Koppel

av Rasmus Axelsson, Thursday, March 27, 2008, 11:45 (6162 dagar sedan) @ Michael Erhardsson

[image]

Här är jag 6 år gammal vid stationen i Klavreström, men vad är det jag håller i för något?

Jag tycker det ser ut som ett koppel till en överföringsvagn.

Koppel

av Granis, Thursday, March 27, 2008, 12:12 (6162 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Är det nån som vet om det likadana stångkoppel som fanns uppsatt på sin ställning i Hjortkvarn så sent som sommaren 2002 fortfarande finns kvar där? Ja, finns stationshuset kvar ö h t!? (Det har ju varit lite si och så där med hyresgäster, skötsel och försäljningsplaner under åren).

/ L G

I höstas

av Rasmus Axelsson, Thursday, March 27, 2008, 12:15 (6162 dagar sedan) @ Granis

Är det nån som vet om det likadana stångkoppel som fanns uppsatt på sin ställning i Hjortkvarn så sent som sommaren 2002 fortfarande finns kvar där? Ja, finns stationshuset kvar ö h t!? (Det har ju varit lite si och så där med hyresgäster, skötsel och försäljningsplaner under åren).

Känner inte till stångkopplens vara eller icke vara, men stationshuset och godsmagasinet stod kvar i september 2007.

Koppel

av Karlsson, Thursday, March 27, 2008, 12:38 (6162 dagar sedan) @ Granis

Stångkopplet var borta för ett par år sedan.

Koppel

av Fredde, Thursday, March 27, 2008, 15:21 (6162 dagar sedan) @ Granis

Stationshuset stod kvar för en månad sedan då jag sist passerade den.
Någon som vet vem som äger huset numera? Kommunen?

StångKoppel-Skynda att fynda!

av Per-Åke Lampemo @, Freden, Östad, Friday, March 28, 2008, 15:15 (6161 dagar sedan) @ Granis

Vad jag vet håller just nu AGJ på att skrota ett större antal stångkoppel avsedda för Q37p-vagnar. Varför inte köpa ett stångkoppel och ha hemma:-D
Men det kanske det redan är för sent att fynda ett stångkoppel av denna typ?;-)

Mvh P-Å Lampemo

Stångkoppel - från vidare användning...

av Kurt Möller, Friday, March 28, 2008, 20:35 (6161 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

...avrådes bestämt. Bygg era egna i duralbalkar e d. Dessa är BUS-TUNGA och allmänt hälsovådliga. Skrota skiten (o behåll ett som avskräckande exempel).

Stångkoppel vid Västgötabanan-farligt jobb!

av Per-Åke Lampemo @, Freden, Östad, Friday, March 28, 2008, 22:50 (6161 dagar sedan) @ Kurt Möller

...avrådes bestämt. Bygg era egna i duralbalkar e d. Dessa är BUS-TUNGA och allmänt hälsovådliga. Skrota skiten (o behåll ett som avskräckande exempel).

Ja, du Kurt! Jag vet hur tunga dessa stångkoppel var! Fick som yngste växlare/överföringstrafiken oftast i Vara göra de tyngsta jobben...

De värsta vagnarna var Laas och Rs vagnar som skulle "rampas". De äldre Rs-vagnarna gick bra. Där fanns två mindre bärande balkar under denna vagn. Man kunde stå halvrak och koppla stångkopplet själv. Värre var det med de moderna Rs-vagnarna. Här fanns en rejäl balk i mitten under vagnen.
Här fick man i värsta fall stå med krökt rygg och själv försöka koppla det tunga stångkopplet. För det mesta användes en s.k hjälpstång på ömse sidor av Rs-vagnen. Med hjälp av denna lyftes stångkopplet med två man på plats.

Den absolut värsta normalspåriga vagnstypen vid Västgötabanans överföringstrafik var Transwaggons Laas-vagnar.
Här användes tre stycken Q37p-vagnar med korta stångkoppel i mellan. Risken för klämskador var mycket stor. Man skulle stå under vagnen mellan Q37p-vagnarna och måtta ofta med gallerdurk ovanför huvudet. Här gick ofta inte att använda den s.k hjälpstången p.g.a denna gallerdurk för vagnsstolpar. Jaa, Kurt! det var tider det...

