Skånska vägskydd: Klastorp (Signaler/säkerhet)
På väg från Gärsnäs till Simrishamn ligger Klastorp. I oktober 1957 tog tredje signalsektionen några bilder på den automatiska ljus- och ljudsignalanläggningen:
[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Ldv-Si/Klastorp_frv1_5710.JPG[/img]
[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Ldv-Si/Klastorp_frv2_5710.JPG[/img]
Hastighetstavlan indikerar slutet på den nedsättning till 80 km/h som började vid [link=http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=40959]Sextorp[/link]. Nedsättningen motiverades av att den drygt 700 meter långa spårledningen mellan de två plankorsningarna var för kort för att ge tillräcklig förvarning om tågen höll normal linjehastighet.
[img]http://www.ekeving.se/o/3sis/Ldv-Si/Klastorp_frb_5710.JPG[/img]
Bara några år tidigare var anordningarna avsevärt mer primitiva. Bilderna nedan är eventuellt tagna 1953, men säker datering saknas:
[img]http://www.ekeving.se/o/skane/vsmm/vs/Klastorp_soderut_ev1953.jpg[/img]
[img]http://www.ekeving.se/o/skane/vsmm/vs/Klastorp_norrut_ev1953.jpg[/img]
De grindar som syns här sköttes antagligen inte av vägvakt, utan var nog avsedda att stängas och öppnas av vägfarande.
[img]http://www.ekeving.se/o/skane/vsmm/vs/Klastorp_osterut_ev1953.jpg[/img]
Kanske togs bilderna närmast ovan omedelbart innan ljus- och ljudsignaler installerades, så att korsningen fick det utseende som framgår av de följande tre bilderna? Inte heller dessa bilder har någon datumuppgift:
[img]http://www.ekeving.se/o/skane/vsmm/vs/Klastorp_frv1.jpg[/img]
Bakgrundsskärmar har ännu inte monterats på ljussignalerna
[img]http://www.ekeving.se/o/skane/vsmm/vs/Klastorp_frv2.jpg[/img]
Här syns ingen hastighetstavla, den kom säkerligen till när vägskyddsanläggningen vid Sextorp installerades och det blev enklast att förkorta ena spårledningen
[img]http://www.ekeving.se/o/skane/vsmm/vs/Klastorp_frb1.jpg[/img]
Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum