BLJ dressin i Långshyttan 1964 (Järnväg allmänt)
Denna trevliga dressin fanns i Långshyttan 1964. Någon som vet mer om den?
Denna trevliga dressin fanns i Långshyttan 1964. Någon som vet mer om den?
Denna trevliga dressin fanns i Långshyttan 1964. Någon som vet mer om den?
Herregud! En kamikazetralla!! :-P :-D
Det är alltså, med intill visshet gränsande sannolikhet, en så kallad Berga-garderob, alltså en motordressin från Bergbolagen i Lindesberg. De fanns i ganska stora mängder på många olika banor och spårvidder. Försedda med en uråldrig tvåtaktsmotor av gräsklippartyp kunde de uppnå livsfarliga hastigheter. Vi är åtminstone två regelbundna besökare i detta forum som haft alla möjligheter att begå självmord med hjälp av dessa mordredskap! :-D
Fordonstypen är för övrigt kommenterad i forumet även HÄR ! :-)
Eftersom det sedan länge är preskriberat kan jag förtälja att en encylindrig Bergdressin av äldre snitt, utan hindrande vindfång, klockades för ca 60-70 km/h i slutet av sjuttiotalet på just smalspår.
Är det en sådan här du avser? (Film på Föreningen Gotlandstågets hemsida)
Eftersom det sedan länge är preskriberat kan jag förtälja att en encylindrig Bergdressin av äldre snitt, utan hindrande vindfång, klockades för ca 60-70 km/h i slutet av sjuttiotalet på just smalspår.
Ha! Förstod väl att detta varit en folksport! :-P
Få se nu, preskriptionstid... *räknar på fingrarna* hmmm...
En Mdr 114p med fem personer (låt vara att inte alla fem ens var i närheten av matchvikt 100 kg) + en stooor och tuuung verktygslåda presterade en medelhastighet om styvt 60 km/tim mätt över ca åtta-tio km, inkluderande ett inte oävet motlut, på en sedan ca 32 år riven järnvägssträcka. Idag skulle jag inte våga göra om samma sak...
Eftersom det sedan länge är preskriberat kan jag förtälja att en encylindrig Bergdressin av äldre snitt, utan hindrande vindfång, klockades för ca 60-70 km/h i slutet av sjuttiotalet på just smalspår.
Ha! Förstod väl att detta varit en folksport! :-PFå se nu, preskriptionstid... *räknar på fingrarna* hmmm...
En Mdr 114p med fem personer (låt vara att inte alla fem ens var i närheten av matchvikt 100 kg) + en stooor och tuuung verktygslåda presterade en medelhastighet om styvt 60 km/tim mätt över ca åtta-tio km, inkluderande ett inte oävet motlut, på en sedan ca 32 år riven järnvägssträcka. Idag skulle jag inte våga göra om samma sak...
Det läbbigaste måste varit att järnvägssträckan var riven sedan 32 år! Skakig resa? :-P
/Leif
Nåja. Ännu högre hastighet lär ha uppnåtts med nåt dylikt fordon i lite modernare tid, på en bansträcka som dessutom finns kvar. Det handlade då om att mat från Almunge skulle hållas varm tills den kom fram till Faringe. Om pizzerian hette "Augusts" på den tiden, och om herr Lönnemyr själv var inblandad ska jag låta vara osagt, men på 80-talet var det.
/ L G
En film om en dressinraket på DVVJ.
Ytterligare en motordressin på DVVJ.
Denna trevliga dressin fanns i Långshyttan 1964. Någon som vet mer om den?
torde vara den berg-dressin som köptes in då banan skulle rivas:-) :-(
uppgifterna säger att den kommer från roslagsbanan och köptes 1963.
inga exakta uppgifter om skrotnin, men allt som inte togs om hand av internväxling, föreningar eller andra skrotades en masse hösten 1966 :-( i samband med konjunktursvackan.