Hälsningar Per-Åke Lampemo, Växlare vid Västgötabanan Vara 1981-1987

Stångkoppel-farligt jobb! ULJ som vagnbolag i världen :-)

av Bobo L, Saturday, March 29, 2008, 20:35 (6160 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Någon gång borde någon berätta om ULJ:s verksamhet som vagnbolag ute i världen på 70-talet! :-D

I korthet var det så att ULJ under 1970-talets sista år och början av 1980-talet på mycket oklara villkor hyrde ett tämligen skrotfärdigt härke littera O-någonting, som av SJ (?) för ULJ:s räkning tilldelades ett nummer i privatvagnsserien. Detta nummer hängdes på vagnen med ett par handmålade masonitskyltar, fastsatta med najtråd i vagnens underrede. Denna vagn skickades sålunda landet runt för att hämta smalspårsbröte på olika håll. Efter varje hämtningsrunda rampades vagnen av ULJ vid Uppsala östra och kördes ut till Farungi där materielen allteftersom togs om hand. Däremellan stod vagnen ibland på något av frilastspåren invid Uppsala Ö.

En dag upptäcktes för övrigt att vagnen var borta, och efterforskning av vagnen inleddes med en viss (låg) intensititet med hjälp av SJ:s vagnupptagare på Übbsahl Hauptbahnhof. Så småningom återfanns vagnen, engagerad i skrottransporter till stålverket i Björneborg. Det är dock oklart om det var lasten eller vagnen själv som bedömdes som ankommet gods till smältverket. Den räddades dock från sitt öde den gången, och återvände till de tillfälliga fodervärdarna i Uppsalas östra utkanter och gjorde ytterligare någon hämtningsresa för sina värdars räkning. Så här långt efteråt finns det nog ingen anledning att fördjupa sig i ovidkommande detaljer såsom transportavtal, fakturering, vagnsyning mm. Låt oss blott konstatera att vagnen gjorde nytta i ULJ:s tjänst.

Efter varje ankomst till Uppsala, stolt (nåja) bärande sin last av bättre begagnade, endast lätt urspåringsskadade slipers från Ljusdal, stenkol från olika beredskapslager eller riven spårmateriel från Blomstermåla så stod bara den plötsligt parkerad vid överföringsrampen vid Uppsala Ö. Inga telefonsamtal, inga aviseringar, inga meddelande, bara ett tyst samförstånd med växlingspersonalen vid Uppsala C. Då var det dags att åka in till Uppsala med lämpligt lok och börja rampa på den på någon av de "trallor" litt Q37p som ULJ äger. Någon eller några gånger gjordes detta under tåguppehåll en vanlig trafiksöndag varefter vagnen återfördes till Faringe i resandetåg. Kanske några av ytterst få tillfällen då MRO-säons eventuella bestämmelser om överföringsvagnar i resandetåg kommit till användning? :-)

Så, till slut, redan dessa begränsade erfarenheter av att med böjda ryggar bråka med svintunga stångkoppel och försöka passa in koppelsprintar på bråkdelen av en sekund innan fingrarna krossas räcker för att lida med bangårdspersonal som haft detta som daglig arbetsuppgift. Respekt och medlidande!

/Bobo L

Stångkoppel-farligt jobb! ULJ som vagnbolag i världen :-)

av Kurt Möller, Saturday, March 29, 2008, 21:14 (6160 dagar sedan) @ Bobo L

Usch ja - tala inte om eländet.

ULJ borde f ö föregå m gott exempel och konstruera ett par stångkoppel i dural, som jag sa. Grejen är nämligen att ö-vagnar är väldigt bra att ha i diverse sammanhang!!

Stångkoppel-farligt jobb! ULJ som vagnbolag i världen :-)

av Per Björn, Sunday, March 30, 2008, 21:40 (6159 dagar sedan) @ Kurt Möller

Usch ja - tala inte om eländet.

ULJ borde f ö föregå m gott exempel och konstruera ett par stångkoppel i dural, som jag sa. Grejen är nämligen att ö-vagnar är väldigt bra att ha i diverse sammanhang!!

Min personliga erfarenhet är att stångkopplets vikt och otymplighet, särskilt för den kortare modellen av fyrkantsrör är ett mycket mindre problem än att lyckas träffa rätt med sprinten när man går emot. Jag antar att man efter ett tag skaffar rutin på det, men för min del brukar det fortfarande bli en del svärande och några omtag innan sprinten är igenom alla hålen.

