Skånska vägskydd: Silvåkravägen i Veberöd (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Wednesday, November 25, 2009, 23:26 (5619 dagar sedan)

I Veberöd vid f d MSJ fanns två plankorsningar; Dalbyvägen och Silvåkravägen. Bilderna nedan är från den sistnämnda övergången, och togs i november 1957

[image]

Elektrisk drivanordning AVOS typ F5 för fällbommarna. Lådan med drivanordningen syns mellan de två bommarna. Genom att ha bommarna på samma sida om vägen slapp man mekaniska ledningar under körbanan. Men det kan förstås även ha funnits andra orsaker till att fällbomsstativen inte placerades assymetriskt.

[image]

Semaforen bör ha varit en utfartssignal

[image]

I bakgrunden på bilden ovan syns plankorsningen vid Dalbyvägen. Och i förgrunden till vänster ligger en spärrbom över spåret; detaljförstoring nedan!

[image]

Bilderna kommer från Sveriges Järnvägsmuseum

Skånska vägskydd: Silvåkravägen i Veberöd

av John Thoweman, Thursday, November 26, 2009, 00:46 (5619 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Som vanligt intressanta bilder.

Elektrisk drivanordning AVOS typ F5 för fällbommarna. Lådan med drivanordningen syns mellan de två bommarna. Genom att ha bommarna på samma sida om vägen slapp man mekaniska ledningar under körbanan. Men det kan förstås även ha funnits andra orsaker till att fällbomsstativen inte placerades assymetriskt.

Du brukar kommentera det, har jag noterat. Men är det inte snarare så att det var först i och med enhetsdriven som fällbommar faktiskt placerades på varsin sida av körbanan?
På alla bilder och ritningar jag har sett, så har linbommar - handdrivna eller F5-drivna - alltid placering på samma sida av körbanan. Förmodligen av det skäl du anger, men jag ser inget särskilt med det, om man nu ska vara så'n...

Eller finns det exempel på "assymetriskt" placerade linbommar i Sverige?

"assymetriska" linbommar

av Gunnar Ekeving, Thursday, November 26, 2009, 22:48 (5618 dagar sedan) @ John Thoweman

Du brukar kommentera det, har jag noterat. Men är det inte snarare så att det var först i och med enhetsdriven som fällbommar faktiskt placerades på varsin sida av körbanan?

Det stämmer säkert, jag har inte funderat närmare utan började observera bomplaceringar efter att det kommit frågor om detta i anslutning till gamla Skåne-bilder där bommarna var placerade på samma sida av vägen. En snabb koll på gamla bilder visar nu att kanske en av tjugo övergångar med äldre anordningar än enhetsdriv hade bomstativen placerade diagonalt. Övriga hade stativ på samma sida av vägen. Och det var med största sannolikhet för att slippa dra mekaniska ledningar under körbanan man gjorde så. Alla typer av "dold" placering av trådledningar kunde ställa till trassel, och det var förstås extra besvärligt att behöva gräva upp i körbanorna för att bygga om en kanal som drabbats av sättningar pga tung biltrafik. Förekomst av el- och teleledningar spelade förstås in när det gällde på vilken sida av vägen bomstativen skulle monteras, men som John påpekar var den nu vanliga diagonala placeringen inte standard.

"assymetriska" linbommar

av John Thoweman, Friday, November 27, 2009, 22:34 (5617 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Det stämmer säkert, jag har inte funderat närmare utan började observera bomplaceringar efter att det kommit frågor om detta i anslutning till gamla Skåne-bilder där bommarna var placerade på samma sida av vägen. En snabb koll på gamla bilder visar nu att kanske en av tjugo övergångar med äldre anordningar än enhetsdriv hade bomstativen placerade diagonalt. Övriga hade stativ på samma sida av vägen. Och det var med största sannolikhet för att slippa dra mekaniska ledningar under körbanan man gjorde så. Alla typer av "dold" placering av trådledningar kunde ställa till trassel, och det var förstås extra besvärligt att behöva gräva upp i körbanorna för att bygga om en kanal som drabbats av sättningar pga tung biltrafik. Förekomst av el- och teleledningar spelade förstås in när det gällde på vilken sida av vägen bomstativen skulle monteras, men som John påpekar var den nu vanliga diagonala placeringen inte standard.

Sedär. Intressant att det fanns åtm. enstaka F5-anläggningar med diagonal placering. Råkade du lägga på minnet någon plats där det har förekommit?

