälldes samtidigt; rekord? (flera vägbanor samt gång- och cykelvägar) varje gång tåg skulle passera och dessutom då växlingsrörelser på linjen mot Hindby kom och gick. Enligt tågordning för Sör 1960/1961 innebar det att bommarna en vanlig vardag måste fällas 26 gånger (lite beroende av veckodag).

Södervärn 1957: Skivförsignal ? av ovanlig typ

av Jan-Anders Wihrén @, Veberöd, Thursday, September 10, 2009, 23:35 (5499 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Glömde en sak pga allt stul! Någon "plåtstins" kan det knappast vara fråga om. Sör var bevakad för alla tåg och hade tre tågspår och infartssignal. Anledningen till försignalen har troligen varit den snäva kurvan in mot stationen. Det fanns ju också ett bispår från Hindby, där många tågsätt växlades mellan Sör och Malmö C/gbg efter nedläggningen av Möv - Sör 1955. Det var givetvis viktigt för loföraren att i tid få besked om infartssignalen stod på stopp eller kör (kunde visa två gröna) så det måste ha varit anledningen till försignalen vid Bragegatan. Men frågan är varför Bragegatan en gång stängdes för vägtrafik, när detta skedde och varför och när man i så fall öppnade upp för vägtrafik igen. Det skulle vara intressant att veta.

Kan också nämna att jag inte har något minne av kuren som syns på bilderna. Såväl försignal som kur måste ha varit borta omkring 1960 för annars hade jag kommit ihåg dem.

Södervärn 1957: Skivförsignal ? av ovanlig typ

av Gunnar Håkansson @, Friday, September 11, 2009, 00:42 (5499 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Glömde en sak pga allt stul! Någon "plåtstins" kan det knappast vara fråga om. Sör var bevakad för alla tåg och hade tre tågspår och infartssignal. Anledningen till försignalen har troligen varit den snäva kurvan in mot stationen. Det fanns ju också ett bispår från Hindby, där många tågsätt växlades mellan Sör och Malmö C/gbg efter nedläggningen av Möv - Sör 1955. Det var givetvis viktigt för loföraren att i tid få besked om infartssignalen stod på stopp eller kör (kunde visa två gröna) så det måste ha varit anledningen till försignalen vid Bragegatan. Men frågan är varför Bragegatan en gång stängdes för vägtrafik, när detta skedde och varför och när man i så fall öppnade upp för vägtrafik igen. Det skulle vara intressant att veta.

Kan också nämna att jag inte har något minne av kuren som syns på bilderna. Såväl försignal som kur måste ha varit borta omkring 1960 för annars hade jag kommit ihåg dem.

Såvitt jag kunnat se på äldre kartor, byggdes Bragegatan efter järnvägen, och den bestod då av två delar utan direkt förbindelse över järnvägen. Den västra delen byggdes flera år före den östra. Så någon "stängning" blev det knappast. Nu har jag inte full dokumentation för detta; det skulle kräva besök på Malmö stadsarkiv ute på gamla Kockums.

Södervärn 1957: Skivförsignal ? av ovanlig typ

av Lennart Carlsson, Friday, September 11, 2009, 08:26 (5499 dagar sedan) @ Gunnar Håkansson

Såvitt jag kunnat se på äldre kartor, byggdes Bragegatan efter järnvägen, och den bestod då av två delar utan direkt förbindelse över järnvägen. Den västra delen byggdes flera år före den östra. Så någon "stängning" blev det knappast. Nu har jag inte full dokumentation för detta; det skulle kräva besök på Malmö stadsarkiv ute på gamla Kockums.

Fler uppgifter om korsningen Bragegatan/järnvägen: Enligt boken "Gator i Malmö" har gatan mycket riktigt anlagts i två etapper. Dess första del anlades (tidpunkt framgår inte) som "Kanalgatan", med namnbyte år 1911 när Sofielundshusens municipalsamhälle inkorporerades i Malmö. På karta från 1914 ses, att Bragegatan enbart sträcker sig öster om järnvägen.

