Göteborgsbilder utan bildtexter Del I (Järnväg allmänt)

av BD, Sunday, November 22, 2009, 17:12 (5550 dagar sedan)

[image]
Om "någon" skriver bildtexter ska jag hänga på dem på bilderna. På omslaget står endast "Göteborgs bang".
[image]

[image]
Volvons registreringsnummer var O14150
[image]
Tydligen även allmänhetens promenadväg.
[image]

[image]

[image]

[image]
Snacka om vedhäck
[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]
BJ sommarvagn som godsvagn?
[image]

[image]

Göteborgsbilder utan bildtexter Del II

av BD, Sunday, November 22, 2009, 17:18 (5550 dagar sedan) @ BD

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Göteborgsbilder utan bildtexter Del III

av BD, Sunday, November 22, 2009, 17:24 (5550 dagar sedan) @ BD

[image]
Notera f ö boggibilarna varav den högra tycks ha s k p-boggi med personbilshjul
[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Göteborgsbilder utan bildtexter Del III

av Sune Nylén @, Hisings Kärra (Göteborg), Sunday, November 22, 2009, 19:44 (5550 dagar sedan) @ BD

Ja det här är mina hemtrakter så jag känner igen var enda bild,men de är så många,så det tar väl 3 veckor att kommentera alla.Trevligt att se en av BJ s gamla Gb vagnar vid Sannegården,så mycket kan jag säga.Har du möjlighet att sända dem till mig på epost,sune.nylen@telia.com för om jag börjar kommentera här ramlar det väl bort rätt som det är.:-) Sune

Göteborgsbilder utan bildtexter Del III

av Peter Estelius, Sunday, November 22, 2009, 20:47 (5550 dagar sedan) @ BD

Makalösa bilder, på min ära!

Jo, jag håller på att leta efter bildmterial där man ser den typiska Göteborgska hamnkranen med portal över ett spår. Den där lite kantiga sorten som borde vara från någonstans mellan 1910 och 1920. Ska försöka mig på att göra den i H0-modell. Råkar det finnas bilder just på hamnkranar med spår och fordon under så blir i alla fall jag mycket glad :-)

I anledning av det är den här presenterade bildserien fullständigt fantastisk! Det är bara att fortsätta på inslagen bana :-D

Mvh

/Peter

Göteborgsbilder utan bildtexter Del III

av Bengt, Sunday, November 22, 2009, 21:40 (5550 dagar sedan) @ Peter Estelius

Det står en sådan på Nissans södra strand i Halmstad mittemot slottet och Najaden

Göteborgsbilder utan bildtexter Del III

av Lars-Olof Hansson, Monday, November 23, 2009, 00:18 (5550 dagar sedan) @ Bengt

DEL 3 skiljer sig lite från de övriga denna gång gör man på ett av de sista fotona ett snabbt hopp från Frihamnen på Hisingen och till Bergslagsbanans Station på fastlandssidan.
När flyttade BJ sin trafik till Centralen?
L-O H

Göteborgsbilder utan bildtexter Del III

av Sune Nylén @, Hisings Kärra (Göteborg), Monday, November 23, 2009, 12:05 (5549 dagar sedan) @ Lars-Olof Hansson

Den 15 Maj 1930:-) Sune

Göteborgsbilder utan bildtexter Del III

av Sune Nylén @, Hisings Kärra (Göteborg), Monday, November 23, 2009, 09:32 (5550 dagar sedan) @ BD

GBG III
1 Högra sidan av bassängen .Gamla exp byggnaden Sedan Banankompaniet/Fyffes.Här lossades alla banan båtarna.På andra sidan älven Lilla bommens hamn. Gamla Hisingsbron Kvarnberget med Navigationssolan.
2 Ungefär som 12
3 ¨ ¨ 14
4 ¨ ¨ 15
5 ¨ ¨ 12
6 ¨ ¨ 15
7 BJ stn från Göta Älvbron
8 Ungefär som 12
9 ¨ ¨ 15
Hoppas det kan vara till någon hjälp.:-) Sune

O.T. vägskylt

av Dag Bonnedal, Sunday, November 22, 2009, 22:12 (5550 dagar sedan) @ BD


[image]

[image]

Många fina bilder.

