Hur många träboggievagnar finns det kvar? (Fordon: vagnar)

av korvtiger, Sunday, October 04, 2009, 20:34 (5534 dagar sedan)

Är det någon som vet hur många trävagnar (och vagnar med trästomme som är plåtklädda) med boggier, normalspår, som finns kvar och i vilket skick? Även dom med öppna gavelplattformar!
Vet att NBVJ har minst 3 som dom använder, och två som jag inte har bilder på, men finns det fler på andra ställen?

Co4a 2001 - http://www.flickr.com/photos/michaelerhardsson/2015892283/
NBVJ Co4 187 - http://www.flickr.com/photos/michaelerhardsson/1690813344/
NBVJ Co5 806 - http://www.flickr.com/photos/michaelerhardsson/1792791067/
NBVJ Co4 136
SWB Ao1 20

Hur många träboggievagnar finns det kvar?

av Anders Ö../NJM, Sunday, October 04, 2009, 20:46 (5534 dagar sedan) @ korvtiger

Är det någon som vet hur många trävagnar (och vagnar med trästomme som är plåtklädda) med boggier, normalspår, som finns kvar och i vilket skick? Även dom med öppna gavelplattformar!
Vet att NBVJ har minst 3 som dom använder, och två som jag inte har bilder på, men finns det fler på andra ställen?

Co4a 2001 - http://www.flickr.com/photos/michaelerhardsson/2015892283/
NBVJ Co4 187 - http://www.flickr.com/photos/michaelerhardsson/1690813344/
NBVJ Co5 806 - http://www.flickr.com/photos/michaelerhardsson/1792791067/
NBVJ Co4 136
SWB Ao1 20

Lite snabbt ur minnet utan genomgång av hemsidorna:
SÅS ÖKJ 20 trafikduglig.
mf ÖSJ har ju två SSnJ-vagnar
SkJ har ju ett par var en ny renoverad.
FVJ har ju en MLJ 4-klass och sen bytte de ju bort sin FLJ-vagn till Gävle.
GBBJ har ju 3st TGOJ-vagnar
Jvm har ju ett antal bla Co4 1275 (påbörjad renovering) å den fina BCoan.

Fler finns..

Hur många träboggievagnar finns det kvar?

av Morten Tranøy @, oslo, Sunday, October 04, 2009, 21:47 (5534 dagar sedan) @ Anders Ö../NJM

I Norge finnes ganske mange - og vi i Norsk Museumstog har vært i Sverige med vårt tog ved flere anledninger. Sist ved SVJM og TÅG 08 - Skandinavisk Mat och Musik. Vi har pr idag 13 vogner helt i teak som er driftsklare og som brukes hele vår driftssesong. Den nærmer seg heldigvis slutten for 2009.


Fikk bare lyst til å si noe om hva vi har ettersom to av vognene i tråden i Nora er utsprunglig norske.


Forresten fikk deltagende på TÅG 08 - Skandinavisk Mat och Musik et ganske heftig[image] og uventet resultat pga all innblanding fra Mattilsynet i Norge, Toll och tullmyndigheter samt svensk motsvarighet (Hälsovård?) til det norske Mattilsynet. Det alle må vite er at det er farlig for livet om norsk mat kommer til Sverige eller omvendt. Vårt resultat ble kostbart og tidkrevende, nemlig gjenoppbygging og istandsettelse av enda en spisevogn, nemlig denne BEo 18143[image]

Nå har vi alt godkjent for å drive rullende restaurant. Kan fortelle mer om alt hva vi har gjort med vognen - fra å bygge den opp som vrak i 2008, etter Mat och Musik - til den trillet ut i juni 2009. En kjempejobb hvor alt er nytt, fra bremser via 36 volt El-lys til helt nytt 1000 volt anlegg. Det samme med all innredning - og restaurantkjøkken.

Hur många träboggievagnar finns det kvar?

av Christer Fredriksson @, Sunday, October 04, 2009, 23:17 (5534 dagar sedan) @ korvtiger

GBBJ har 5 st varav 4 st körbara, 1 st ännu gråmålad tjv, alla med öppna plattformar.

Hur många träboggievagnar finns det kvar?

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Sunday, October 04, 2009, 23:36 (5534 dagar sedan) @ Anders Ö../NJM

Fler finns...

