Sv/v 70-tal: Utfartssemafor. (Bana)
Utfarten mot Växjö.
Foto i Åseda 1976.
Utfarten mot Växjö.
Foto i Åseda 1976.
Det var den sista utfartssignalen av typ semafor, i tjänst till 1993. Den fanns för att skydda spårkorsningen med normalspåret i Åseda.
Semaforer har varit relativt sällsynta som utfartssignaler och särskilt på smalspår. SRJ slopades sina sista redan 1943, i Djursholms Ösby och Djursholms Ekeby. Frågan är om inte Åsedasemaforen har varit ensam utfartssemafor på smalspår sedan dess. Någon som har andra uppgifter?
/up
Semaforer har varit relativt sällsynta som utfartssignaler och särskilt på smalspår. SRJ slopades sina sista redan 1943, i Djursholms Ösby och Djursholms Ekeby. Frågan är om inte Åsedasemaforen har varit ensam utfartssemafor på smalspår sedan dess. Någon som har andra uppgifter?
Faringe hade väl rentav två; en på linjen mot Uppsala och en på linjen mot Gimo, fram till i början av 60-talet? Eller var dessa enbart "infartssemaforer"!? Vid närmare eftertanke lär väl lokpersonalen behövt rejält bra falkblick för att se dessa från plattformen vid stationhuset, så svaret är väl därmed ganska givet....?
/ L G
BLJ hade semaforer på ett antal stationer "'till the bitter end"
BLJ hade semaforer på ett antal stationer "'till the bitter end"
Men det var ju nästan 30 år tidigare.
/HW
BLJ hade semaforer på ett antal stationer "'till the bitter end"
Nu vet jag inte hur det var på just BLJ, men utfartssignaler var minst sagt ovanliga på "vanliga" småstationer fram till 50-talet. BLJ behöver inte ha haft några alls.
...BLJ behöver inte ha haft några alls.
Naturligtvis inte!
Jag har ett vagt minne av att det fanns utfartssemaforer i Vetlanda (södra utfarten) 1964 eller 1965.
Semaforer har varit relativt sällsynta som utfartssignaler och särskilt på smalspår. SRJ slopades sina sista redan 1943, i Djursholms Ösby och Djursholms Ekeby. Frågan är om inte Åsedasemaforen har varit ensam utfartssemafor på smalspår sedan dess. Någon som har andra uppgifter?
Faringe hade väl rentav två; en på linjen mot Uppsala och en på linjen mot Gimo, fram till i början av 60-talet? Eller var dessa enbart "infartssemaforer"!? Vid närmare eftertanke lär väl lokpersonalen behövt rejält bra falkblick för att se dessa från plattformen vid stationhuset, så svaret är väl därmed ganska givet....?/ L G
Just precis - i Faringe fanns endast infartssemaforer.