"assymetriska" linbommar

av Gunnar Ekeving, Friday, November 27, 2009, 22:54 (5617 dagar sedan) @ John Thoweman

Sedär. Intressant att det fanns åtm. enstaka F5-anläggningar med diagonal placering. Råkade du lägga på minnet någon plats där det har förekommit?

Hittade några vid en slumpvis koll av tredje signalsektionens vägkorsningsbilder, så om jag orkar fortsätta publicera dessa bilder dyker de upp så småningom:-)

Udda utfartssignal i Veberöd

av Ulf Pålsson, Thursday, November 26, 2009, 14:29 (5619 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

I Veberöd vid f d MSJ fanns två plankorsningar;
- - -

Semaforen bör ha varit en utfartssignal

[image]

Det är udda med den här utfartssignalen i Veberöd. Så här små stationer som inte är grenstationer brukade aldrig ha utfartssignaler, innan man med början på 1950-talet började att sätta upp utfartssignaler i form av ljussignaler.

Signalen gäller ju för tåg i riktning mot Björnstorp och är placerad till vänster om ett sidospår men gäller för det tågspår som ligger till höger om sidospåret; bara det är en specialare. Den linjebeskrivning ur tidtabellsboken del A från 1957 som Gunnar E har länkat till i inlägget nedan om Dalbyvägen gäller ju i motsatt riktning, så vi kan inte där läsa om den här utfartssignalen. Vi kan däremot se att Veberöd hade envingad infartssignal från Björnstorp och att växlarna var oförreglade (markeras med "klump" på semaforsymbolen).

Kan utfartssignalen ha satts upp för att utgöra extra skydd för de två vägkorsningarna (av vilka åtminstone Dalbyvägen verkar ha omfattande vägtrafik)? undrar jag. Troligen inte. Jag misstänker i stället att det handlar om att kontrollera (förregla) den motväxel i utfartstågvägen mot Björnstorp som syns på bilden i Gunnars inlägg om Dalbyvägen:

[image]

Man kan misstänka att det -- tidigare, utan utfartssignal och förregling --förekom att tåg efter tågklarerarens avgångssignal mot Björnstorp hamnade ut på sidospåret åt höger, p.g.a. brister i tågvägsinspektionen. En utfartssignal som förreglade sidospårsväxeln måste ocskå ha besparat tågklareraren från många tågvägsinspektionssteg, som annars -- enligt säkerhetsbestämmelserna -- skulle ha gått åt för att kontrollera att sidospårsväxeln låg rätt och var låst med hänglås (före varje tåg!).
/up

Udda utfartssignal i Veberöd

av Gunnar Ekeving, Sunday, January 17, 2010, 22:48 (5566 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Signalen gäller ju för tåg i riktning mot Björnstorp och är placerad till vänster om ett sidospår men gäller för det tågspår som ligger till höger om sidospåret; bara det är en specialare. Den linjebeskrivning ur tidtabellsboken del A från 1957 som Gunnar E har länkat till i inlägget nedan om Dalbyvägen gäller ju i motsatt riktning, så vi kan inte där läsa om den här utfartssignalen. Vi kan däremot se att Veberöd hade envingad infartssignal från Björnstorp och att växlarna var oförreglade (markeras med "klump" på semaforsymbolen).

Den egendomliga utfartssignalen slopades den 12 januari 1959 kl 12.00, samtidigt ersattes båda infartssemaforerna med ljussignaler och skivförsignalerna ersattes med orienteringsmärken. Man hade haft mycket problem med semaforerna, som var i dåligt skick. De mekaniska ledningarna frös ofta fast, eftersom de gick i dåligt dränerade trummor. Stationen förblev oförreglad även efter signalbytet. I en skrivelse från distriktets signalingenjör till trafikinspektören den 26 september 1958 nämns den planerade slopningen av utfartssignalen OCH att man även ville slopa ett stickspår till tegelbruk i Björnstorps-änden av Veberöds station. Tegellastningen var obetydlig och borde kunna ske på bangården. Stickspåret anslöt till huvudspåret ca 50 meter väster om Dalbyvägen, vilket förstås är den växel som Ulf tänker på. Det framgår inte av skrivelsen om utfartssignalen hade något samband med tegelspåret, men detta är väl inte omöjligt [3 signalsektionen dnr 63/57]

Man kan misstänka att det -- tidigare, utan utfartssignal och förregling --förekom att tåg efter tågklarerarens avgångssignal mot Björnstorp hamnade ut på sidospåret åt höger, p.g.a. brister i tågvägsinspektionen. En utfartssignal som förreglade sidospårsväxeln måste ocskå ha besparat tågklareraren från många tågvägsinspektionssteg, som annars -- enligt säkerhetsbestämmelserna -- skulle ha gått åt för att kontrollera att sidospårsväxeln låg rätt och var låst med hänglås (före varje tåg!).
/up

Att risken för sådana händelser finns styrks av en incident jag upplevde i Vaggeryd när denna station saknade förregling: Mitt försenade tåg mot Nässjö accelererade snabbt efter starten i Vaggeryd, men började plötsligt signalera ihållande och bromsade kraftigt. Så småningom backade vi, och vid nästa startförsök vek tåget omedelbart av till vänster i en växel. På det spår vi nyss försökt befara pågick spårarbete, och de som var sysselsatta med detta blängde ilsket på vårt tåg. Antagligen var det spår vi felaktigt kört på överhuvudtaget inte något tågspår, så här hade en utfartssignal (mellansignal) varit bra.

av Jakob E, Thursday, November 26, 2009, 15:21 (5619 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Ett F5-driv - är det en sådan där "motoriserad burk" på en liten plint som man konverterar ett tidigare lindriven anläggning till en automatisk dito ?

Jag försöker dra mig till minnes var jag sett dylika - jag gissar att detta är när VHVJ korsar lv 127 utanför Målilla. Har för mig att den ena bommen är borta där, gissningsvis efter en krock. Har för mig det stod en burk där.

[image]

Antar att detta är en tidigare lindriven anläggning. Jag har för mig jag plåtade "burken" också men kan inte hitta bilden i gömmorna.

Jag kanske har fel, men finns ingen dylik anläggning någonstans utefter NBJ mellan Bofors och Gyttorp ?

Kan ju inte vara särskillt kul förresten att köra in i en sådan stålbom...

F5-driv

av Gunnar Ekeving, Thursday, November 26, 2009, 22:56 (5618 dagar sedan) @ Jakob E

Ett F5-driv - är det en sådan där "motoriserad burk" på en liten plint som man konverterar ett tidigare lindriven anläggning till en automatisk dito ?

Det finns några bilder på F5-driv i tidigare inlägg om Sandvägen i Ängelholm

Fram till 1950-talet användes denna typ av drivanordningar även på nya fällbomsanläggningar, som alltså inte börjat sitt liv som handvevade och sedan blivit elektrifierade. Och i många fall var de inte automatiska, utan manuella men, som SJ uttryckte det, elektrifierade. Detta underlättade och snabbade upp manövreringen. Innan F5-driven fanns elektriska driv som var placerade på manöverstället, så där sparade man inte in underhållet på de mekaniska ledningarna. Orsaken till detta arrangemang var nog att man vid strömavbrott eller fel på motorn utan problem skulle kunna återgå till handvevning.

NBJ köpte en del anläggningar med F5-driv från Säröbanan efter att denna lagts ner, så det kan kanske vara en sådan du sett?

F5-driv

av Ulf Josén, Friday, November 27, 2009, 07:36 (5618 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

NBJ köpte en del anläggningar med F5-driv från Säröbanan efter att denna lagts ner, så det kan kanske vara en sådan du sett?

Jag har en svag minnesbild att det fanns F5-driv inne i centrala Karlskoga på 60-talet men många korsningar är idag borttagna och i de som finns kvar hade i slutet av 90-talet Åsssa enhetsdriv men även dessa är idag utbytta i de flesta korsningar.

På linjen mellan Bofors (utanför Karlskoga tätort) och Gyttorp undrar jag om det över huvud taget funnits några fällbommar. Idag finns det endast ljus- och ljudsignaler och man har knappast tagit bort bommar och ersatt dem med en anläggning med lägre säkerhet.
/Ulf

F5-driv - namn???

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Friday, November 27, 2009, 10:50 (5618 dagar sedan) @ Ulf Josén

Här ovan talas om AVOS - men det står ju Signalbolaget på kåpan till drivet?

S. var väl = LM Ericssons järnvägsbolag?

ÅSSA = Åtvidaberg.

AVOS = Örebro.

Rätt? Fanns det fler i Sv.?

F5-driv - namn???

av Gunnar Ekeving, Friday, November 27, 2009, 23:00 (5617 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

AVOS var underleverantör till Signalbolaget, och när AVOS lagt ner tog väl Sib över delar av tillverkningen.

