I det vackra gamla stationshuset av trä huserar idag Sveriges första Casino och är ännu kvar som sådan. Har varit där och det är enormt med automater och några få spelbord för poker, Black Jack m.m. Området är tillbyggt/uppsnyggat/ommålat.
Närmast Bergsgatan är mycket borta och istället använder man området som containerterminal där man kör med två truckar. Mogatanviadukten är för länge sedan historia. Sist jag åkte över den var 1962 om jag inte minns fel. Även bangården ser annorlunda ut idag. Den moderniserades på 70 eller 80-talet och fick skruvbromsar monterade. Ett långt rangeringsspår anlades söderut med en ’puckel’ så att långa tågsätt kunde dras över denna. I närheten byggdes ett bemannat rangertorn där man valde spår. Tror jag i alla fall då denna anläggning ligger ca: 800 m från stationen.
Till rangeringen användes Ub-lok länge. Sedan kom motorloken Z66 och Z65. Den senare kördes multipelkopplade. Jag hade tillfälle se en rangering. När alla vagnar var dragna över puckeln rörde sig tåget framåt och en SJ:are gick utmed sidan och kopplade loss kopplingen från kroken och vagnen gled majestätiskt nedför den lilla branten och in på rätt spår där det bromsades ner. Man hade dessförinnan kopplat loss luftledningarna så loket fick ta alla vagnstyngder vid inbromsningen bakåt. Dessförinnan hade denne meddelat tornet destinationen som stod på vagnens sida. Numera sker körning/avkoppling av samme man alltså denne är både lokförare och markpersonal med låda på magen.
Lokstallet finns kvar och även en verkstad/upptiningsenhet finns i anslutning till bangårdsområdet.
Där godsmagasinet är på ritningen från 1937 hade Svelast sina bilar och längre söderut efter Landsvägsallen i området där spåret löper mot hamnen hade man ett spår så vagnar med de små containrarna rangerades så att Svelast kunde hämta dessa med sina specialbyggda små lastbilar.
Finns det någon annan infödd Sundsvallsbo som kan verifiera vad en inflyttad Sundsvallsbo har skrivit ovan eller tillägga något?