T ex GDJm:s pärla, den plåtklädda inspektionsvagnen! Mums!

Hur många träboggievagnar finns det kvar?

av chrilleg, Monday, October 05, 2009, 04:29 (5533 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

GBBJ har 5 st varav 4 st körbara, 1 st ännu gråmålad tjv, alla med öppna plattformar.

FVJ har väl både Co4:a och en resturantvagn från BJ också...?

Hur många träboggievagnar finns det kvar?

av HP, Monday, October 05, 2009, 06:46 (5533 dagar sedan) @ Anders Ö../NJM

Lite snabbt ur minnet utan genomgång av hemsidorna:
SÅS ÖKJ 20 trafikduglig.
mf ÖSJ har ju två SSnJ-vagnar
SkJ har ju ett par var en ny renoverad.
FVJ har ju en MLJ 4-klass och sen bytte de ju bort sin FLJ-vagn till Gävle.
GBBJ har ju 3st TGOJ-vagnar
Jvm har ju ett antal bla Co4 1275 (påbörjad renovering) å den fina BCoan.

Fler finns..

SJVM har inte bytt till sig någon FLJ-vagn från FVJ. Däremot Co8a 2772.

Mvh Henrik R

Hur många träboggievagnar finns det kvar?

av Anders Ö../NJM, Monday, October 05, 2009, 07:40 (5533 dagar sedan) @ HP

Aha så var det ja...då är den således kvar i KLippan..

Hur många träboggievagnar finns det kvar?

av Jonas Sjöberg, Monday, October 05, 2009, 10:32 (5533 dagar sedan) @ chrilleg

Någom Co4 finns väl inte hos FVJ? Du kanske tänker på MLJ 4 klassvagn.

När korvtiger var inne på NBVJ borde ABo9 2698 som nu genomgår revision nämnts.
Sen har ju SvJvm ytterligare ett antal träboggievagn, bl.a Ro2a 2702 som nu renoveras

Hur många träboggievagnar finns det kvar?

av Ante Svensson, Monday, October 05, 2009, 11:59 (5533 dagar sedan) @ Jonas Sjöberg

Har inte FVJ en DFo15 också?

Ante

Hur många träboggievagnar finns det kvar?

av Janne Hedlöf, Monday, October 05, 2009, 12:08 (5533 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

GBBJ har 5 st varav 4 st körbara, 1 st ännu gråmålad tjv, alla med öppna plattformar.

Glöm inte CFo 86 (fd DEVA).

// Janne

Träboggievagnar hos t ex FVJ, SKÅJ, SkJ och SÅS

av Carl-Erik Olsson @, 08, Monday, October 05, 2009, 13:22 (5533 dagar sedan) @ Ante Svensson

Har inte FVJ en DFo15 också?

Ante

Nä, DFo5 (har jag för mig den var märkt när den lämnade Klippan) 2757 byttes också bort härom året och finns även den uppe i Gävle, sågs senast av undertecknad i fordonsmagasinet därstädes 12/9.
En systervagn, DFo15 2753, finns däremot hos det annars mestadels stålvagnsinnehavande kultursällskapet SKÅJ, troligen i Sala lokstall.
FVJ har alltså som bl a skrivits i annat inlägg dessa träpersonvagnar med boggier:

BJ Ro 36 (teak, nästan i trafikskick, delvis vandaliserad)
FLJ BCo2 19 (2+3kl, nästan i trafikskick, teak, delvis vandaliserad)
MLJ C 1 (3+4 kl, i trafikskick, plåtklädd)
SJ BCO/Co2 1036 (i tjv-skick = renoveringsobjekt, plåtklädd)
samt möjligtvis också resterna av den sista (boggi)vagnen från L&HJ, den grönmålade teakvagnen 601.

Hos SkJ finns dessa:

MSJ BCo1 5 (i trafik, plåtklädd urspr ångvagn)
MSJ Co 6 (renov-obj, av SJ ombyggd träklädd urspr ångvagn)
samt möjligtvis också resterna av teakvagnen BJ Co 243.

