Loken utomhus på High Chaparral (Fordon: lok)
Det har tidigare frågats efter bilder på de lok som står på High Chaparall, så därför kommer det två bilder från sommaren som har gått.
Detta lok kom ursprungligen från BJ om jag har förstått rätt med litt N3.
Är det någon som vet vilket nummer det hade hos BJ?
Har loket varit stationerat någon annanstans efter SJ övertagandet 1948?
Enligt min egen notering, troligen efter omnämnande i "TÅG", i SJK-bok nr 13 "Normalspåriga ånglok vid Statens Järnvägar" från 1973, så är detta lok SJ E4 1827, ursprungligen BJ N3 66 (Motala 495/1914).
Denna G9 1842 fanns urspungligen i två exemplar hos GDJ med litt N3 57 och 58.
De övertogs av SJ med nummren 1841 och 1842 så därför har jag antagit att 1842 hade N3 58 hos GDJ. Är det någon som kan bekräfta detta?
Enligt likaledes egen notering, troligen också efter omnämnande i "TÅG", i "Normalspåriga ånglok ...", så är detta lok SJ G9 1842, ursprungligen GDJ N3 58 (Nohab 996/1912).Båda loken befann sig på dåvarande skrotplatsen, "SJ Filialverkstad", i Vislanda 1/1 1976 och kom till High Chaparral 15/11 1977 och såldes av SJ för 30 000kr/st, alltså samma pris som sedan betalades av intresserade föreningar när beredskapsångloken såldes ut på 1990-talet.
28/9 1977 sålde SJ också SJ B 1148 (Nohab 1005/1913, 3-axlig tender) för 42 000kr. Detta ställdes upp inomhus och har nog diskuterats i en tidigare tråd i samband med en brand vid anläggningen./CEO
Bild på 1842 i Vislanda sommaren 1976: