Skånska vägskydd: Tygelsjö och Hököpinge (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Monday, September 14, 2009, 21:45 (5546 dagar sedan)

Ytterligare några bilder från Falsterbobanan , förmodligen tagna under 1950-talet:

Vid Tygelsjö fanns en plankorsning i vardera änden av bangården. Båda hade kryssmärkeslyktor och V-signaler (lågt placerad och med liten ljusöppning). Som extra säkerhet hade man behållit vridlyktor och bomsignalskärm.

[image]

Ovan och nedan: Tygelsjö Norra. Vridlykta och bomsignalskärm på ena bomstativet.

[image]


[image]

Ovan och nedan: Tygelsjö Södra. Här fanns lyktor på bomrören, och möjligen hade även norra övergången denna extra säkerhetsanordning; det syns inte riktigt bra på bilderna. Bommarna är placerade ganska långt från spåret, därför har man en fristående vridlykta kombinerad med bomsignalskärm och mekaniskt förbunden med ena bomstativet.

[image]

Kan det vara en betelevator eller annan typ av lastningsanordning som står till vänster på bilden ovan?

Bara ett par kilometer från Tygelsjö ligger Hököpinge. Även där fanns enligt tidtabellsboken del A från 1955 två vägkorsningar. Jag har dock hittat bilder endast från plankorsningen i norra bangårdsänden:

[image]

Kryssmärkeslyktor mot vägen och V-signal mot banan. Här är V-signalen placerad på en normalhög stolpe, däremot tycker jag den står ovanligt långt från spåret. Vridlykta och bomsignalskärm har tagits bort eller är i varje fall inte synliga på bilderna.

[image]


Både Tygesjö och Hököpinge hade enligt 1959 års tidtabellsbok beroende mellan bommar och infartssignaler, vilket med största säkerhet betyder att semaforerna bytts mot huvudljussignaler. 1957 fanns inget sådant beroende. På bilderna ovan ser man semaforer på båda stationerna, det är därför mycket troligt att bilderna tagits senast 1959, möjligen för att dokumentera status innan modernisering med huvudsignalberoende mm.

Bilderna kommer från Sveriges Järnvägsmuseum


Hela tråden: