SRJ Ba specialarbetare forts (Bana)
SRJ bestod av två Banunderhållsområden, UppsalaÖ och StockholmÖ. Med specialarbetare menar jag tex spårsvetsare, pinnlödare och växelbyggare. Dessa var placerade direkt under Banunderhållsexpeditionen i respektive område.
Om det behövdes en spårsvetsare för att fixa en nedkörd skarv så rekvirerade respektive banvakt en sådan via banmästarexpeditionen i sitt område. Banmästaren rekvirerade sedan spårsvetsare från banunderhållsområdes expeditionen. En nedkörd skarv som inte längre gick att lyfta var tvungen att kapas och svetsas ihop. Följdaktligen måste rälsen skarvas på annat ställe. En skarv måste vara minst en meter lång (om jag minns rätt, osäkerhetsfaktor) annars måste skarven svetsas.
I Stockholm var situationen lite knepig eftersom expeditionen låg i lokstallet men specialgubbarna hade sitt viste i banförrådet i Mörby.
Men det fanns ju telefon.
//Roffe