(beredskapsarbete av brukspersonalen, en svart tid för järnvägsfrälsta:-P )
någon uppgifte efter den tiden har inte jag, så risken att den åkte då är mer än stor.
hälsas från den vänligt sinnade grannorten horndal :-) ;-) :-D
V ar det inte den gången YFo5p 904 skulle provköras från Rimbo till Faringe? Jag var med på den "färden" och det gick utav bara f-n! Minns att vi hängde på UBo3yp 2135 i F och sen bar det i väg mot Rimbo igen.Uppför Tunnbacken Gick det i dubbla hastigheten mot vad som var tillåtet för banan.Förare far väl Lennart "krylbojonte"Jonsson om jag inte minns alldeles knasigt.Har för mig att vi stannade på tillbakavägen med dressinen vid Kärven och nån tog ett kort.(var klar himmel o en fin fullmåne).
Eftersom det sedan länge är preskriberat kan jag förtälja att en encylindrig Bergdressin av äldre snitt, utan hindrande vindfång, klockades för ca 60-70 km/h i slutet av sjuttiotalet på just smalspår.
Ha! Förstod väl att detta varit en folksport! :-PFå se nu, preskriptionstid... *räknar på fingrarna* hmmm...
En Mdr 114p med fem personer (låt vara att inte alla fem ens var i närheten av matchvikt 100 kg) + en stooor och tuuung verktygslåda presterade en medelhastighet om styvt 60 km/tim mätt över ca åtta-tio km, inkluderande ett inte oävet motlut, på en sedan ca 32 år riven järnvägssträcka. Idag skulle jag inte våga göra om samma sak...
Det läbbigaste måste varit att järnvägssträckan var riven sedan 32 år! Skakig resa? :-P/Leif
*muttrar* :-D :-D ;-)
Jag vet att det är minst 4 :-)
Vem höll förresten i klockan??
V ar det inte den gången YFo5p 904 skulle provköras från Rimbo till Faringe? Jag var med på den "färden" och det gick utav bara f-n! Minns att vi hängde på UBo3yp 2135 i F och sen bar det i väg mot Rimbo igen.Uppför Tunnbacken Gick det i dubbla hastigheten mot vad som var tillåtet för banan.Förare far väl Lennart "krylbojonte"Jonsson om jag inte minns alldeles knasigt.Har för mig att vi stannade på tillbakavägen med dressinen vid Kärven och nån tog ett kort.(var klar himmel o en fin fullmåne).
Ohoj! Japp, rätt tillfälle och du var med! :-)
Nej, "Krylbo" var instruktör på "Yffen" så honom mötte vi där. Spakskötare på dressinen var en lång lirare som vid den tiden körde tyska tvåtaktsbilar :-D
Det här skedde sig vid den tiden då trafikledningen för vut-banan Uppsala Ö-Rimbo-Hallstavik fortfarande sköttes av tkl i Uppsala. Det hände någon enstaka gång att man blev rätt bryskt bemött när man ringde dit för att ta ut en S1:a för färd på banan ("Vad i helvetes jävlar, jag skiter väl fullkomligt i eran jävla lekstuga. Dra åt helvete och ring för fan inte hit nå´mer!!") men oftast sköttes anmälan korrekt fast undertundom med ett lätt undrande tonfall om den banan verkligen trafikerades och om det var tkl Ua som sköta anmälan. Man anar att det kliats i huvudet ibland... :-)
Hur som helst, innan Yffen var tillbaka i Rimbo (km 55) efter Faringe-utflykten (jag har bilder från denna) så var det skymning och innan vi på kamikazetrallan skakt oss hem till Faringe (km 82) igen (= 27 km enkel väg) så var det riktigt nermörkt. Efter att ha låst in oss bakom växlar och spårspärr och avanmält till tkl Ua så tittade vi på varann, på fullmånen, på dressinen, på kamerorna och på varann och log :-D
Jodå, bilderna från Kärven med masonitsmällan på den lilla bron i fullmånesken blev bra! Han med blåröken har nog likadana fast han slog väl plåtar i nått mysko format på den tiden.
Var du med ut dit, eller var du klok och gick och knöt dig? Var sov vi på den tiden? I C9 och C14? Frysande på golvet i nån passvagn? I den sanitära olägenheten tornrummet i stallet? :-D Eller hade vi fått tillgång till stationshuset då? Jag blandar nog ihop kronologin lite så här något efteråt...
/gaggar Bobo, som kört (eller varit co-pilot) Bergagarderob i brandbevakning till både Hallstavik och Rimbo-Uppsala och åter samma dag samt flera trafikdagar på ULJ (dvs på den tiden Frg-Ua-Lna-ua-Lna-Ua-Frg = 106 km!!)
