Grisabanan? (Fordon: lok)
Det gick en smalspårig järnväg från Lönsboda till det stora dagbrottet i Hägghult där man bröt diabas. Jag tror att banan gick vidare till ytterligare ett dagbrott. Banan kallades i folkmun för "grisabanan" då det första ångloket fick smeknamnet "Galten" och visslan lät som en stucken gris! Det intressanta med denna bana var att den spårades in då man köpte ett nyare och bättre begagnat ånglok. Jag har läst om detta i en hembygdsskrift som gavs ut av Glimåkra Hembygdsförening för några år sedan. Boken är min fars och jag har inte tillgång till den just nu. Kanske var det från ett av dessa lok som pannan kom? Någon som bor i detta område som vet mer?
MVH
Torbjörn G
Jag hade för mig att det skulle vara en panna från ett större lok men jag kan minnas fel. Återkommer om jag hittar någon ytterligare ledtråd.
Bilder (vykort) från Lönsboda station finns [link=http://www.pickebacken.se/category4_1.html]här[/link]. Ser inget smalspår, men på en bild finns en (sten)kran.
Bilder på Färes gjuteri i Lönsboda finns [link=http://www.pickebacken.se/category17_1.html]här[/link]. Hittade dock en gammal utskrift på ett vykort från Tradera föreställande Färefabriken i Sibbhult så den ursprungliga anläggningen låg uppebarligen där och kompletterades sedan med gjuteriet i Lönsboda.
M.v.h.
Ola