Hos SÅS har vi dessa:
ÖKJ Co 20 (TGOJ Co 38) (teakklädd trafikvagn)
VBHJ BCo 58/SJ ABo13 8087 (rödmålad teak, fd utst-vagn, renov-obj i Katrineholm)
CWJ BCo 10/SJ EBCo 8116 (grönmålad teak i tjv-skick, renov-obj)
SSnJ Co 11 (teakkorg, renov-objekt)

Förutom ovanstående från Saltsjöbanan finns i Neglinge, tillhöriga Spårvägsmuseet dessa:
SSnJ XCo 15 (teakklädd i trafikskick, nyligen åter provkörd)
SSnJ CFo 22 (teakklätt renoveringsobjekt)

/CEO (som tycker det är intressant att försöka hålla reda på bl a fordonsnr)

Träboggievagnar hos t ex ENJ

av Ante Svensson på fel dator, Monday, October 05, 2009, 13:26 (5533 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

I Ängelsberg finns en teakboggievagn som på hemsidan anges som en f d SWB-vagn. Någon som vet mer om den?

Ante

Träboggievagnar från SKÅJ till bl a ENJ

av Carl-Erik Olsson @, 08, Monday, October 05, 2009, 15:55 (5533 dagar sedan) @ Ante Svensson på fel dator

I Ängelsberg finns en teakboggievagn som på hemsidan anges som en f d SWB-vagn. Någon som vet mer om den?

Ante

Denna vagn hade som tjv delvis renoverats utvändigt nere i Ängelholm innan den kom till SKÅJ. I deras detaljerade lista från 2000 står det såhär om vagnen:

Ursp - märkn: SWB BDo1a 35 - SKÅJ So5 3646 (Skabo Kristiania - 1891)

Teakpanelklädd 4-axlig 2kl/postvagn med öppna plattformar och limptak
1891- SWB BDo1a 35
1932- SWB BCDo1 35
1945- SJ BCDo1 3646
1945- SJ Bo7 3646
1956- SJ So5 3646
1969- SJ Qgm 986 0043
Bl a 2000-2003 stod den i Tomteboda. Den verkade som tjv ha varit nåt slags undervisningsvagn med en stor salong och bara två kupeer kvar. Den fanns som So5 med i SJ:s illustrerade datablad, str 422 eller vad de nu hette.


I nämnda fordonslista fanns även några andra träboggivagnar med:

SJ DFo 1101 - SKÅJ DFo29 1101 (Atlas Stockholm - 1891)

Grå panelklädd 4-axlig post/resgodsträvagn m öppna plattformar och lanternintak.
1892- SJ DFo 1101
1902- SJ DFo1 1101
1948- SJ DFo29 1101
1951- SJ Tjv
1964- SJ Tjv 609024
1969- SJ Qlc 986 0062
Stod sommaren 2000 i Sala, lär senare ha förflyttats till Orsatrakterna.


SJ AFo 2074 - SKÅJ So7 2074 (Waggonfabr Arlöv - 1912)

Grå plåtklädd 4-axlig 1kl/resgodsvagn med inbyggda plattformar och bälgar ursprungligen.
Som tjänstevagn ombyggd med husfönster. Ingen personvagnsinredning.
1913- SJ AFo2 2074
1927- SJ Bo10 2074
1953- SJ Co7 2074
1956- SJ So7 2074
1957- SJ Tjv
1960- SJ Tjv 626787
1980- SJ Qgv 985 0230
Stod i Sundbyberg 2000. Senare öde okänt.


CWJ BCo3 10 - SKÅJ EBCo3 8116 (ASJ Linköping - 1928)

Grön panelklädd 4-axl 2kl/ 3kl träpersonvagn m öppn plattf och limptak. Interiör ombyggd. Boggier m/07.
1928- CVJ BCo3 10
1941- SJ EBCo3 116
1943- SJ EBCo3 8116
1957- SJ I D Tjv 75
1962- SJ Tjv 613003
1964- SJ Tjv 606003
1969- SJ Qlc 986 0061
2000 stod den i Tomteboda tillsammans med SWB 35. Överfördes sedan till SÅS. Som tjv bl a personalvagn till Hagalunds ångkran.


Förutom ovanstående var också en boggiångfinka med i personvagnslistan:

SJ Fo3 25720 - SJ S7 25720 (ASM Södertälje - 1926)

Röd boggiångfinka med stålstomme och träpanel.
1926- SJ Fo3 25720
1945- SJ Fo7 25720
1956- SJ So17 25720
1970- SJ S7 25720

Någon SKÅJ-are kan kanske komplettera med vad som hände f ö med dessa vagnar och när, då den enda trävagnen hos SKÅJ numera tycks vara DFo15 2753, möjligen informationsförläggaren Anders Svensson?
/CEO

Hur många träboggievagnar finns det kvar?

av Jan Långström, SbÖN km 1143, Monday, October 05, 2009, 19:31 (5533 dagar sedan) @ korvtiger

Finns några hos MBV:

Trafikabla:

Co5 4177 (filmregissörernas favorit)
NSB CFo2b 18023 (konduktörsvagn från Malmbanan)

Renoveringsobjekt

Co10 1879 (en återuppbyggd sjukvagn vore väl något?)
CDo3 3043
CDo14 4240

Skrotkandidat

BCo11a 2302

Renoverings- och skrotobjekt är f n i tjänstevagnsutförande. MBV prioriterar idag arbete med ståltåget.

Hur många träboggievagnar finns det kvar?

av korvtiger, Monday, October 05, 2009, 19:43 (5533 dagar sedan) @ Janne Hedlöf

Det var fler än vad jag trodde. Men det är ju bara bra, för dom är så otroligt fina när dom är renoverade och går efter ett ånglok eller ett D-lok med teakkorg.

Försök till sammanfattning:

NBVJ: (3/6)
Co4a 2001 - i trafik
NBVJ Co4 187 -
NBVJ Co5 806 - i trafik
NBVJ Co4 136 - i trafik
SWB Ao1 20 - Renovering
ABo9 2698 - Renovering
Alla med träklädsel


FVJ: (1+[2]/4)
BJ Ro 36 - nästan i trafikskick teak
FLJ BCo2 19 - nästan i trafikskick teak
MLJ C 1 - i trafik plåtklädd
SJ BCO/Co2 1036 - renoveringsobjekt plåtklädd

GBBJ: (5/6)
CFo 86 - i trafik ?
OFWJ BCo2 2 - i trafik ?
OFWJ BCo2 13 - i trafik ?
TGOJ BCo3 12 - i trafik ?
TGOJ Co 31 - i trafik ?
?
Alla kända vagnar har varit i trafik/ såg trafikdugliga ut på bilder från 1999.
Alla har träbeklädnad.

SKÅJ (1/2)
DFo5 2753 - i trafik (märkt DFo5 fd DFo15)
SWB BDo1a 35 - ?
SJ AFo 2074 - ?

SkJ: (1/4)
MSJ BC01 5 - i trafik
ÖCJ Co5 213 - renovering
BJ Co5 243 -
MSJ Co 6 -

SÅS: (1/4)
ÖKJ Co 20 - i trafik
VBHJ BCo 58/SJ ABo13 8087 -
CWJ BCo3 10/SJ EBCo 8116 -
SSnJ Co 11 -

Spårvägsmuseet: (1/2)
SSnJ XCo 15 - i trafik (motorvagn)
SSnJ CFo 22

Orsa Jernvägsförening: (0/1)
DFo29 1101 - Verkstadsvagn

Jvm: (0/2)
DFo5 2757 - ?
Ro2a 2702 - MBv ?

MBv (1/6)
Co10 1879 -
Co5 4177 - i trafik
CDo14 4240 -
CFo2b 18023 - i trafik
BCo11a 2302 -
CDo3 3043 -

Sammanlagt finns det minst 37 vagnar varav 14 är i trafik och ytterligare några är i nära trafikdugligt skick.

Träboggievagnar hos SJVM

av Carl-Erik Olsson @, 08, Monday, October 05, 2009, 20:52 (5533 dagar sedan) @ HP

Lite snabbt ur minnet utan genomgång av hemsidorna:
SÅS ÖKJ 20 trafikduglig.
mf ÖSJ har ju två SSnJ-vagnar
SkJ har ju ett par var en ny renoverad.
FVJ har ju en MLJ 4-klass och sen bytte de ju bort sin FLJ-vagn till Gävle.
GBBJ har ju 3st TGOJ-vagnar
Jvm har ju ett antal bla Co4 1275 (påbörjad renovering) å den fina BCoan.