PS
Aaah! Jag njuter av dessa minnen, just för att det är minnen! :-D Det vete nämligen f-n om man njöt då och där..!! Inför en trafikdag med brandbevakning per Bergbolagen-dressin infann sig förmodligen ungefär samma känslor som hos Andrée-expeditionens medlemmar när Örnen lättade från marken 1897: Förväntan om hur långt de skulle komma, olust för var de skulle kunna haverera och oro för om de hade tillräckligt med sig för att överleva den långa och mycket krävande strapatsen... :-| :-D
Det var nog den som banans bm hade som tjänstefordon - BLJ köpte aldrig nån av dom nyare modellerna, vad jag vet. Jag såg den aldrig i full fart ute på linjen, bara vid ank. L-hyttan på kvällskvisten... (Vi, två man, hade fått tillstånd av tc Wester att trampa hela banan fram o tillbaka på varsin hjuling, "men ni måste vänta tills motordressinen är inne vid fyratiden...!". En härlig upplevelse, någon vecka innan nedläggningen.)
Vill minnas att det var Tobbe T,du,jag.Martin B och en till.Kom inte ihåg vem det var.Kanske Peter F Eller hade din lillebror blivit aktiv i föreningen då?
Eftersom det sedan länge är preskriberat kan jag förtälja att en encylindrig Bergdressin av äldre snitt, utan hindrande vindfång, klockades för ca 60-70 km/h i slutet av sjuttiotalet på just smalspår.
Ha! Förstod väl att detta varit en folksport! :-PFå se nu, preskriptionstid... *räknar på fingrarna* hmmm...
En Mdr 114p med fem personer (låt vara att inte alla fem ens var i närheten av matchvikt 100 kg) + en stooor och tuuung verktygslåda presterade en medelhastighet om styvt 60 km/tim mätt över ca åtta-tio km, inkluderande ett inte oävet motlut, på en sedan ca 32 år riven järnvägssträcka. Idag skulle jag inte våga göra om samma sak...
Det läbbigaste måste varit att järnvägssträckan var riven sedan 32 år! Skakig resa? :-P/Leif
*muttrar* :-D :-D ;-)
nu skulle faktiskt vi sentida vilja höra lite mer om pionjärtidens vedermödor och glädjeämnen :-)
så en för övrigt stark förhoppning om att tråden blir oändlig så kan en i horndal bara briljera med att ha åkt dressin på det oanvända spåret ner till pålnäsviken under sextio- och sjuttiotalet, tyvärr åsså både ofarligt och än värre med tillåtelse.
långt senare i horndal har samme herre inga ideèr på att göra om bedriften på stambanan utanför :-P ;-) :-D
Roger, även du har ju varit med ett tag, så det är inte möjligen så att minnet sviker och du avser en täckt variant med tvåcylindrig motor? Vet inte om jag varit med och klockat, men den har mycket häftigare fartegenskaper än den Bm3 jag avsåg.
För de som inte vet vad jag talar om kan jag bäst beskriva Bm3 som en usel 2-mans parkbänk på hjul... men med encylindrig Bergmotor.
Denna trevliga dressin fanns i Långshyttan 1964. Någon som vet mer om den?
torde vara den berg-dressin som köptes in då banan skulle rivas:-) :-(uppgifterna säger att den kommer från roslagsbanan och köptes 1963.
inga exakta uppgifter om skrotnin, men allt som inte togs om hand av internväxling, föreningar eller andra skrotades en masse hösten 1966 :-( i samband med konjunktursvackan.
(beredskapsarbete av brukspersonalen, en svart tid för järnvägsfrälsta:-P )någon uppgifte efter den tiden har inte jag, så risken att den åkte då är mer än stor.
hälsas från den vänligt sinnade grannorten horndal :-) ;-) :-D
Är det inte motortrallan (?) som syns på denna sida som Staffan tänker på?
M.v.h.
Ola
Stigs BLJ-bilder är verkligen trevliga - har inte sett dom på ett antal år...
För ordningens skull ska kanske pepåkas att jag inte bara klev upp på lok 9 och började köra hursomhelst den där dagen - det var faktiskt tc Wester som bad mej. Det hela började med att han och jag och ett antal intresserade traskade bort till lilla lokstallet, bortom stora stallet, där KLOSTER stod. Wester öppnade och förevisade loket, och ngn sa "vad synd att man inte kommer åt att ta nån bild av loket från sidan!" - och Wester tittade på mej o sa "Kurt, gå bort å hämta nian!". Så det var bara att lyda tc order förstås... /!/ (Jag hade varit i Långshyttan flera ggr förut, och W. visste att jag då varit förare på ÖSLJ i några år.)
Så jag hämtade 9:an och vi drog ut KLOSTER för fotografering. Sen ville folk, som kommit tillbaka från lunchen, att vi skulle dra ut dom andra kalla loken oxå, och det gjorde vi...
Ett av mina fina BLJ-minnen. Vila i frid, lilla bana.
Denna trevliga dressin fanns i Långshyttan 1964. Någon som vet mer om den?
torde vara den berg-dressin som köptes in då banan skulle rivas:-) :-(uppgifterna säger att den kommer från roslagsbanan och köptes 1963.
inga exakta uppgifter om skrotnin, men allt som inte togs om hand av internväxling, föreningar eller andra skrotades en masse hösten 1966 :-( i samband med konjunktursvackan.
(beredskapsarbete av brukspersonalen, en svart tid för järnvägsfrälsta:-P )någon uppgifte efter den tiden har inte jag, så risken att den åkte då är mer än stor.
hälsas från den vänligt sinnade grannorten horndal :-) ;-) :-D
Är det inte motortrallan (?) som syns på denna sida som Staffan tänker på?M.v.h.
Ola
den på stigs bild, skulle det kunna vara en "spårtralla, berg-bolagen med tvåcylindrig bensin-motor.
hytt för förare och redskapsställ samt lastflak 3,6 kvm last 1800 kg" :-|
i samband med den står förutom en vildvuxen skara verktyg uppräknade även en "dressin med förbränningsmotor, berg AB täckt för två personer"
när banan skulle läggas ner minskade underhållet till ett absolut minimum, när den väl skulle rivas upptäckte man att även rälsverktygen rönt samma öde;-)
detta gjorde att man övertog rätt mycket utrustning från DHJ samt SRJ (det sista torde vara från faringe-gimo sträckan:-| )
jag är rätt blåst på hur allt detta såg ut så jag tolkade bara alla dessa härliga beskrivningar över resorna med dressiner ovan i tråden:-D
frågan är om det ändå bara var ett fordon och inte två:-| dvs. att man beskrev samma på olika sätt.
i övrigt var dressinerna antingen byggda helt och hållet på bruket med en allsköns bestånd av motortyper, dock främst JLO och albin (fanns faktiskt i luftkylt! ) eller senare motoriserade handdrivna.
någon komplett lista går nog aldrig att fastställa, men någon berg-dressin förutom ovannämnda står inte att finna:-(
så svaret får väl bli "eventuellt inte men vet ej" från horndal :-| :-) ;-) :-D
Kan bara nämna att jag såg denna större motortralla EN enda gång - våren -64?
Kan bara nämna att jag såg denna större motortralla EN enda gång - våren -64?
den här gången !? :-) http://www.stiglundin.se/bilder/sjkresa/blj/sjk9.htm (nedre bilden)
från en som var fem år och bodde 22 mil från platsen då, och troligen inte hade en susning om BLJ (då)
Men året efteråt åkte han på DONJ med sin farfar!
fast nu mera är han bofast i morshyttan , vilket ökade befolkningen med 11% ;-) :-) :-D
den på stigs bild, skulle det kunna vara en "spårtralla, berg-bolagen med tvåcylindrig bensin-motor.
hytt för förare och redskapsställ samt lastflak 3,6 kvm last 1800 kg" :-|
I "Industrilok i Uppland", under Österbybruk (Fagersta Bruks AB, Österbyverken, Österbybruk) står följande om lok 12, försett med en Bolinder dieselmotor på 42 hk:
"Lok 12 var av BB typ MTR och kan närmast betecknas som transporttralla. Någon säker uppgift om varifrån och när loket köptes har ej kunnat påträffas, men det fanns ej 1957. Förmodligen är det inköpt från Stockholm - Roslagens Järnvägar (SRJ), som ägde ett flertal. Loket ställdes av 1963 och såldes år 1965 till Klosterverken i Långshyttan för att användas vid rivningen av Byvalla - Långshyttans Järnväg (BLJ). Det torde ha skrotats året därpå."
