Vid Gamlestaden i mitten av 1960-talet (Järnväg allmänt)

av Björn Malmer, Falkenberg, Wednesday, November 25, 2009, 15:11 (5547 dagar sedan)

Sunes gedigna kunskaper om banvaktstugorna i Gamlestaden fick mig att gå igenom mina negativ från 1960-talet. Från år 1963 och några år framåt var jag ibland på den plats bakom Gamlestadens Fabriker, där banvaktstugorna en gång legat. Jag kunde då ha uppsikt över de tåg som gick på Bergslagsbanan och Västgötabanan, men kunde också bevaka tågen på Bohusbanan, Västra stambanan samt godstågen mellan Sävenäs och Hisingssidan.

Här följer några bilder av godståg på Bergslagsbanan med några olika loktyper, som man kunde se som dragkraft

[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd92/haage/img205_redigerad-2.jpg[/img]

Dg2 136 med norrgående godståg på f.d. BJ.

[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd92/haage/img192_redigerad-1.jpg[/img]

Bk 743 med godståg på väg mot Olskroken. Vid bortre delen av tåget ligger bron över Säveån.

[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd92/haage/7mars1965.jpg[/img]

Bk 734 med norrgående godståg på f.d. BJ. I bakgrunden syns godstågsviadukten mellan Sävenäs och Hisingssidan. Foto 7 mars 1965.

[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd92/haage/img220_redigerad-1.jpg[/img]

Bk 743 med tåg på väg mot Olskroken. Gamlestadens Fabriker syns bakom tåget

[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd92/haage/img209_redigerad-2.jpg[/img]

Du 300 med godståg på väg mot Olskroken. Foto 7 feb. 1965

[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd92/haage/img213_redigerad-1.jpg[/img]

Godståg på väg mot Olskroken draget av Hg-lok

Vid Gamlestaden i mitten av 1960-talet

av Jepp, Wednesday, November 25, 2009, 15:36 (5547 dagar sedan) @ Björn Malmer

Ruskigt bra bilder! Vilka motiv och vilken skärpa!
Plåtade du tågen å Västgötabanan också....?
/Jepp

Vid Gamlestaden i mitten av 1960-talet

av Björn Malmer, Wednesday, November 25, 2009, 15:44 (5547 dagar sedan) @ Jepp

Jag tog endast några foton på Västgötabanan och jag lägger ut något foto nästa gång.
Mvh Björn

Vid Gamlestaden i mitten av 1960-talet

av Christian, Wednesday, November 25, 2009, 17:22 (5547 dagar sedan) @ Björn Malmer

Fantastiska bilder!

Har du några från Göteborg Bs? Hittills har jag bara sett en enda bild därifrån efter elektrifieringen men före den stora ombyggnaden.

/ Christian (fd Falkenbergare)

Vid Gamlestaden i mitten av 1960-talet

av Sven vkblom @, Wednesday, November 25, 2009, 17:27 (5547 dagar sedan) @ Christian

Vilken njutning att se dessa bilder! En dum fråga? Har du även D-lok med träkorg på bild? Frågan ställs av min far 91 år. Han var lokförare på SWB.
MVH
Sven

Vid Gamlestaden i mitten av 1960-talet

av Sven Grönquist 25 november, Wednesday, November 25, 2009, 21:17 (5547 dagar sedan) @ Björn Malmer

[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd92/haage/img205_redigerad-2.jpg[/img]

Dg2 136 med norrgående godståg på f.d. BJ.

Tack för fina bilder, skulle man kunna få en delförstoring på kylvagnen? Gärna inkluderande det som syns av vagnen efter.

/Sven

Vid Gamlestaden i mitten av 1960-talet

av Björn Malmer, Thursday, November 26, 2009, 09:17 (5547 dagar sedan) @ Sven Grönquist 25 november

Varsågod Sven.

[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd92/haage/Kopiaavimg205_redigerad-2.jpg[/img]

Mvh Björn

Tack

av Sven Grönquist 26 november, Thursday, November 26, 2009, 18:01 (5546 dagar sedan) @ Björn Malmer

Varsågod Sven.

