Ba SRJ i smått forts. (Bana)
Hela SRJ var indelat i banvaktsstäckor på ca 5 km. Längden kunde variera beroende på terräng och geologiska förhållanden. Alla sträckor hade inte bostad i form av banvaktarstugor. Dock hade oftst banan bostäder i närheten av sträckan. En fd banvakt berättade att han hade sträckan Kårsta stn-Sparrens hpl på linjen Roslags Näsby-Rimbo. Bostaden var inrymd i huset som var flerfamiljshus vid vägkorsningen i södra infarten. Numera privatbostad och fd bensinmack. Där bodde även grindvakten och stationskarlen.
Nåväl, på sträckorna var även banarbetare stationerade 1-2 och ibland tre man. I Lindholmen var tre man stationerade och i Kårsta 4. Dessa bodde oftast i bostäder ej ägda av järnvägen.
Vid skador på järnvägen ålåg det i första hand banvakten att åtgärda felen tex pligga, spika om och kila. Behövde han hjälp skulle ha ta hjälp från näraliggande banvakter. Vid större reparationer fick han rekvirera hjälp via banmästaren i det område sträckan tillhörde. Då kom ofta ett lag bestående av dessa runt i kring stationerade banarbetarna som bildade ett lag under en banförman.
Krävdes större arbeten tex byte av växel, linjeomläggningar, byggande av spår mm rekvirerade Bm över den sträcka lämpligt antal lag med förman via Bmo expedition och Mörby.
Större arbeten gick genom Baningenjörskontoret i Mörby och administerades av Bm-expeditionen på respektive sträcka.
Ja ungefär så höll de banan i trim.
//Roffe