operation tallås grusgrop (Järnväg allmänt)

av Morshyttan, Saturday, October 24, 2009, 23:58 (5454 dagar sedan)

för den intresserade finns nu en ytterst amatörmässig video att tillgå som övergripande beskriver under i tallås :-)

bildkvaliten är hemsk :-P för den som gjorde videon var det första gången :-D men det som hände är sant :-)

så skyll er själva när ni länkas till http://www.youtube.com/watch?v=A6OIVz2WkJo
hälsas från morshyttan :-) ;-) :-D

operation tallås grusgrop - spårvidd?

av korvtiger, Sunday, October 25, 2009, 08:17 (5453 dagar sedan) @ Morshyttan

Det är så vackert att man blir tårögd!

Men vad jag tror att jag missat: vilken spårvidd har dom?
JTJ är ju 891, men jag tyckte att dom stod på en egen rälsbit och jag har alltid haft för mig att dom är 1435mm bussar.

operation tallås grusgrop - spårvidd?

av Baloo, Sunday, October 25, 2009, 09:05 (5453 dagar sedan) @ korvtiger

Jo, det är normalspåriga Hildingar. Yd och dess gelikar finns beskrivna i mer generella drag här. Det litterasystem som gällde då hade givit dem tillägsbokstaven p sist i litterat om de hade varit smalspåriga 891 mm, tillägsbokstav t om de vore 1067. 1970 ändrades litterasystemet så att tidigare YBo5p kom att heta YP (nu med stort P, något som många idag ändp skriver som Yp med litet p, trots att littera Yp var tvåaxliga rälsbussar som ser mer ut som Hildingarna i filmen). Lite om littera och spårvidd. :-)

operation tallås grusgrop - spårvidd?

av Morshyttan, Sunday, October 25, 2009, 09:06 (5453 dagar sedan) @ korvtiger

Det är så vackert att man blir tårögd!

Tackar för jag vart mest tårögd av den grumliga bildkvaliteten efter uppläggningen:-P ;-)

Men vad jag tror att jag missat: vilken spårvidd har dom?
JTJ är ju 891, men jag tyckte att dom stod på en egen rälsbit och jag har alltid haft för mig att dom är 1435mm bussar.

och då såg du alldeles rätt, vid ung. 0:53 ser man en yrvaken och lite rädd hilding titta ut över den överföringsvagn som skall föra ner dem till jädraås station :-)
och visst är dom normalspåriga 1435mm, och vid sin kommande åter-jungfrutur om ett tag kommer de att återbeträda den spårvidd de tjänat i så många år:-) .

(mitt förslag att lägga en tredje skena alt. balansera på en verkar ha tagits som ett skämt och beaktades inte!:-P )

skall väl åsså påpeka att inslaget med dess färd på JTJ skedde med övervakning från hilding-hytten, men att bildkvaliteten gör att den tappre i vagnen inte syns.

men det blev en färd i rälsbuss på JTJ tillslut ;-)

så nu är som sagt bara resten kvar hälsas från morshyttan :-| :-) :-D ;-)

operation tallås grusgrop - spårvidd?

av Lars-Gunnar Åström @, Sundsvall, Sunday, October 25, 2009, 18:44 (5453 dagar sedan) @ Morshyttan

Vilken härlig film. Tack så mycket ni som inte nöjer med att bara titta och skaka på huvudet utan istället jakande nickat och antagit er "Hilding räddningsplan" och skridit till verket.

Verkligen fantastiskt att ha sådana människor som vägrar kulturen duka under. På SVT:s hemsida har jag sett dessa bussar glida fram både som 2-axliga och boggie-axliga kopplade 2 och 3 på det gyllene 40-50 talen. Det är SJ själva som filmat och där ser man den tidens tåg både smal- och normalspåriga med ånglok!

operation tallås grusgrop - spårvidd?

av Mats J, Sunday, October 25, 2009, 20:45 (5453 dagar sedan) @ Morshyttan

Riktigt kul och se!

Men hur kommer det sig från början att dessa 2 hildingar stod på en bit normalspårig järnvig vid JTJ?

operation tallås grusgrop - spårvidd?

av Johan Vinberg, Monday, October 26, 2009, 13:18 (5452 dagar sedan) @ Mats J

Åhh!

En historia från flydda tider. Men låt oss säga att det var ett resultat av ungdomlig entusiasm under en period av några aktiva JTJ:ares liv då man tyckte sig ha hur mycket tid som helst för museibanan - dvs innan barn, blomma, hus och mycket, mycket annat hamnade i fokus! :-)

Hilsen
Johan