[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd92/haage/Kopiaavimg205_redigerad-2.jpg[/img]

Mvh Björn

Tusen tack. Har du möjligen datum när bilden togs?

/Svenigen

Vid Gamlestaden i mitten av 1960-talet

av Ola Almquist, Friday, November 27, 2009, 00:43 (5546 dagar sedan) @ Björn Malmer

Varsågod Sven.

[img]http://i224.photobucket.com/albums/dd92/haage/Kopiaavimg205_redigerad-2.jpg[/img]

Mvh Björn

Fantastiska bilder! Elektriska lok är riktigt inte mitt huvudintresse men det är kul att se bilder från denna del av Göteborg och Gamlestadens Fabriker.
Vad är det för vagn som skymtar till vänster? En Te? Eller något utländskt?

M.v.h.
Ola

Dlok med 4 drivaxlar?

av Danne J, Thursday, November 26, 2009, 12:53 (5546 dagar sedan) @ Bengt

En Dg-maskin blev ombyggd under 50-talet och fick nytt littera Dg2. Kallades för "Galten" av lokpersonalen. Den var ofta synlig i Ludvikatrakten under 70-talet, enligt en lokf. jag känner. Mer info finns här:
http://www.jarnvag.net/lokguide/Du.asp

Kanske "NOR" kan vara behjälplig med mera information om loket......?
För egen del håller jag mig ifrån försök till detaljerade data, får nog på pälsen om jag sagt fel av "NOR" ;-). Han tycker nog att jag ska hålla mig till "samovarerna"......... Eller hur, J.L.......??

// D

Dlok med 4 drivaxlar?

av M.Svenson, Thursday, November 26, 2009, 20:33 (5546 dagar sedan) @ Danne J

Att Dg2:an var synlig i Ludvikatrakten är mycket troligt då den användes i samma omlopp som Bk-loken, Dg2:an var ett udda lok men passade dragkraftsmässigt in med Bk-loken som gick på fd BJ stäckor vid tiden för fotot. Mvh Martin.

Dg2 136

av NOR, Friday, November 27, 2009, 03:24 (5546 dagar sedan) @ Danne J

Dg2 136 anses ju ofta såsom en föregångare för Dm-loken, eftersom man ville ha drifterfarenheter av ett lok med fyra kopplade axlar och en fast hjulbas över fem meter. I tidningen Tåg 5/77 så är det denna förklaring som är orsaken till ombyggnaden. I Elektroloksboken så är orsaken något annorlunda, här anges att man ville ha ett kraftigare godstågslok för södra delen av landet. Vilken orsak som nu är den korrekta är väl inte riktigt klarlagt ännu, själv misstänker jag att det är en kombination av dessa. Jag tror man ville nog ha ett kraftigare godstågslok som i multipelldrift även skulle kunna användas i malmtrafiken, Rm-loken kan kanske sägas vara en modern uppföljare av tanken.

Tanken med ett lok med fyra kopplade axlar var dock ingalunda helt ny, redan 1919 fanns tydligen funderingar på ett lok med fyra kopplade axlar. Ritningen nedan tycks vara ett av förslagen till nya kraftigare malmtågslok.

1938 års lokkommité hade även dom ett förslag med ett koppelstångslok med fyra drivaxlar och en sth på 120 km/h, en enkel ritning finns i "Boken om D-lokens historia". 1948 års lokkommité hade alternativet med ombyggnad av Dg-lok till fyra drivaxlar eller till dubbellok för malmtrafiken på norra omloppet, enkel ritning på ett sådant lok finns i Elektroloksboken. Historien har ju gett oss facit, detta blev inte genomfört.

Såsom kuriosum kan nämnas att Dg 136 som blev väldigt svårt skadad i B-änden vid kollisionen i Hallsberg, fick de från A-änden användbara delarna tillvaratagna. Därför kan man idag på Dg 101, B-ände, beskåda den oskadade fällbryggan från lok 136.

