Skånska vägskydd: Görslövsvägen vid Nordanå (Signaler/säkerhet)
Vid Nordanå fanns ännu 1957 två fällbomsanläggningar som sköttes från stationen. Den bortre vägen sett från Malmö var Görslövsvägen. I oktober tog tredje signalsektionen dessa bilder, som jag mer än femtio år senare råkade hitta hos Sveriges Järnvägsmuseum:
Att båda bommarna står på samma sida av vägen kan nog bero på televerkets luftkabel som följer vägen.
Det finns både V-signal respektive kryssmärkeslyktor OCH vridlykta + bomsignalskärm. Vridlyktan är tillsynes avskärmad för att dess sken inte skall förvilla vägfarande (vägen korsar ju inte banan i rät vinkel). Möjligen kan V-signalen var nyuppsatt, och signalteknikernas nästa åtgärd efter att bilderna tagits kanske var att plocka bort vridlykta och bomsignalskärm?
Bommarna manövrerades uppenbarligen, liksom de vid vägövergången Nordanå, från det dubbla fällbomsvindspelet som syns på bilden nedan. Anordningen till höger är en ställbock för infartssignalerna.
1959 visar tidtabellsboken del A att båda fällbomsanläggningarna ersatts med automatiska ljus- och ljudsignaler. Stationen var dock fortfarande bevakad i ganska stor omfattning. Tio år senare var den omgjord till hållplats