Enligt samma bok förlängdes år 1932 Bragegatan (men gränsen mellan de två delarna anges ej). Sydsvenskans stadskarta från 1948 visar Bragegatan i hela sin nuvarande längd, dock utan järnvägskorsning. Gatan slutade västerifrån strax före järnvägen, och österifrån cirka 100 m före järnvägen, vid korsningen med Rolfsgatan, så som visas i ursprungsinlägget. Översta bilden är tagen österut, med Sofielunds typiska småhus, medan av bild 2 gatans trettiotalsförlängning västerut framgår.

Vägvakten sade upp sig i protest 1948 - svältlön, 16 timmars arbetsdag

av Gunnar Ekeving, Friday, September 11, 2009, 01:01 (5499 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Kan också nämna att jag inte har något minne av kuren som syns på bilderna. Såväl försignal som kur måste ha varit borta omkring 1960 för annars hade jag kommit ihåg dem.

Tack för alla intressanta kommentarer!

Jag hittade nu lite material om vägskyddsanläggingarna på sträckan, bl a en uppsägning från en vägvakt vid Idungatan. Vägvakternas tjänstgöringstider var ju speciella, och vid en så frekvent trafikerad bana blev vakten förstås ganska bunden vid vägkorsningen. Enligt uppsägningsskrivelsen var den sammanhängande dagliga arbetstiden 16 timmar, dock tjänstgjorde vakten bara 28 dagar per månad! Lönen 250 kr per månad var dock att betrakta som "svältlön", framför allt med tanke på "dyrtiden". Lönen beräknades förstås utifrån den aktivt arbetade tiden kring varje tågpassge, och därmed klarade man förstås också arbetstidsbestämmelserna - 48 timmar per vecka. Vad som också retat upp vakten var svårigheten att i tid få besked om att tåg var på väg så att bommarna kunde fällas innan tåget passerade den första korsningen (vägvakten bevakade tre vägövergångar)

SJ höll i varje fall indirekt med om att säkerheten var otillräcklig, och införde bestämmelser om att vägvakterna vid Idungatan och Fosievägen (skötte två vägar) skulle underrättas per telefon före tågpassage. För de två sistnämnda övergångarna tog man 1956 i bruk v-signaler av huvudsignaltyp, vilket förstås gav en mycket tydlig signalering mot banan. Signaleringen mot vägen upplevdes däremot omkring 1950 av spårvägens bussförare som dålig vid många plankorsningar i Malmö. Instängda i sina bullrande fordon hörde de inte bomklockornas förringning, och kunde därför lätt bli stående mellan bommarna när dessa fälldes. Vridlyktorna på bomstativen vreds ju först under själva fällningen, under förringningen visade de ofärgat sken mot gatutrafiken. Det idealiska hade förstås varit kryssmärkeslyktor, men eftersom det skulle dröja innan sådana blev monterade, infördes en med tydlig målning försedd "signaltavla" på bomklockans kläpp. Detta gällde bl a korsningen med Fosievägen. Denna vickande varningsindikator blev möjligen kvar till 1957, då denna korsning fick bomlyktor. Kanske hade man då redan installerat röda lyktor på kryssmärkesstolparna?

När vägvakten vid Idungatan sagt upp sig var det svårt att hitta ersättare, så man fick använda banarbetare för vägbevakningen. Något som säkert blev dyrt. Hade man kunnat anskaffa vägvakt hade månadslönen 1950 varit 360 kr +ersättning för extratåg, vikarie mm. Oklart om ordinarie vägvakten fick ersättning för att ordna vikarie, eller om SJ egentligen menar att i personalkostnaden ingick även kostnad för vikarie.

Dessvärre hittar jag vid en snabb titt ingen uppgift om den ovanliga försignalen, inte heller om när den lokala bevakningen av vägarna försvann.

Intressant är i varje fall att en ytterligare övergång (Bragegatan) tillkom i ett så sent skede. I tidtabellsboken del A från 1959 finns den inte med, så den måste ha öppnats ca 1960 - 61. Antagligen ändrades då de tre vägskyddsanläggnignar som tidigare manövrerats från Idungatan så att de kunde skötas från stationen, och vägvaktskuren där kunde tas bort.