111an första takstaget äntligen ute (Fordon: lok)

av morrgan, Tuesday, October 13, 2009, 20:03 (5531 dagar sedan)

Idag har Tommy och Kristoffer borrat ur det första takstaget på 111an.

[image]

Efter att ha slipat av nitningen av takstaget på mantelplåten så borrar vi ur takstaget med en magnetborrmaskin och ett hålborr. Det gäller att få rätt vinkel på balken som magnetborrmaskinen skall suga sig fast vid, så att borren går rätt i takstaget.

[image]

Dags att kolla så att man borrat tillräckligt djupt, mantelplåtens tjocklek är 17 mm.

[image]

Med hjälp av denna mutterdragare och mycket värme på undersidan drogs sedan takstaget ut.

[image]

Här ser vi eldstadstaket efter att första takstaget har tagits ut.

[image]

Bild på själva det uttagna takstaget, här syns mycket tydligt varför vi skall byta lite takstag, av 29 mm återstår nu bara 18 mm. Denna stora avrostning beror på kanske dålig kvalite på stålstaget, att det blir en sån här midja beror på att kopparen är ädlare än järnet och då äts järnet upp. Nästa takstag kan vara hur bra som helst, antingen är det nyss bytt (60-talet) eller kanske av bättre stål.

[image]

Någon kunnig person kan kanske förklara vad som sker i pannan när det blir så här.
BJs tappar nu alltid ur vattnet så fort som möjligt efter att pannorna varit påeldade för att i framtiden minska detta problem.

morrgan

111an första takstaget äntligen ute

av M.Noring @, Tuesday, October 13, 2009, 20:52 (5531 dagar sedan) @ morrgan

Idag har Tommy och Kristoffer borrat ur det första takstaget på 111an.

[image]

Efter att ha slipat av nitningen av takstaget på mantelplåten så borrar vi ur takstaget med en magnetborrmaskin och ett hålborr. Det gäller att få rätt vinkel på balken som magnetborrmaskinen skall suga sig fast vid, så att borren går rätt i takstaget.

[image]

Dags att kolla så att man borrat tillräckligt djupt, mantelplåtens tjocklek är 17 mm.

[image]

Med hjälp av denna mutterdragare och mycket värme på undersidan drogs sedan takstaget ut.

[image]

Här ser vi eldstadstaket efter att första takstaget har tagits ut.

[image]

Bild på själva det uttagna takstaget, här syns mycket tydligt varför vi skall byta lite takstag, av 29 mm återstår nu bara 18 mm. Denna stora avrostning beror på kanske dålig kvalite på stålstaget, att det blir en sån här midja beror på att kopparen är ädlare än järnet och då äts järnet upp. Nästa takstag kan vara hur bra som helst, antingen är det nyss bytt (60-talet) eller kanske av bättre stål.

[image]

Någon kunnig person kan kanske förklara vad som sker i pannan när det blir så här.
BJs tappar nu alltid ur vattnet så fort som möjligt efter att pannorna varit påeldade för att i framtiden minska detta problem.

morrgan

Mycket snyggt jobbat
Efter att ha pratat med materialexperter på jobbet, fick jag svaret att galvanisk korrosion är orsaken.
Katodytan(kopparfyrboxen) är stor och anodytan(ståltakstaget) är liten, vilket gör att korrosionen går snabbt.
Att takstagen korroderat nära kopparfyrboxen tror jag kan ha två orsaker.
1. Loket har inte blivit spolat ordentligt och därmed stått med fuktigt slam som bidragit till korrosionen.
2. Loket har stått som reservlok med vatten i, "vattennivå i muttern", för snabbt idrifttagande.
Beträffande stålkvaliten i takstagen skulle den sämre kvaliten enligt materialexperten kunna vara positivt då tryckkärlstål inte tätades på 20-talet. Vid valsning så hamnar de sämre delarna av stålet i kärnan. Detta skapar ett bättre korrosionsmotstånd i de yttre delarna av takstaget om jag förstod honom rätt.
Lycka till med resten av stagen!

111an första takstaget äntligen ute

av Anders Johansson, Tuesday, October 13, 2009, 20:57 (5531 dagar sedan) @ morrgan

Inte för att jag är bra på ångpannor men liknande problem brukar uppstå när man blandar olika material, sk potentialkorrosion.
Det kan uppstå när antingen stagbulten och eller en av pannplåtarna har en något högre potential. Jag kan tänka mig att stålet sakta legeras om av rester av kol mm som tillförs via rökgaserna. Jfr avgasrör som ofta går av vid klämmor i rostfritt...
I koppar fyrboxar kan man ju t om se skillnader mellan in och utsida i matrerialkvalitet, jfr Gp 3042