Lok i Hoting (Fordon: lok)

av Anders Sandgren, Saturday, September 19, 2009, 23:05 (5521 dagar sedan)

Förutom den tidigare T21 58 som ställts upp i Hoting (ägs av en handlare, ICA tror jag) skall även en E-maskin ställas upp. Drogs dit häromdagen, enligt forgrafen av en T43'a.
[image]
Denna bild visar loket vid dess ankomst til Hoting. Jag har tyvärr inte fått E-lokets nummer från fotografen, sista siffran ser ut som en etta och det skall vara fyrsiffrigt.
Bättre bilder kommer vad det lider.

Lok i Hoting

av J-E Hedlöf, Saturday, September 19, 2009, 23:51 (5521 dagar sedan) @ Anders Sandgren

IBAB äger 2 st E-lok, 952 och 1098.

Lok i Hoting

av Jonas, Sunday, September 20, 2009, 13:45 (5521 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Finns det mer bilder från loken och järnvägs miljön i Hoting, T21 + E loket

Jonas

Lok i Hoting

av Henrik Mundt @, Skåne, Sunday, September 20, 2009, 13:51 (5521 dagar sedan) @ Anders Sandgren

torsdagen den 17/9 kl 10.05 sågs Banverkets T43 nr 213 med E lok i kroken på banan mellan Hoting och Lövberga. Lagen om alltings jäkelskap gjorde att min fru hade bilen och i den låg min kamera.
Någon som vet mera???

Lok i Hoting

av Victor S, Sunday, September 20, 2009, 22:48 (5520 dagar sedan) @ Jonas

Järnväg.net finns en någorlunda bra bild, dock från 2002.

Lok i Hoting

av Jonas, Sunday, September 20, 2009, 23:07 (5520 dagar sedan) @ Victor S

Men det är väl inte Hoting på bilden, den stationen var ju till salu för något år sedan...

Jonas

Lok i Hoting

av Mattias Jansson @, Monday, September 21, 2009, 00:14 (5520 dagar sedan) @ Jonas

Men det är väl inte Hoting på bilden, den stationen var ju till salu för något år sedan...

Jonas

Det där är E 1239 i Ådalsliden. Förvisso i samma landsända, men skulle det alltså vara det loket som transporterats till Hoting?

Lok i Hoting

av Conny Sernfalk, Monday, September 21, 2009, 00:28 (5520 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Men det är väl inte Hoting på bilden, den stationen var ju till salu för något år sedan...

Jonas


Det där är E 1239 i Ådalsliden. Förvisso i samma landsända, men skulle det alltså vara det loket som transporterats till Hoting?

Nu är det många spekulationer....... Det är iaf inte 1239 som visas på ursprungsbilden och varför skulle den private ägaren till 1239 släppa ifrån sig loket?
Om vi har vadslagning sätter jag en slant på E 1098 (som jag har en anteckning om är felmärkt till ett annat nummer .... allt för att öka på spekulationerna. Givetvis kan jag ha fel. En fråga är iaf om IBAB själva avser att ställa upp loket eller någon annan åtgärd eller om man deponerar det till någon intressent?
Är det den glade ICA handlaren som tänker erbjuda sina kunder att grilla ICA:s kotletter i fyren måhända. Ett uppslag för Stig på Tv....

/ Conny

E 1239

av Jack Åkerlund, Monday, September 21, 2009, 07:09 (5520 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Men det är väl inte Hoting på bilden, den stationen var ju till salu för något år sedan...

Jonas


Det där är E 1239 i Ådalsliden. Förvisso i samma landsända, men skulle det alltså vara det loket som transporterats till Hoting?

E 1239 står fortfarnade kvar i Ådalsliden, och kommer nog att göra det i många år till :-)

E 1239

av Mattias Jansson @, Monday, September 21, 2009, 08:49 (5520 dagar sedan) @ Jack Åkerlund

Men det är väl inte Hoting på bilden, den stationen var ju till salu för något år sedan...

Jonas


Det där är E 1239 i Ådalsliden. Förvisso i samma landsända, men skulle det alltså vara det loket som transporterats till Hoting?


