111an första takstaget äntligen ute (Fordon: lok)
Idag har Tommy och Kristoffer borrat ur det första takstaget på 111an.
Efter att ha slipat av nitningen av takstaget på mantelplåten så borrar vi ur takstaget med en magnetborrmaskin och ett hålborr. Det gäller att få rätt vinkel på balken som magnetborrmaskinen skall suga sig fast vid, så att borren går rätt i takstaget.
Dags att kolla så att man borrat tillräckligt djupt, mantelplåtens tjocklek är 17 mm.
Med hjälp av denna mutterdragare och mycket värme på undersidan drogs sedan takstaget ut.
Här ser vi eldstadstaket efter att första takstaget har tagits ut.
Bild på själva det uttagna takstaget, här syns mycket tydligt varför vi skall byta lite takstag, av 29 mm återstår nu bara 18 mm. Denna stora avrostning beror på kanske dålig kvalite på stålstaget, att det blir en sån här midja beror på att kopparen är ädlare än järnet och då äts järnet upp. Nästa takstag kan vara hur bra som helst, antingen är det nyss bytt (60-talet) eller kanske av bättre stål.
Någon kunnig person kan kanske förklara vad som sker i pannan när det blir så här.
BJs tappar nu alltid ur vattnet så fort som möjligt efter att pannorna varit påeldade för att i framtiden minska detta problem.
morrgan