Praktexemplet på opedagogisk vägskylt!
Håll till vänster - utan någon pil åt vilket håll som är vänster...

Dag B

O.T. vägskylt

av Sune Nylén @, Hisings Kärra (Göteborg), Sunday, November 22, 2009, 22:37 (5550 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Första bilden visar viadukten som ledde över Polstjärnegatan till Lindholmshamnen / Foderhamnen från Sannegårdsbangården.
Andra bilden Viadukten över samma gata för spåren som ledde från Göteborg Tingstad till Sannegården.I första fallet ser du västerut, i andra norrut.Avståndet mellan de två ungefär 200 m.Strax till vänster om första bilden där fotografen står ligger/låg Götaverkens Huvudkontor.Nu huserar ESAB där.:-) Sune

O.T. vägskylt

av Sune Nylén @, Hisings Kärra (Göteborg), Sunday, November 22, 2009, 22:41 (5550 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ja den första bron är borta den andra är förminskad till ett spår om jag ej tar fel.Gick förbi där för några veckor sedan.För den som vill se på kartan kan de hus som syns i bakgrunden vara till hjälp.Gatan där heter Myntgatan . Tv skymtar Lilla Ramberget.:-) Sune

O.T. vägskylt

av Lars-Olof Hansson, Sunday, November 22, 2009, 22:53 (5550 dagar sedan) @ Sune Nylén

Det stämmer Sune den andra bron monterades ned och har återandvänds, någonstans i Göteborg (detta skedde på 2000-talet).
Vad det gäller trafikskylten är det inte en äldre typ av förbudsskylt.
L-O H

O.T. vägskylt

av Olof Brandelid @, Göteborg (Kortedala), Sunday, November 22, 2009, 23:17 (5550 dagar sedan) @ Sune Nylén

Tack för den positioneringen!
Nu känner jag igen mig!

Olof
som har jobbat ett hus som fotografen har bakom ryggen

O.T. vägskylt

av Sune Nylén @, Hisings Kärra (Göteborg), Sunday, November 22, 2009, 22:54 (5550 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Ja men bilderna är från ca 1948/50 när det var vänstertrafik. Och hur vet jag det Ja BJ gamla Gb vagn står på spåret.Den som var kombinerad gods och sommarvagn.:-) Sune

O.T. vägskylt

av Sune Nylén @, Hisings Kärra (Göteborg), Sunday, November 22, 2009, 23:01 (5550 dagar sedan) @ Sune Nylén

Ja det var de två sista bilderna jag kommenterade.Kom tyvärr sorgligt ur takt med tiden(bilderna):-) Sune

Opedagogiska vägskyltar, fontellare

av Gunnar Ekeving, Monday, November 23, 2009, 00:13 (5550 dagar sedan) @ Dag Bonnedal

Praktexemplet på opedagogisk vägskylt!

Håll till vänster - utan någon pil åt vilket håll som är vänster...

Dag B

Jag undrar om trafikmärket kan ha utformats på detta sätt för att underlätta eventuell övergång till högertrafik, något som ju var på förslag bland annat under 1930-talet, när trafikdelarmärkena antagligen fick denna form. En annan typ av "opedagogisk" trafikdelare är ju fontellarna; de gula trekantiga stolparna med svart hatt och inbyggd belysning, införda av polismästaren Fontell vid den kommunala polisen i Göteborg. Dessa opedagogiska anordningar försvann nog från Göteborg redan före högertrafikomläggningen, som de ju annars hade underlättat! I Ystad fanns de märkligt nog kvar (kan möjligen ha haft samband med att Fontell var skåning), och i Göteborg kom de tillbaka, i samma opedagogiska form, för ca 15 år sedan. Utanför Fontells bostad i närheten av f d GBJ stod också länge ett par fontellare som grindstolpar; lär ha varit en avskedsgåva vid pensioneringen.