E 1239 står fortfarnade kvar i Ådalsliden, och kommer nog att göra det i många år till :-)

Jag tänkte väl det!

Lok i Hoting - Nalco?

av Anders Sandgren, Monday, September 21, 2009, 09:03 (5520 dagar sedan) @ Henrik Mundt

Loket har en burk på taket, månne (resterna av) en Nalco?
Vilka av de bevarade E-loken har sådan? E 1239 i Ådalsliden har det förvisso inte.
E 902 har det, men har bromsledning för malmtåg om jag inte minnse fel samt målad buffertbalk (och är säkert inte i Hoting).
När min bekant är tillbaka i Hoting kanske han kan gå och titta vad det är för lok, han har inte många steg att gå till loket om jag förstått det rätt. Om skyltningen är fel så kan det ju finnas någon typ av märkning (t.ex ramstansar) på lok/tender samt märkning på pannan som förhoppningsvis är kvar. Om det inte sitter tillverkarskyltar kvar förstås.

Lok i Vilhelmina

av Bobo L, Monday, September 21, 2009, 10:48 (5520 dagar sedan) @ Anders Sandgren

För ett eller två år sedan stod det en ångstånka i det fria i Vilhelmina. Vilken och vems maskin var det, och vad har hänt med den?

Lok i Vilhelmina

av UTJ, Monday, September 21, 2009, 17:42 (5519 dagar sedan) @ Bobo L

[image]
E2 1127

Lok i Hoting

av Victor S (tyvärr inte hemma), Helsingborg, Monday, September 21, 2009, 20:15 (5519 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Men det är väl inte Hoting på bilden, den stationen var ju till salu för något år sedan...

Jonas


Det där är E 1239 i Ådalsliden. Förvisso i samma landsända, men skulle det alltså vara det loket som transporterats till Hoting?

Oj, fel av mig :-)

Lok i Hoting - 1092

av Anders Sandgren, Tuesday, September 22, 2009, 16:36 (5519 dagar sedan) @ Anders Sandgren

En närbild på loket säger 1092.
[image]
Fick sig en gång tillkopplat tender L 1003, om det är den som är kvar syns inte på bilden.
Jvm Torsby står det hos Stig L.
Någon som vet mer historia om det?

Ej lok 1092

av Conny Sernfalk, Tuesday, September 22, 2009, 20:59 (5518 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Loket som är uppställt i Hoting är E 1098. Ej 1092. Som jag tidigare skrivit är loket felmärkt.
E 1092 ägs av Ångrike Frykdalen.

/ Conny

Ej lok 1092

av Anders Sandgren, Tuesday, September 22, 2009, 21:07 (5518 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Jag tror dig och är i alla för långt bort för att skaffa motbevis, dessutom.
Varför märker man ett lok med annat nummer? Kan ju knappast vara ett missförstånd baserat på tendermärkning då tender 1092 var en A-tender och 1098 en L. Pann-numret torde vara 1418 (originalpanna till Sb 1308) så där finnsa inte heller någon förväxling. Felläsning? Förvisso samma tillverkare (VM Falun).
Vad har detta lok för historia?

E 1098

av Conny Sernfalk, Tuesday, September 22, 2009, 21:29 (5518 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Felmärkning kan ha varit olycksfall i arbetet när loket märktes upp efter avlägsnande av nummerskyltar. Denna märkning fanns hos ett antal f.d beredskapsånglok.
Det här är den data jag hitills sammanställt om loket. Det går säkert att få fram mera.....Och som vanligt.... Andra får gärna komplettera.

