Fd SRJ Ba under Uppsala Bou (Bana)
Nu är det slutet som nalkas för linjen Hallstavik-Rimbo-Uppsala C. Uppsala Östra upphörde att exeistera när banan klövs i två hälfter samtidigt som Uppsala Ö Bou upphörde.
Banunderhållet bestod 1972 av fyra lag om fyra man som utrustades med verktyg i Uppsala. Man hade dock ett informellt förråd och matplats i röda förrådet. Ansvarig för arbetena var en banförman.
Att man var fyra man var praktisk, Sj utrustade gubbarna med fyra folkapickisar med dubbelhytt.
Nu var dressinåkningen för all framtid slut.
Jag har på annat ställe skrivit att det var fyra lag om sex man vilket har visat sig felaktigt. Tydligen ville två man inte sitta på flaket.
De jag har pratat med från denna sträcka menar att den största förändringen var bilåkandet och man hade moderniserat underhållet, Man stoppade tex med kobror. Man använde slipersbytarmaskin(Andersson) och fick hydraliska domkrafter tex.
SJ ansåg snart att det man kunde dra in ett arbetslag på sträckan. Nu var man 12 man från 1974. Samtidigt övergick man från preventivt underhåll till "lappa och laga".
Äret efter 1975 drog man ner ett lag till. 8 man på hela denna sträcka förslog inte långt. Tp-loken gick hårt åt spåren och ett regelrätt förfall började. En lokförare berättade att banan "låg så f-b-t dåligt så man började tappa vagnar från överföringarna så att det åtmistone någon gång i veckan blev hål i tåget".
Hur svarade man på detta? Jo man drog in ett lag till från hösten 1976. Kvar blev 4 man på hela sträckan fram till slutet 1977.
Tyvärr känner jag inte så mänga som jobbat på denna sträcka för att få detaljer. Jag pratade dock med gubbarna i Rimbo och skrev ner vad de berättade. Jag avslutar norra biten med detta.
//Roffe