Och vad hade Fontell för samband med järnvägen? Ja, bland annat beslutade han om tilldelning av radiofrekvenser till SJ. Redan under andra världskriget fick SJ av Fontell tillstånd att använda radiokommunikation; detta som reservförbindelse med någon ledningscentral eller liknande som var inrymd i ett bergrum under Skansen Lejonet. Det var annars först på 1950-talet som växellok och banavdelningens bilar började utrustas med kommunikationsradio.

O.T. vägskylt

av Morshyttan, Monday, November 23, 2009, 01:33 (5550 dagar sedan) @ Dag Bonnedal


[image]

[image]


Många fina bilder.

Praktexemplet på opedagogisk vägskylt!
Håll till vänster - utan någon pil åt vilket håll som är vänster...

Dag B

Märket, eller uppmaningen avser att trafikanten ska hålla sig mot vägrenen på tvåfiliga vägar ( i samma färdrikting! ) och inte i omkörningsfilen.
verkar ha kommit till omkr 1930 men finns inte med bland vägmärken efter 1967/8 vilket väl verkar logiskt)

är väl ungefär som står på trefiliga vägar idag där man uppmanar att bilister lägger sig till höger och inte i mittfilen:-P .

(vägrenen är inte ett djur, utan avser remsan vid sidan av vägbanan. ser ni en bil med renhorn på taket så är det således inte en trafikmarodör utan en inhandlare av en souvenir;-) )

sådan skylt har inte förekommit i morshyttan för där har, ivad mån det tidigare överhuvudtaget förekommit vägar, aldrig funnits tvåfiliga :-) ;-) :-D

O.T. vägskylt

av Bengt Andréasson, Wednesday, November 25, 2009, 23:56 (5547 dagar sedan) @ Morshyttan


[image]

[image]


Många fina bilder.

Praktexemplet på opedagogisk vägskylt!
Håll till vänster - utan någon pil åt vilket håll som är vänster...

Dag B


Märket, eller uppmaningen avser att trafikanten ska hålla sig mot vägrenen på tvåfiliga vägar ( i samma färdrikting! ) och inte i omkörningsfilen.
verkar ha kommit till omkr 1930 men finns inte med bland vägmärken efter 1967/8 vilket väl verkar logiskt)

är väl ungefär som står på trefiliga vägar idag där man uppmanar att bilister lägger sig till höger och inte i mittfilen:-P .

(vägrenen är inte ett djur, utan avser remsan vid sidan av vägbanan. ser ni en bil med renhorn på taket så är det således inte en trafikmarodör utan en inhandlare av en souvenir;-) )

sådan skylt har inte förekommit i morshyttan för där har, ivad mån det tidigare överhuvudtaget förekommit vägar, aldrig funnits tvåfiliga :-) ;-) :-D

Märket heter "trafikdelartavla". Det räcker med ett körfält i vardera riktningen, så Morshyttan kanske kunde ha kvalat in om någon refug e.d. hade behövts?

20 §.
Vägmärke, som anbringas såsom trafikdelare till upplysning om att förare av fordon skall hålla till vänster om vägmärket (trafikdelartavla), skall utgöras av en cirkelformad tavla med en diameter av 65 centimeter.
Tavlan skall vara målad gul med en 7.5 centimeter bred svart bård. Tages allenast den ena av tavlans sidor i anspråk för meddelande av upplysning, skall den andra sidan vara målad grå.

Det ersattes 1951 av blå tavla med tjock pil, som gällde fram till införandet av högertrafik, då nuvarande smalpilade märke med tunn vit kant kom - först med påklistrad vänsterpil, som drogs av omläggningsnatten varvid högerpilen kom fram.

Se 1937 års vägmärkeskungörelse.

Länkar till vägmärkeshistoria finns här.