Stångkoppel-farligt jobb! ULJ som vagnbolag i världen :-)

av Kurt Möller, Sunday, March 30, 2008, 22:25 (6159 dagar sedan) @ Per Björn

Vänta tills du f f g är tvungen att ensam hantera ett långkoppel en vårvinter, på isigt underlag. Hoppas du inte slår ihjäl dej.

Stångkoppel-farligt jobb! NKlJ?

av Ola Almquist, Monday, March 31, 2008, 12:46 (6158 dagar sedan) @ Kurt Möller

Stämmer det att NKlJ hade ännu tyngre koppel än SJ? Man hade ju ett antal Söderberg-tillverkade överföringsvagnar och hade kanske koppel av Q36p-modell till dessa. Dock köpte NKlJ både nya Q37(p) och begagnade från SJ, men köpte man även koppel? Någon som vet var stångkopplen tillverkades?

M.v.h.
Ola

Stångkoppel-farligt jobb! NKlJ?

av Per Wirback, Thursday, April 03, 2008, 14:30 (6155 dagar sedan) @ Ola Almquist

Stämmer det att NKlJ hade ännu tyngre koppel än SJ? Man hade ju ett antal Söderberg-tillverkade överföringsvagnar och hade kanske koppel av Q36p-modell till dessa. Dock köpte NKlJ både nya Q37(p) och begagnade från SJ, men köpte man även koppel? Någon som vet var stångkopplen tillverkades?

M.v.h.
Ola


NKlJ hade en brokig flora stångkoppel, och några var väldigt tunga.
Mellan vagnarna användes ofta ett 4-kant rör ca 80x80x6, 2-4 meter långa. Dessa är väldigt bra, vi har ett flertal av dem på ULJ nu. Mellan lok och första överföringsvagn var det grövre doningar, I eller H-balk alterantivt grovt runt rör med ögla i en änden och berglund-lindecrona koppel i andra. Kan nog ha vägt kanske 50 kilo...

/Per

Klavreström 1970

av Bobo L, Thursday, March 27, 2008, 18:22 (6162 dagar sedan) @ Sehlis

Lång tung stång..! :-)

Klavreström 1970

av Sune Nylén @, Thursday, March 27, 2008, 18:24 (6162 dagar sedan) @ Bobo L

Long tung stong ,det är järnspett på kinesiska :-) Sune

Klavreström 1970

av Mats örnberg @, Thursday, March 27, 2008, 19:04 (6162 dagar sedan) @ Sune Nylén

[image]
Ibland hängdes kopplet upp för att underlätta,det talades om fjångkoppel
Masse

OT: Varken tåg eller Klafreström...

av Bobo L, Thursday, March 27, 2008, 19:21 (6162 dagar sedan) @ Mats örnberg

Dräggel! *hämtar upp hakan från golvet*

Kan nån flytta undan den där j-kla godsvagnen. Den skymmer bussarna!

Snyggt med tegel och murgröna, dessutom!

Klavreström 1970

av Lasse M, Thursday, March 27, 2008, 19:52 (6162 dagar sedan) @ Mats örnberg

[image]
Ibland hängdes kopplet upp för att underlätta,det talades om fjångkoppel
Masse

Ahhh, 1067 bild, Tingsryd. Gärna mer sådant om du har. :-P

Klavreström 1970

av Mats örnberg @, Thursday, March 27, 2008, 20:06 (6162 dagar sedan) @ Lasse M

Har några plåtar jag visat innan, men jag kan köra om dom, 1067 kan man aldrig bli mätt på
Masse

Klavreström 1970

av Lasse M, Thursday, March 27, 2008, 20:21 (6162 dagar sedan) @ Mats örnberg

Har några plåtar jag visat innan, men jag kan köra om dom, 1067 kan man aldrig bli mätt på
Masse

Ja det får du gärna göra, kan ju hända att man missat någon och 1067 blir man verkligen aldrig mätt på.

Tingsryd

av Kjell Friberg, Friday, March 28, 2008, 08:19 (6161 dagar sedan) @ Mats örnberg

Tingsryds Bryggeri tappade upp öl från det tyska Löwenbräu vid sidan om sin egen tillverkning. Detta öl kom per järnväg i storbehållare från Tyskland och eftersom det inte fanns några Q35t får ni försöka lista ut hur transporten skedde mellan Växjö och Tingsryd.