1911
Inköpspris 65.000:- + utrustning 600 :-
1941
Långsele
1944
Ombyggd till vedeldning
1947
Vedeldning nedtagen
1950-01-01
IV distriktet. Loket utrustat med: ångbroms, apparater för knorrbroms, förenklad AGA gasbelysning, hastighetsmätare och sluten hytt.
1952-1953
Tjänst Falköping
1958-01-01
Upptagen i str 77 med samma utrustning som 1950-01-01 förutom att Nalco matarvattenrenare har tillkommit.
1960
Foto avställd i Halmstad av Ulf Diehl
1961-04
Beredskapsrevision
1962-01-01
Ej upptagen i str 420
1966-03-12
Provkörd Alvesta
1971-11-09
Provkörd Arvidsjaur
1971-11
Torrluftkonservering verkställd i Ravenjaur
1972-08
Uppställd i Ravenjaurs lokhus
1974-07-08
Uppställd i Ravenjaurs lokhus
1978-08-01
Uppställd i Ravenjaurs lokhus torrluftkonserverad
1987-09-23
Uppställd i Ravenjaurs lokhus. Tillfälligt ej torrluftkonserverad p.g.a av ett annat lok i Ravenjaurs lokhus dragits ut för provkörning. Loket felmärkt till 1098
1991
Slopad isamband med avvecklingen av kvarvarande beredskapsånglok
1990-talet
Övertagen av IBAB
1998
Uppställd i Ravenjaurs lokhus torrluftkonserverad

Panndata

1912-01-1923-04
Lev med panna SJ 1172 V & M Falun 135 1911. Uttagen 1923-04 SL
1923-04-1934-04
Panna SJ E 1200 V & M Falun 149 1912 ilagd. Uttagen 1934-04 SL
1934-04-1949-08
Panna SJ E 1143 V & M Falun 121 1910 ilagd. Uttagen 1949-08 SL
1949-08-
Panna SJ S2 1418 Motala 593 1917 ilagd. Pannan är alltjämt ilagd loket SL/SJ-RW

SJ Original ångpanna

Panna 1172. V & M Falun 135 1911 Lev 1912-01 1934-11 Skrotad Cv Ör

1912-01
Lev i lok E 1098
1923-04
Uttagen SL
1923-06
Ilagd lok E 951
?
Uttagen SL
?
Ilagd lok E 1332
1934-09
Uttagen SL
1934-11
Skrotad Cv Ör SL

Tenderdata

1944-1949
A-tendrar hade; 1074 från 1944 (A 1285) vedeldat 1944-471039 från 1944 (A 1267) 1098 från 1944 till 1949 (A 1431) vedeldat 1944-471125 från 1944 till 1946 (A 1367) vedeldat1455 från 1956 (A 1281) loket hade 1995 tender A 13661458 från 1944 (A 1223)Källa: Str 77Järnvägshistoriskt forum 2008-10-02 / Thomas Tell
Kommentar: I forumet felskrivet 1089 istället för 1039 / CS Str77-TT
1950-01-01
Tender C 621 tillkopplad lok 1098. Samma uppgift 52 och 58-01-01 Str 77
1950-01-01
Tender L 1098 tillkopplad B 1431. Samma uppgift 52 och 58-01-01 Str 77
1991
Tender C 621 tillkopplad lok 1098 SJ/RW

E 1098

av Anders Sandgren, Tuesday, September 22, 2009, 21:41 (5518 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

1987-09-23
Uppställd i Ravenjaurs lokhus. Tillfälligt ej torrluftkonserverad p.g.a av ett annat lok i Ravenjaurs lokhus dragits ut för provkörning. Loket felmärkt till 1098

Identitetskrisen består, felmärkt till 1092 antar jag att du menar...


Tack för uppgifterna.

E 1098

av Conny Sernfalk, Tuesday, September 22, 2009, 23:04 (5518 dagar sedan) @ Anders Sandgren

1987-09-23
Uppställd i Ravenjaurs lokhus. Tillfälligt ej torrluftkonserverad p.g.a av ett annat lok i Ravenjaurs lokhus dragits ut för provkörning. Loket felmärkt till 1098

Identitetskrisen består, felmärkt till 1092 antar jag att du menar...


Tack för uppgifterna.

Slarv från min sida.... Loket är garanterat 1098 och som är märkt felaktigt 1092. 1092 kan ses på hemsidan för Ångrike Fryksdalen. Kul att Nalcon verkar vara kvar. Kvar i sin helhet?

/ Conny