Ritningen är daterad 11 april 1919.
[img]http://i699.photobucket.com/albums/vv355/Elektrisk/Ritningar/270_Ebr_19255.jpg[/img]

Mer om Dg2 136

av Carl-Erik Olsson @, Saturday, November 28, 2009, 03:19 (5545 dagar sedan) @ NOR

Dg2 136 anses ju ofta såsom en föregångare för Dm-loken, eftersom man ville ha drifterfarenheter av ett lok med fyra kopplade axlar och en fast hjulbas över fem meter. I tidningen Tåg 5/77 så är det denna förklaring som är orsaken till ombyggnaden. I Elektroloksboken så är orsaken något annorlunda, här anges att man ville ha ett kraftigare godstågslok för södra delen av landet. Vilken orsak som nu är den korrekta är väl inte riktigt klarlagt ännu, själv misstänker jag att det är en kombination av dessa. Jag tror man ville nog ha ett kraftigare godstågslok som i multipelldrift även skulle kunna användas i malmtrafiken, Rm-loken kan kanske sägas vara en modern uppföljare av tanken.

I SJ:s jubileumsbok från 1956 kan man i alla fall på sidan 287 läsa följande om Dg2 136, ursprungligen byggt 1925:

"Dg2-loket
Ett äldre D-lok ombyggdes 1950 så att det fick två drivande axlar symmetriskt placerade på vardera sidan om blindaxeln. Samtidigt försågs loket med de nya kraftiga motorerna, och regleringsutrustningen m. m. ändrades. Detta lok, litt. Dg2, har tillkommit i experimentsyfte för att utröna möjligheterna att på svenska banor framföra ramverkslok med så lång fast hjulbas utan alltför stort slitage å hjulflänsar m. m. Erfarenheterna är hittills goda. Det är möjligt att experimentet leder till fortsatt ombyggnad av äldre D-lok till samma typ.

Dm-loken
Då Malmbanans kapacitet i början av 1950-talet skulle ökas genom större tåg, visade erfarenheterna från Dg2-loket med den långa fasta hjulbasen, att problemet kunde lösas genom att använda dubbellok bestående av två lokhalvor med vardera fyra drivaxlar. De nya loken som benämnes litt. Dm, har axelanordningen 1'D+D1'. Den maskinella och elektriska utrustningen är i övrigt densamma som på Da-loket. Dessa dubbellok på sammanlagt 5000 hk är växlade för en max.hastighet av 75 km/h och kan draga malmtåg om 3100 tons bruttovagnvikt på sträckan Kiruna-Narvik."

I tabellen på sidan 282 står dessa data om Dg-Dg2-Dm:
Motoreffekt Dg 2x830 hk, Dg2 2x1200 hk, Dm: 4x1250 hk; sth alla 75 km/h; adhesionsvikt Dg 51 ton, Dg2 68 ton, Dm 138,4 ton; max dragkraft Dg 17 ton, Dg2 23 ton, Dm 45 ton.
Vid bilden på loket anges fasta hjulbasen 7,4 m (av totalt 11,4 m), vilket kan förmodas vara 2,0 m längre än normalt, då loket är 2,0 m längre än standard-D-lokens 13,0 m, vars hjulbas kan förmodas vara 5,4 m av totalt 9,4 m. Jämför med ånglok: Hjulbasen för lok litt R är 5,8m, men där kan man misstänka att någon koppelaxel kan vara sidoförskjutbar och dessutom är sannolikt några flänsar tunnsvarvade. Tillämpades dessa knep månne på Dg2?

Dg2 skulle alltså kunna betraktas som en sorts teknikdemonstrator med lång fast hjulbas inför Dm-loken som började levererades 1953. Uppenbarligen favoriserades hos SJ koppelstångslok, medan man hos TGOJ ungefär samtidigt i början av 1950-talet satsade på boggiloken litt Bt och Ma som verkade klara sig bra trots framförda farhågor om större slirningsbenägenhet osv, eller...?

Att loket kan ses som ett försök med lok med större dragkraft kan möjligen motsägas av att en del tidiga D-lok skulle kunna multipelköras, men denna möjlighet togs sedan bort och återkom inte på äldre D-lok förrän Du2 skapades 1967. Då hade dock multipelkörbara litt Da funnits i åtskilliga år.

/CEO