70-tal i färg: Sommargodståg. (Bana)
Tp med en lastad Q37P-vagn i utfarten mot Uppsala Ö.
Foto i Faringe 1972.
Tp med en lastad Q37P-vagn i utfarten mot Uppsala Ö.
Foto i Faringe 1972.
Najs! Bron över Olandsån. Bakom träden går spåret mot stallet och gick linjen mot Gimo (numera närmast "F" återuppbyggt som uppställningsspår). Här är det sig annars rätt likt, framförallt efter genomförd buskröjning!
/ L G
När försvann 3509? Hade för mig att bara 3511 & 3516 blev kvar efter Hargshamnslinjens breddning 1970.
Är det växling som pågår, med tanke på att där bara är en vagn i kroken?
Man hade väl tre Tp-lok i Roslagen även efter att "RB" bildats 1972 (jag har för mig att jag sett nån bild från åren strax innan dess -när SJ alltså alltjämt hade kvar all trafik i Roslagen- med just 3509 i persontåg på Sthlm Ö), och att nåt lok "blev dåligt" åren strax efter det så man tog dit 3515 från Småland? Var det kanske 3509? F ö kom snarare 3515 tillbaka eftersom det var första Tp-loket i Roslagen; inhyrt redan av dåvarande SRJ-bolaget i mars 1957. Men skickat till Småland (?) på 60-talet. Nåväl. Enligt uppgift lär också nåt avställt/ slopat Tp-lok stått uppställt i en grushög (!) vid Hagalund någon tid på 70-talet. 3509 kanske? Beträffande lasten så gick väl lastmaskiner (?) som skymtar som gods på vagnen från nån firma i Rimbo; en trafik som f ö gjorde att trafiken Rimbo- Uppsala överlevde trafiken Hallstavik- Rimbo med några månader (nedlagd april respektive juni 1977)?
/ L G
När försvann 3509? Hade för mig att bara 3511 & 3516 blev kvar efter Hargshamnslinjens breddning 1970.
Är det växling som pågår, med tanke på att där bara är en vagn i kroken?
Tågen var korta ibland på sommaren.
Här ett annat kort tåg på väg in från Uppsala Ö.
Foto i Faringe 1972.
Är det ett mjukisdjur som hänger i växlingsfotsteget? - Ser ut som en apa.
ES
helt rätt, Granis - se RB 100 År sid 55!!
3509 fanns kvar till -74, skrot -75, samma år som 3515 kom tillbaka till Roslagen.
Jag tycker det ser ut som en "kringla" som hänger/sprintar fast i hästskokopplet (som man bl.a hade på SRJ, BKB och GJ) i normala fall. På bilden finns ingen sådan i kopplet. Möjligen har man också kilat fast en skarvluftslang vilket behövdes i överföringstågen stundtals.
Hilsen
Johan
Olandsån försvann ifrån Faringe station i och med bygget av lokstallet och bangården.
Där idag lokstallet står gick olandsån. Man anlade därför ett kanalsystem runt lokstalet, bangården och södraöstra utfarten mot Rimbo för att Olandsånsvatten skulle flöda fritt vidare. Dock fick man installera pumpar (som fortfarande finns kvar i dagsläget) i både norra och södra änden av kanalsystemet för att få ett "minimi" flöde genom träskmarkerna på sydsian av bangården.
Kanalsystemet som heter Findals kanal, ansluter till Olandsåns naturliga sträckning ca 100 meter söder om utfartsväxeln mot Rimbo.
Den som vill leta efter den ödelagda Olandsåns ursprungliga sträckning hittar i buskaget 40-50 meter öster om den bifogade brobilden två rejäla stenbrofundament mitt ute i träsket, helt motiverat och helt utan vattenflöde under sig. Här gick LNJ över Olandsån så länge den fanns kvar, dvs fram till 1920-21.
Hilsen
Johan
När revs infartsignalen (tvåvingad semafor) ?
Fanns den kvar borde väl den ha synts i den här vinkeln?
När revs infartsignalen (tvåvingad semafor) ?
Fanns den kvar borde väl den ha synts i den här vinkeln?
Jag tror den stod på andra sidan om ån - glöm inte utförslutet ner mot Frg...