Fler finns..


SJVM har inte bytt till sig någon FLJ-vagn från FVJ. Däremot Co8a 2772.

Mvh Henrik R

Tittar man i SJVMs fordonslista, senast uppdaterad 2008-11-21, så kan man då hitta dessa 12 träboggivagnar:

FLJ ACFo 1 (Scandia 1877)
SJ BCo1-LÅ 1032 (Kockums 1894)
SJ Co9a-LÅ 1057 (Ljunggrens 1896, från Kristianstad/mfÖSJ?)
SJ Co4 1275 (VfS (Vabis) 1900, från NJM)
SJ Do48-LÅ 1357 (Ljunggrens 1902, från Kristianstad/mfÖSJ)
SJ Bo5a-LÅ 2287 (ASJL 1915, från SkJ)
SJ ABo9a-LÅ 2701 (KVAB 1927, från NBVJ)
SJ Ro2a-LÅ 2702 (ASJL 1927, från MBv)
SJ DFo5 2757 (Kockums 1928, från FVJ)
SJ BCo7-LÅ 2770 (Kockums 1929)
SJ Co8-LÅ 2772 (Kockums 1929, från FVJ)
SJ Fo1-LÅ 25733 (Hässleholm 1929, från FVJ)

Av dessa är väl FLJ 1, SJ 1032, 2270 och 2772 i presentabelt museiskick.
Renovering av 2702 pågår som bekant.
Renovering har påbörjats hos tidigare ägare av bl a SJ 1275 och 2757.
Hur det är med resten kan kanske någon från de tidigare ägande föreningarna berätta?

/CEO

Hur många träboggievagnar finns det kvar?

av Ola Almquist, Monday, October 05, 2009, 22:53 (5533 dagar sedan) @ korvtiger

mfÖSJ:s vagnar är SSnJ Co 2 och 12. Plåtklädda, väl. Övriga boggievagnar verkar vara avyttrade, främst till Sveriges Järnvägsmuseum.

M.v.h.
Ola

Hur många träboggievagnar finns det kvar?

av Anders Ö/NJM, Monday, October 05, 2009, 23:42 (5533 dagar sedan) @ korvtiger

NJM har ett objekt, Bo7 1170.
Glöminte mfGDJs inspektionsvagn !

Undring;
SSJF har ju en norsk, är det en boggie?

Hur många träboggievagnar finns det kvar?

av Ola Almquist, Monday, October 05, 2009, 23:49 (5533 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

Lever DFo20c 3062 i Överberg än?

M.v.h.
Ola

Hur många träboggievagnar finns det kvar?

av Thomas Tell, Tuesday, October 06, 2009, 01:23 (5533 dagar sedan) @ Ola Almquist

mfÖSJ:s vagnar är SSnJ Co 2 och 12. Plåtklädda, väl. Övriga boggievagnar verkar vara avyttrade, främst till Sveriges Järnvägsmuseum.

M.v.h.
Ola

Är inte kontinentvagnen BFo12 1860 kvar i Kristianstad?
/tell

Hur många träboggievagnar finns det kvar?

av J-E Hedlöf, Tuesday, October 06, 2009, 08:18 (5532 dagar sedan) @ korvtiger


GBBJ: (5/6)
CFo 86 - i trafik ?
OFWJ BCo2 2 - i trafik ?
OFWJ BCo2 13 - i trafik ?
TGOJ BCo3 12 - i trafik ?
TGOJ Co 31 - i trafik ?
?
Alla kända vagnar har varit i trafik/ såg trafikdugliga ut på bilder från 1999.
Alla har träbeklädnad.


Alla i "trafikskick" utom CFo 86 som ännu inte har komplett inredning. Dessutom finns fd BCo3 10 i orenoverat tjänstevagnsskick.

Hur många träboggievagnar finns det kvar?

av Christer Fredriksson @, Tuesday, October 06, 2009, 11:23 (5532 dagar sedan) @ J-E Hedlöf

Det var snällt sagt om BCo3 10 Janne!

