3 och 5 ! Banområdesexpedition?
av Bobo L, Tuesday, November 17, 2009, 10:03 (5497 dagar sedan) @ Lennart Fransson
Det är väl samma kille och samma pipa på bild 3 och 5? Ballt slipsmode! :-)
[IMG]http://i148.photobucket.com/albums/s23/Mormorsstuga/010Gillisrkerpipa.jpg[/IMG]
[IMG]http://i148.photobucket.com/albums/s23/Mormorsstuga/008Fyramanpentrappa.jpg[/IMG]
Jag får intrycket att åtminstone dessa båda bilder är från ett kontor tillhörigt banavdelningen. Faktum är att jag tror att alla fem bilderna kommer från en sådan arbetsplats, eller måhända motsvarande för Sia. Maskinavdelningen tror jag mindre på!
Notera att den första bilden är ganska arrangerad med fördragna tunga gardineer och dramatisk belysning från sidan...
Fototekniskt?
av Rasmus Axelsson, Tuesday, November 17, 2009, 11:07 (5497 dagar sedan) @ Bobo L
Notera att den första bilden är ganska arrangerad med fördragna tunga gardineer och dramatisk belysning från sidan...
Jo, fotografen kanske insåg att ett icke täckt fönster skulle stjäla mycket av ljuset från motivet och göra bilden sämre? Fina bilder hursom!
Fototekniskt?
av Sune Nylén , Hisings Kärra (Göteborg), Tuesday, November 17, 2009, 22:38 (5496 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson
Tar du ett kort kvällstid med blixt så får du spegling i rutan.Lämpligt då att dra för gardinerna .Inte sant.Inte svårt att räkna ut, eller hur?:-) Sune
Fototekniskt?
av Bobo L, Wednesday, November 18, 2009, 10:58 (5496 dagar sedan) @ Sune Nylén
Tar du ett kort kvällstid med blixt så får du spegling i rutan.Lämpligt då att dra för gardinerna .Inte sant.Inte svårt att räkna ut, eller hur?:-) Sune
Jag var nog lite otydlig när jag pratade om "första bilden". Det var alltså den här jag menade:
Fotografen har inte använt blixt, utan en stark lampa som dessutom syns i bildens vänsterkant. Med den har han fått en dramatisk effekt, ganska tidstypisk skulle jag säga.
/Bobo L
Fototekniskt?
av Olof Brandelid , Göteborg, Wednesday, November 18, 2009, 12:25 (5496 dagar sedan) @ Bobo L
Man har kanske använt sig av en fotolampa för att få en känd exponering.
Och eftersom personen sitter i hörnet så blir det svårt med två lampor för att sudda ut skuggor.
Eller så vill man helt enkelt ha en lite "dramatisk" bild.
Kan det stämma att det är kontaktkopierade 6x9-bilder?
-- Olof
Ur ett fotoalbum 3, Expeditonstjänst i Bräcke
av Lars T. Stenson, Tuesday, November 17, 2009, 10:32 (5497 dagar sedan) @ Lennart Fransson
Skrivbordet på första bilden skiljer sig från det på de övriga, om det är intressant och ev kan ge någon vägledning.
Lars
Ur ett fotoalbum 3, Expeditonstjänst i Bräcke
av Lennart Fransson, Tuesday, November 17, 2009, 10:34 (5497 dagar sedan) @ Lars T. Stenson
Skrivbordet på första bilden skiljer sig från det på de övriga, om det är intressant och ev kan ge någon vägledning.
Lars
Även almanackans placering och nyckelskåpet på väggen skiljer på bild 3 jämfört med 2 och 4. Bild 1 verkar äldst, så de andra kanske är från Bohuslän.