O.T. vägskylt

av Morshyttan, Thursday, November 26, 2009, 21:37 (5546 dagar sedan) @ Bengt Andréasson

tack! så va det, det jag läste var om det stod skrivet på en skylt med bokstäver så jag missförstod vad som menades.

tack åsså för länken för nu kan jag å tidstypisk skyltning på vägarna när 30-talaren ska rulla :-D

Göteborgsbilder utan bildtexter Del II

av Sune Nylén @, Hisings Kärra (Göteborg), Monday, November 23, 2009, 09:21 (5550 dagar sedan) @ BD

GBG II
1 Du står strax före bron över Polstjärnegatan. Utdragsspåren är för Lindholms/Foderhamnen.Huvudspåret längst till vänster. Tv Myntgatan, Barnrikehusen"Solgårdarna.Gbg Kemisk tekniska Fabrik "Såp olles".Här jobbade min moster Ingalill,född 1916, i slutet av 20 talet berättade hon för någon månad sedan. Herkulesgatan ,som går uppifrån Esab till Hjalmar Brantingsplatsen Göteborgs Porslinsfabrik,som 1939 flyttade till Lidköping.Huset revs för något år sedan .De spetsiga taken på Kvillemagasinen i fonden.Kv Duvan, som revs i början av 50 talet för att ge plats åt Lundbyhamnen. Här bodde min mormor.Längst till höger Hisingstadsskolan.Ut mot kajkanten till Lundbyhamnen ligger nu Svt hus, sedan man flyttat från " Synvillan" vid Delsjövägen.
2 Samma som 14/1
3,4PÅ bron över Polstjärnegatan mot Lindholmshamnen.
5 Bron från andra hållet.Byggdes nog 45/46.Ggb Elverks ställverk.Kortet är nog taget 46/47 då man ännu inte påbörjat Götaverkens nya kontorsbyggnad i 8 vån eller något ditåt.
6 Kvillemagasinen Var Frilastmagasin för tullpliktiga varor och anknytna till Frihamnen.Här nu en stor el,fierad bangård.Th vagnar på Frihamnsbangården.
7 Dito8 Dito
9mot Sannegården Bro över gatan till Götaälvbron Porslinsfabriken till höger. Semaforen förreglade rullklaffbron över Kvillekanalen.
10 SammaBro. Mot Götaälvbron till vänster.
11Dito Timber Tradings och Wittboldts stora brädgårdar.
12Frihamsbg från Älvbron
13 Nya exp byggnaden för Frihamnen. Här var infarten dit.
14Kajskjul 107 Höger sida i Frihamnsbassängen.Här brukar numera kryssningsfartyg lägga till.:-) Sune

Göteborgsbilder utan bildtexter Del II

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Wednesday, November 25, 2009, 13:26 (5547 dagar sedan) @ BD

Vad är det för boggivagn på bild 3??

Göteborgsbilder utan bildtexter Del II

av Thomas Tell, Thursday, November 26, 2009, 02:21 (5547 dagar sedan) @ BD

[image]

De mörka FYFFES-vagnarna tror jag är gamla SWB-kylvagnar. Bakom dem står två Hs av 1910 års modell, den ena med grått tak och den andra helvit. Till höger en Hs av 1907 års modell. Alla tre har fått nya korgar i början av 1930-talet. Den utfördes då med stående panel i stället för liggande som alla modellvagnar har. På 50-talet byggdes 150 av de nyare Hs-vagarna om med nya korgar igen och moderna svängdörrar. Här har de svängdörrar bakom skjutdörren som stängd "spändes" mot karmen med vreden för att få det tätt.

Går det att åstadkomma delförstoringar BD?

