Kyrkebyns Bruk i Segmon (Fordon: lok)

av Björn Malmer, Falkenberg, Friday, November 06, 2009, 08:04 (5608 dagar sedan)

Billerudsägda Kyrkebyns Bruk i Segmon köpte år 1947 ett BJ-lok, litt K nr 36. Loket var tillverkat av Motala Verkstad år 1890. Bruket hade en ca 1 300 m lång bana mellan sulfitfabriken och Segmons station. Transporterna bestod huvudsakligen av massaved till bruket samt färdig massa från bruket.

Jag besökte bruket i februari år 1965 och tog några foton.

[image]

Här står loket inne på fabriksområdet klart att avgå med dagens första tåg.

[image]

På linjen mellan sulfitfabriken och Segmons järnvägsstation.

[image]

Jag kom att besöka bruket ännu en gång år 1967, då bl.a. denna bild togs. Sulfitfabriken lades ner år 1979, men hur länge kan trafiken med ånglok ha pågått? Till år 1970, eller längre?

Loket finns idag bevarat hos BJs

Björn

Kyrkebyns Bruk i Segmon

av Conny Sernfalk, Friday, November 06, 2009, 08:23 (5608 dagar sedan) @ Björn Malmer

Jag kom att besöka bruket ännu en gång år 1967, då bl.a. denna bild togs. Sulfitfabriken lades ner år 1979, men hur länge kan trafiken med ånglok ha pågått? Till år 1970, eller längre?

Björn

Tack Björn för högsta nostalgi klass (AII)

När du nu varit på Jularbo-Månsbo och Segmon återstår bl.a Sösdalas K4:a. Var då måhända så berest...?

BJ 36 upphörde att användas 1970 om jag inte missminner mig.... Men deltog därefter i ett par extratågsarrangemang för allmänheten på huvudspåret.

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=34631

Kyrkebyns Bruk i Segmon

av Björn Malmer, Falkenberg, Friday, November 06, 2009, 14:37 (5607 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

När du nu varit på Jularbo-Månsbo och Segmon återstår bl.a Sösdalas K4:a. Var då måhända så berest...?

Trevligt att få länk till fler bilder från Kyrkebyns Bruk, som visats på forumet tidigare.
Jo, jag kom till Sösdala också och någon gång nästa vecka kommer någon bild därifrån.

Mvh Björn

Kyrkebyns Bruk i Segmon

av Johan S, Friday, November 06, 2009, 08:55 (5608 dagar sedan) @ Björn Malmer

Trevliga bilder!

På samtliga bilder jag sett från Kyrkebyn går alltid loket i den ända av tåget som är närmast Segmons station. Dvs loket skjuter tåget ner mot bruket och drar det upp till stationen. Fanns det inga rundgångsmöjligheter vid bruket eller varför gjorde de på detta sätt?

Vidare undrar jag lite om växlingen uppe på Segmons station. Var bruket inblandat i denna och i så fall, vilka spår på stationen hade de tillgång till?

/Johan

Kyrkebyns Bruk i Segmon - film från växlingen

av Lars-Erik Gustafsson, Friday, November 06, 2009, 11:22 (5608 dagar sedan) @ Johan S

Loket och trafiken mellan bruket och Segmons station skildras i LEG video-filmen 1435 Ånglok på 1960-talet del 1

[image]

Läs mer om filmen här

Kyrkebyns Bruk i Segmon

av Ingwar Åfeldt, Friday, November 06, 2009, 09:20 (5608 dagar sedan) @ Björn Malmer

Intressanta bilder! Jag var där 1969 och tog några bilder. Bl a denna.

[image]

Tyvärr hade man uppehåll i växlingen så det blev inga actionbilder.

M v h
Ingwar

Kyrkebyns Bruk i Segmon

av Sune Nylén @, Hisings Kärra (Göteborg), Friday, November 06, 2009, 09:58 (5608 dagar sedan) @ Ingwar Åfeldt

Man vände ju aldrig loket,därför är också hjulringarna väldigt snedslitna. Dvs mycket tunnare på ena sidan, då det gått i kurva hela tiden åt samma håll,det har jag själv iakttagit på Lärje. Den gode Morrgan kan kanske vid tillfälle upplysa om hjulringstjockleken på höger respektive vänster sida.:-) Sune

Kyrkeby-loket BJ K 36

av Carl-Erik Olsson @, Brandbergen, Friday, November 06, 2009, 17:24 (5607 dagar sedan) @ Sune Nylén

[image]

Man vände ju aldrig loket,därför är också hjulringarna väldigt snedslitna. Dvs mycket tunnare på ena sidan, då det gått i kurva hela tiden åt samma håll,det har jag själv iakttagit på Lärje. Den gode Morrgan kan kanske vid tillfälle upplysa om hjulringstjockleken på höger respektive vänster sida.:-) Sune

Var det kanske därför också som det inte finns några bromskopplingar i framänden, de kanske ansågs vara ivägen vid växling på bruket? På nån av de andra bilderna såg man ju att broms var kopplad mellan tender och vagn, så luftpumpen verkade tydligen fungera?

Kollar morrgan hjulen enl ovan kan han kanske också kolla om man helt enkelt har tagit bort huvudledningen till framänden, eller om man bara har tagit bort kopplingskranarna och proppat rören bakom buffertbalken?
/funderade CEO

Kyrkebyns Bruk i Segmon

av BJ, Saturday, December 05, 2009, 00:21 (5579 dagar sedan) @ Björn Malmer

[image]

Björn

Som diggare av tankvagnar.
Går det att få till en bild där man ser den ovanliga loggan och ägare av vagnen.
Kanske någon vet mer om vagnen?
BAB? Kan det vara Billeruds AB
BJ

Kyrkebyns Bruk i Segmon

av Ola Almquist, Saturday, December 05, 2009, 00:35 (5579 dagar sedan) @ BJ

BAB? Kan det vara Billeruds AB
BJ

BAB är garanterat Billeruds AB. BAB fanns bl.a. som skorstensmärke på bogserbåtar. Loggan kan än idag ses på fabriken i Säffle som numera heter Nordic Paper Seffle.

M.v.h.
Ola

Kyrkebyns Bruk i Segmon

av Björn Malmer, Saturday, December 05, 2009, 06:41 (5579 dagar sedan) @ BJ

Går det att få till en bild där man ser den ovanliga loggan och ägare av vagnen.

[image]

Här kommer en delförstoring av tankvagnen.
Mvh Björn

Kyrkebyns Bruk i Segmon

av NN, Saturday, December 05, 2009, 08:17 (5579 dagar sedan) @ Björn Malmer

[image]

Mvh Björn

Värmland har en örn [image] som landskapsvapen, det var en något modefierad sådan som Billeruds AB - förkortat BAB - förr använde som logotype...

Den skarpsynte ser också att det står Billeruds AB Hemstation Säffle på vagnen.

Billerudstankvagnen

av BJ, Saturday, December 05, 2009, 10:14 (5579 dagar sedan) @ NN

[image]

Mvh Björn

Värmland har en örn [image] som landskapsvapen, det var en något modefierad sådan som Billeruds AB - förkortat BAB - förr använde som logotype...

Den skarpsynte ser också att det står Billeruds AB Hemstation Säffle på vagnen.

Tack för bilden Björn.
Billeruds AB är det ju.
Hemstation Säffle är fräckt på en modellvagn.
Billerudslogga hämtad från bokomslag hittad på nätet.(20-30talsbok)
Någon som sitter på en bild av denna 60talslogga?
BJ
[image]