Det bör vara detta fordon som syns på den nedre bilden, men alla uppgifter är uppenbarligen inte korrekta... :-|
M.v.h.
Ola
den på stigs bild, skulle det kunna vara en "spårtralla, berg-bolagen med tvåcylindrig bensin-motor.
hytt för förare och redskapsställ samt lastflak 3,6 kvm last 1800 kg" :-|
I "Industrilok i Uppland", under Österbybruk (Fagersta Bruks AB, Österbyverken, Österbybruk) står följande om lok 12, försett med en Bolinder dieselmotor på 42 hk:
"Lok 12 var av BB typ MTR och kan närmast betecknas som transporttralla. Någon säker uppgift om varifrån och när loket köptes har ej kunnat påträffas, men det fanns ej 1957. Förmodligen är det inköpt från Stockholm - Roslagens Järnvägar (SRJ), som ägde ett flertal. Loket ställdes av 1963 och såldes år 1965 till Klosterverken i Långshyttan för att användas vid rivningen av Byvalla - Långshyttans Järnväg (BLJ). Det torde ha skrotats året därpå."Det bör vara detta fordon som syns på den nedre bilden, men alla uppgifter är uppenbarligen inte korrekta... :-|
M.v.h.
Ola
Den orangefärgade trucken som syns på min bild från Långshyttan i samband med SJK-resan 1964 kom från Österbybruk. Den var ganska stor och såg ut som en låg lastvagn med hytt på. Lastytan var nog 8-10 kvm. Att SRJ skulle ha haft ett flertal fordon av denna typ håller jag inte med om - jag har aldrig sett något liknande på SRJ.
I Österbybruk användes den orangefärgade trucken bl a för transporter mellan bruket och stationen. Jag såg den flera gånger när jag besökte Österbybruk. Vi får se om jag hittar någon bild på den.
Ahhh, vilka minnen....
jag funderar på att skriva en bok med titeln "Roger Lundberg VILL minnas".
BM3 var något helt annat, speciellt före motorbytet. Den var då försedd med en MC-motor av okänt ursprung, och med exx antal hästar fler än original Berg-motorn. De hastigheter som då uppnåddes var omöjliga att klocka med dåtidens klockor...
Då vi hittade original drivlinan på en verkstadsvind, så blev BM3 betydligt beskedligare, men trots det så var den råstark. En gång (av många) så hade bensinpumpen på den till dressin ombyggda Austin Cambridge Ten Saloon 1937 lämnat in. Då nyttjades BM3 som hjälpfordon, och med Austinen i stång bakefter så sattes det av mot Jädraås verkstad. I utförslöporna bad man till Gud, och i backen upp mot Jädraås, förbannade man någon annan, men fram kom vi.
Det klassiska avgasljudet från den 2-cylindriga Bergmotorn varierade från trimmad humla till fiskebåt under denna minnesrika tripp.;-)
I fallet med den täckta dressinen, så sviker mig minnet kring vilka som deltog, och tur är väl det för dagens järnvägsbranschfolk och ev rykten om dem... jag minns dock att en under dressinen inbyggd vändskiva inte hade intagit sitt ändläge innan färfden påbörjades:-D
... Att SRJ skulle ha haft ett flertal fordon av denna typ håller jag inte med om - jag har aldrig sett något liknande på SRJ.
Förstår inte vad du jämför med... SRJ hade minst EN, trol. TVÅ större, äldre lasttrallor till. Minst en av Bergs fabrikat - använd bl a för fordonsväxling kring vagnhallen i Ösby (i SRJmf regi) ca 1970-72. En (samma??) syns även i RB 100 År sidan 123. Fortf. kvar på ULJ...???
Mitt diffusa minne av trallan i Långshyttan är bara att det var en rätt stor o maffig apparat, i stil m dom ovan nämnda.
Är de kanske BOBO DÄRI ? :-)
Lasse
Är de kanske BOBO DÄRI ? :-)
Lasse
Exaktemente! Dock vid ett annat tillfälle! :-)
*garvar så jag får ont i käkarna* :-D :-D :-D