Kolla trucken med släp i bakgrunden.
/tell

Göteborgsbilder utan bildtexter Del II - ombyggd Hs

av Thomas Tell, Thursday, November 26, 2009, 15:49 (5546 dagar sedan) @ Thomas Tell

Här finns foto på en ombyggd Hs 27710 med de nyare dörrarna.
/tell

Göteborgsbilder utan bildtexter Del I

av Sune Nylén @, Hisings Kärra (Göteborg), Sunday, November 22, 2009, 23:20 (5550 dagar sedan) @ BD

1Sannegårdens Frilast.Hit kom karosserna från Olofström och kördes upp till Volvo.Här lastades alla Volvobilar på vagnarna
2 KF kvarnen Tre lejon på Eriksberg.
3 Dito
4Spår till Foderhamnen / LindholmshamnenRamberget Kiellers Park. Vita huset Apoteket Nordstjärnan.
5 Foderhamnen th Lindholmens mek vst-
6Ungefär som 5 Kvarteret Båten.
7Ung som 4
8Lindholmshamnen Foderhamnen.
9Dito Götaverken till vänster Olssons Cafe rätt fram
10 o 11 Dito.
12 13 Spår till Linholmshamnen
14 Sannegården mot väst. Lundby Brandstn ESAB/ VOLVO.Spår till vänster mot Sannegårdens kolhamn .
15Spår mot Foderhamnen.:-) Korta kärnfriska kommentarer Sune

Göteborgsbilder utan bildtexter Del I

av Jonas Sjöberg, Wednesday, November 25, 2009, 10:42 (5548 dagar sedan) @ Sune Nylén

Har någon sett till någon bra spårkarta med spåren till alla kajer i Göteborg ca 1940-50? Eller är det att hoppas på förmycket?

Göteborgsbilder utan bildtexter Del I

av Sune Nylén @, Hisings Kärra (Göteborg), Thursday, November 26, 2009, 00:40 (5547 dagar sedan) @ Jonas Sjöberg

Ja , vagnen är,som jag tidigare sagt en vagn, som 1900 levererades som litt. Co6. Den var tänkt som sommarvagn med en avtagbar korg, så den skulle kunna användas som öppen godsvagn , därav godsvagnsboggierna. I 1936 års förteckning står de upptagna som personvagnar Co6 med 78 sittplatser i 3 dje klass.Vikt 20,2 t ax avstånd 12+1,8m och längd över buffertarna 16,8m nr var 201-205.Det fanns 4 st 206-209 med samma data men försedda med personvagnsboggier och lev 1902. 1936 var litt. Co5 på dessa. De försvann nog ur trafik i samband med el.fieringen:De saknade dessutom elektrisk övergångsledning seöl. De var utrustade med skruvbroms vacuumbroms och stearinbelysning.så de var nog i högsta grad sällsynta i persontrafiken. Det där med att plocka av korgen var nog inte så lyckat, för det lär ha varit svårt att få den på plats igen,så den fick nog fortsättningvis sitta kvar. Vagnarna användes troligen endast inom Göteborg för godstrp. till olika hamnar,från förmodligen då Bs Gbg,i vart fall endast inom GDG. den tid när kortet togs,troligen då sommaren 1946. Syns på utdragsspåren på bilden med Kv Duvan.
De 5 vagnarna överlevde förstatligandet,åtminstone en av dem ,som stod vid Ilgodset i Gbg C länge,först rödmålad sedan grå.skulle anta att den utgjorde något slags personalutrymme där.BJ hade ju personal på Gcg C som skötte personvagnarna. Ja det var lite om dessa om det nu var obekant. Det tillhör väl egentligen "Vad varje ung man bör veta".:-D :-D :-D Sune

Göteborgsbilder utan bildtexter Del I

av Sune Nylén @, Hisings Kärra (Göteborg), Thursday, November 26, 2009, 00:58 (5547 dagar sedan) @ Sune Nylén

Dels smög det sig in en smiley som inte hörde dit i stället för ett d hur det nu gick till, och dels tänkte jag att jag kan ju se i 1946 års förteckning vad som hänt till dess. Då var det så att 501 - 503 hade fått tryckluftsbroms504,505 saknade sådan .Om någon vill bygga en modell så var korglängden 13.8 m och bredden 2,62 och golvytan 36,1.Lastförmågan var 20 t.och vikten 18.6 resp 17,8 med och utan broms.:-) Sune