Hur många träboggievagnar finns det kvar?

av Göran, Tuesday, October 06, 2009, 15:03 (5532 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Landeryd har ju HNJ's sita kvarvarande Teakvagn stående ute på bangården. Postvagn men dock boggie.
Göran

En träboggievagn kvar i Landeryd

av Carl-Erik Olsson @, 08, Tuesday, October 06, 2009, 17:22 (5532 dagar sedan) @ Göran

Landeryd har ju HNJ's sita kvarvarande Teakvagn stående ute på bangården. Postvagn men dock boggie.
Göran

På LJM-hemsidans fordonssida står tyvärr inget om vagnarna, som det ju finns en del av även i Landeryd, men denna vagn som åtminstone i somras var i något "befintligt" skick fanns för sådär 25 år sedan i betydligt bättre skick i Nässjö hos dåvarande Södra stambanans museisektion och har väl kommit till LJM på omvägar, möjligen via Nora?

Dess HNJ-identitet har jag här inte klar för mig, men i SJK-bok nr 19, Järnvägsmuseer 1976, finns den med hos SSBms som SJ DFo11 3877 (Atlas 1895). Har för mig att den tidigare bl a hade innehållit SJ:s modelljärnväg, som kanske någon annan kan berätta mer om.
/CEO

Träboggievagnar i Falun och Markaryd

av Carl-Erik Olsson @, 08, Tuesday, October 06, 2009, 17:39 (5532 dagar sedan) @ Anders Ö/NJM

NJM har ett objekt, Bo7 1170.

Glöm inte mfGDJs inspektionsvagn!

På deras hemsida står det inget om denna vagn bland deras personvagnar, men i SJK-boken nr 19 om järnvägsmuseer 1976 står det med SJ Tjv 625300 (GDJ vst 1900) som jag misstänker är den, vad jag minns mycket snygga, blåmålade, alltså plåtklädda, inspektionsvagnen GDJ nr 50. Littera hos GDJ och senare hos SJ obekant. Någon?

Undring;
SSJF har ju en norsk, är det en boggie?

På deras hemsida står det inte heller något direkt om denna vagn på "Våra fordon", men på en bild syns tillsammans med en till C4 återombyggd tjv en boggivagn som enligt bildtexten är B23 BRG 45453. Den ser norsk ut, med inbyggda plattformar. Jag hade dock för mig att man där hade en vagn med öppna plattformar, även den troligen fd NSB. Någon som vet mer?
/undrade även CEO

En hel del träboggievagnar finns kvar

av Carl-Erik Olsson @, 08, Tuesday, October 06, 2009, 18:21 (5532 dagar sedan) @ korvtiger

Försök till sammanfattning:

NBVJ: (3/6)
Co4a 2001 - i trafik
NBVJ Co4 187 -
NBVJ Co5 806 - i trafik
NBVJ Co4 136 - i trafik
SWB Ao1 20 - Renovering
ABo9 2698 - Renovering
Alla med träklädsel

Enligt förteckningen på NBVJ-hemsidan, senast uppdaterad 2005-02-26, har man hos NBVJ dessa träboggivagnar, inkopierade i samma ordning som ovan:

SJ Co4a 2001 (Waggonfabr Arlöf 1911)
NBVJ Co4 187 (NSB B22 187, Strømmen 1925)
NBVJ Co5 806 (NSB Co65 18806, SV 1921)
NBVJ Co4 136 (NSB B22 18136, Strømmen 1936)
SWB Ao1 20 (SJ So3 3608, från SJK, avställd)
NBVJ Ro 140 (NSB Eo 18140, Beo 29001, Skabo 1937)

Har man då bytt någon vagn med t ex SJVM?
Var finns alltså ABo9 2698 och Ro 140?
Det verkar även här vara dags att uppdatera hemsidan betr fordon!

SKÅJ (1/2)
DFo5 2753 - i trafik (märkt DFo5 fd DFo15)
SWB BDo1a 35 - ?
SJ AFo 2074 - ?

2753 används dock normalt inte i trafik utan som personallokal, verkstad osv i Sala lokstall.
35 är överförd till ENJ för några år sedan.
2074 är troligen skrotad.


SkJ: (1/4)
MSJ BC01 5 - i trafik
ÖCJ Co5 213 - renovering
BJ Co5 243 -
MSJ Co 6 -

Obs att 213 inte är en "ren" trävagn utan en nitad stålvagn med trätak!
Är 243 fortfarande kvar så bör den sägas vara under långsam skrotning!


