Sundsvall station historia till 1940 (Järnväg allmänt)

av BD, Monday, October 26, 2009, 15:43 (5518 dagar sedan)

På Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle finns många stationers historia bl a Sundsvalls. Det finns åsikter om att andra liknande historier ska skrivas ut för att bli "sökbara". Enligt min åsikt lär det inte bli så många publicerade historier om allt ska skrivas om. I stället ger möjligheten att visa texterna som bilder mycket större tillgänglighet.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Sundsvall station historia till 1940

av Lars-Gunnar Åström @, Sundsvall, Tuesday, October 27, 2009, 20:53 (5517 dagar sedan) @ BD

I det vackra gamla stationshuset av trä huserar idag Sveriges första Casino och är ännu kvar som sådan. Har varit där och det är enormt med automater och några få spelbord för poker, Black Jack m.m. Området är tillbyggt/uppsnyggat/ommålat.

Närmast Bergsgatan är mycket borta och istället använder man området som containerterminal där man kör med två truckar. Mogatanviadukten är för länge sedan historia. Sist jag åkte över den var 1962 om jag inte minns fel. Även bangården ser annorlunda ut idag. Den moderniserades på 70 eller 80-talet och fick skruvbromsar monterade. Ett långt rangeringsspår anlades söderut med en ’puckel’ så att långa tågsätt kunde dras över denna. I närheten byggdes ett bemannat rangertorn där man valde spår. Tror jag i alla fall då denna anläggning ligger ca: 800 m från stationen.

Till rangeringen användes Ub-lok länge. Sedan kom motorloken Z66 och Z65. Den senare kördes multipelkopplade. Jag hade tillfälle se en rangering. När alla vagnar var dragna över puckeln rörde sig tåget framåt och en SJ:are gick utmed sidan och kopplade loss kopplingen från kroken och vagnen gled majestätiskt nedför den lilla branten och in på rätt spår där det bromsades ner. Man hade dessförinnan kopplat loss luftledningarna så loket fick ta alla vagnstyngder vid inbromsningen bakåt. Dessförinnan hade denne meddelat tornet destinationen som stod på vagnens sida. Numera sker körning/avkoppling av samme man alltså denne är både lokförare och markpersonal med låda på magen.
Lokstallet finns kvar och även en verkstad/upptiningsenhet finns i anslutning till bangårdsområdet.

Där godsmagasinet är på ritningen från 1937 hade Svelast sina bilar och längre söderut efter Landsvägsallen i området där spåret löper mot hamnen hade man ett spår så vagnar med de små containrarna rangerades så att Svelast kunde hämta dessa med sina specialbyggda små lastbilar.

Finns det någon annan infödd Sundsvallsbo som kan verifiera vad en inflyttad Sundsvallsbo har skrivit ovan eller tillägga något?

Sundsvall station historia till 1940

av BD, Wednesday, October 28, 2009, 12:23 (5516 dagar sedan) @ Lars-Gunnar Åström

I det vackra gamla stationshuset av trä huserar idag Sveriges första Casino och är ännu kvar som sådan. Har varit där och det är enormt med automater och några få spelbord för poker, Black Jack m.m. Området är tillbyggt/uppsnyggat/ommålat.

I början var den f d stationen delvis GBS (GodsBilSpedition, senare Bilspedition och numera DB Schenker) terminal i Sundsvall. Rörelsen var då rätt liten och man höll till på den södra gaveln där det fanns en lastkaj av trä.

Till rangeringen användes Ub-lok länge. Sedan kom motorloken Z66 och Z65. Den senare kördes multipelkopplade. Jag hade tillfälle se en rangering. När alla vagnar var dragna över puckeln rörde sig tåget framåt och en SJ:are gick utmed sidan och kopplade loss kopplingen från kroken och vagnen gled majestätiskt nedför den lilla branten och in på rätt spår där det bromsades ner. Man hade dessförinnan kopplat loss luftledningarna så loket fick ta alla vagnstyngder vid inbromsningen bakåt. Dessförinnan hade denne meddelat tornet destinationen som stod på vagnens sida. Numera sker körning/avkoppling av samme man alltså denne är både lokförare och markpersonal med låda på magen.

I växlingen gick dessutom litt N. Från ungefär 1955 började en Deutz lokomotor, sedermera litt Z64, användas för växlingen vid oljeterminalen i Vindskärsvarv.

Såg vid ett tillfälle en litt N hasta iväg söderut på OKB. Efter någon timme kom det släpandes på ett E- eller E2-lok med vidhängande godsvagnar. Då fick Nicklas arbeta och inte gick det fort heller.

Sundsvall station historia till 1940

av Gunnar Håkansson @, Wednesday, October 28, 2009, 10:08 (5517 dagar sedan) @ BD

På Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle finns många stationers historia bl a Sundsvalls. Det finns åsikter om att andra liknande historier ska skrivas ut för att bli "sökbara". Enligt min åsikt lär det inte bli så många publicerade historier om allt ska skrivas om. I stället ger möjligheten att visa texterna som bilder mycket större tillgänglighet.

Man behöver inte skriva om. Text (maskinskriven eller tryckt) kan scannas och tolkas till digital. Några rättelser för hand brukar behövas efteråt.

"någon"

av BD, Wednesday, October 28, 2009, 12:10 (5517 dagar sedan) @ Gunnar Håkansson

På Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle finns många stationers historia bl a Sundsvalls. Det finns åsikter om att andra liknande historier ska skrivas ut för att bli "sökbara". Enligt min åsikt lär det inte bli så många publicerade historier om allt ska skrivas om. I stället ger möjligheten att visa texterna som bilder mycket större tillgänglighet.

Man behöver inte skriva om. Text (maskinskriven eller tryckt) kan scannas och tolkas till digital. Några rättelser för hand brukar behövas efteråt.

Tyvärr, de flesta beskrivningarna är handskrivna. Men kanske en tillhörande ljudfil löser saken bara "någon" visar hur man gör.

Döva då???

av Lars-Gunnar Åström, Wednesday, October 28, 2009, 20:19 (5516 dagar sedan) @ BD

En ljudfil är ett nederlag för döva järnvägsintresserade som behöver se och läsa allt då de inte kan lyssna. Till denna kategori hör jag.

Om nu materialet finns som det är så går det utmärkt att skanna och läggas upp digitalt. Vad som man skulle behöva "tilläggsskanna" är berättelser som typ de som varit nu och kanske en förklaring till spårplanen.