Jvm: (0/2)
DFo5 2757 - ?
Ro2a 2702 - MBv ?

Renovering av 2757 påbörjades av FVJ men slutfördes inte där, ej heller hos SJVM åtminstone 12/9 detta år.
2702 är alltså under omsorgsfull SJVM-renovering i verkstaden på Nynäs/Blåsåsen.


MBv (1/6)
Co10 1879 -
Co5 4177 - i trafik
CDo14 4240 -
CFo2b 18023 - i trafik
BCo11a 2302 -
CDo3 3043 -

Enligt fordonsdatabasen SJ-personvagnar hos Norrbottens jvg-museum har man där dessa som man kan förmoda träboggivagnar:

SJ Co5 4177 (Atlas 1894)
NSB CFo2b 18023 (Skabo 1918)
Dessa är trafikabla enl J Långström.

SJ Co10 1879 (Arlöf 1909, sjukvagn)
SJ CDo3 3043 (UGJ vst 1899)
SJ CDo14 4240 (Vabis 1909)
Dessa är renoveringsobjekt i tjv-utförande enl J Långström

SJ BCo11a 2302 (Ljunggrens 1915)
Skrotkandidat i tjv-utförande enl J Långström

SJ Fo3 25714 (ASJL 1926, boggiångfinka)
NSB CFo2b 796 (Strømmen 1924)
NSB Co2b 18099 (?)
NSB Co3c 18149 (?)
Vad har hänt med dessa?


Sammanlagt finns det minst 37 vagnar varav 14 är i trafik och ytterligare några är i nära trafikdugligt skick.

Omräkning efter denna tråds avslutning ger nog lite annat resultat, ska bli spännande att se!
/CEO

En träboggievagn kvar i Landeryd

av Göran, Wednesday, October 07, 2009, 08:21 (5531 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

HNJ vagnen är HNJ DFo 26, kom från Nora för några år sedan med den sista G finkan från forna HNJ.
Göran

Träboggievagnar i Falun och Markaryd

av Danne J, Wednesday, October 07, 2009, 10:00 (5531 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

GDJ littera Bo. Vet inte om den fick något "vanligt" SJ-littera alls innan den blev tjänstevagn, knappast troligt.

// Danne

Träboggievagnar i Falun

av Ola Almquist, Wednesday, October 07, 2009, 12:54 (5531 dagar sedan) @ Danne J

GDJ littera Bo. Vet inte om den fick något "vanligt" SJ-littera alls innan den blev tjänstevagn, knappast troligt.

// Danne

Jodå, Ao3 4101. Se även http://www.jvmv2.se/gamlaforum/602.htm.

M.v.h.
Ola

En hel del träboggievagnar finns kvar

av Martin Långström, Wednesday, October 07, 2009, 14:49 (5531 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Enligt fordonsdatabasen SJ-personvagnar hos Norrbottens jvg-museum har man där dessa som man kan förmoda träboggivagnar:

SJ Co5 4177 (Atlas 1894)
NSB CFo2b 18023 (Skabo 1918)
Dessa är trafikabla enl J Långström.

SJ Co10 1879 (Arlöf 1909, sjukvagn)
SJ CDo3 3043 (UGJ vst 1899)
SJ CDo14 4240 (Vabis 1909)
Dessa är renoveringsobjekt i tjv-utförande enl J Långström

SJ BCo11a 2302 (Ljunggrens 1915)
Skrotkandidat i tjv-utförande enl J Långström

SJ Fo3 25714 (ASJL 1926, boggiångfinka)
NSB CFo2b 796 (Strømmen 1924)
NSB Co2b 18099 (?)
NSB Co3c 18149 (?)
Vad har hänt med dessa?


Sammanlagt finns det minst 37 vagnar varav 14 är i trafik och ytterligare några är i nära trafikdugligt skick.


Omräkning efter denna tråds avslutning ger nog lite annat resultat, ska bli spännande att se!
/CEO


De norska vagnarna CFo2b 796 är såld till en norsk förrening och Co2b 18099 och Co3c 18149 är återlämnade till Jernbanemuseet. Under menyalternativet slopade fordon finns dessa med.

Fo3 25714 är under renovering och visas som sådan i museet.