BD skannade i våras in en AVOS-historik

Det fanns fler svenska leverantörer av fällbomsanordningar, men AVOS var den enda större tillverkaren av elektriska drivanordningar innan ÅSSA kom igång med sina enhetsdriv.

av Jan-Anders Wihrén @, Veberöd, Thursday, November 26, 2009, 22:58 (5618 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Som bosatt i Veberöd måste jag få lämna lite kommentarer.

Alla hus på bild nr 3 ovanifrån är rivna. På platsen för det vänstra huset finns nu en ICA-butik och spårområdet mellan Dalbyvägen och Silvåkravägen är parkeringsplats för ICA-kunder. Annars ligger spår 1 och 2 delvis kvar på stationsområdet i Veberöd och även plattformarna finns kvar. Stationshuset var för några år sedan pizzeria men efter ägarens sjukdom är den tyvärr nedlagd och stängd (men huset står kvar). Spåren ligger f.ö. kvar österut åtminstone till efter vägkorsningen Ljungen vid km 37.775 (korsningen med gamla riksväg 11, tidigare riksväg 12; numera går riksväg 11 utanför och norr om Veberöd).

Det stämmer inte att det bara fanns två vägkorsningar i Veberöd eftersom det tillkommit minst två vägkorsningar härefter. Enligt tdt-boken del A fr.o.m. den 27 maj 1962 fanns vid km 36.063 vägkorsningen Ängavägen. Mellan Veberöds station och vägkorsning Ängavägen har också funnits en vägkorsning Östergatan (spåren i asfalten och vid båda sidor av vägen kan fortfarande iakttas). Båda dessa har förmodligen uppkommit efterhand som villabebyggelsen i Veberöd tog fart på 1960-talet. F.ö. finns kryssmärken kvar vid Ängavägen.

Fler plankorsningar i Veberöd

av Gunnar Ekeving, Thursday, November 26, 2009, 23:02 (5618 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Det stämmer inte att det bara fanns två vägkorsningar i Veberöd

Tack för kommentarerna! Påtåendet om två vägkorsnignar var slarvigt uttryckt av mig, det borde ha stått "två vägkorsnignar med vägskyddsanordningar fanns 1957" !

Kvarvarande spår på MSJ?

av Lasse M, Friday, November 27, 2009, 04:09 (5618 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Som bosatt i Veberöd måste jag få lämna lite kommentarer.

Alla hus på bild nr 3 ovanifrån är rivna. På platsen för det vänstra huset finns nu en ICA-butik och spårområdet mellan Dalbyvägen och Silvåkravägen är parkeringsplats för ICA-kunder. Annars ligger spår 1 och 2 delvis kvar på stationsområdet i Veberöd och även plattformarna finns kvar. Stationshuset var för några år sedan pizzeria men efter ägarens sjukdom är den tyvärr nedlagd och stängd (men huset står kvar). Spåren ligger f.ö. kvar österut åtminstone till efter vägkorsningen Ljungen vid km 37.775 (korsningen med gamla riksväg 11, tidigare riksväg 12; numera går riksväg 11 utanför och norr om Veberöd).

Hur är framkomligheten på dom upprivna delarna av MSJ och vilka sträckor har spår kvar?

Kvarvarande spår på MSJ?

av Thomas Larsson, Saturday, November 28, 2009, 10:33 (5617 dagar sedan) @ Lasse M

Väster om Staffanstorp är jag osäker på status men från strax öster Staffanstorp till väg 11 korsning av banvallen strax väster om Björnstorp är spåren upprivna. Banvallen är här på de flesta ställen framkomlig gående och t.ex via cykel. Spåren är sen kvar hela vägen till Sjöbo kommungräns strax öster om Klostersågen. Inom hela Sjöbokommun är spåren borta och framkomligheten är även här ok på de flesta ställen. Spåren ligger sen kvar från strax öster om Eriksdal där Tomelillakommun börjar och hela vägen in till Tomelilla stn. Dressin cykling finns på sträckan Björnstorp - Veberöd och Högestad/Fyledalen - Tomelilla och famkomligheten är givetvis god även här.

Thomas

Kvarvarande spår på MSJ?

av Lasse M, Sunday, November 29, 2009, 21:39 (5615 dagar sedan) @ Thomas Larsson

Väster om Staffanstorp är jag osäker på status men från strax öster Staffanstorp till väg 11 korsning av banvallen strax väster om Björnstorp är spåren upprivna. Banvallen är här på de flesta ställen framkomlig gående och t.ex via cykel. Spåren är sen kvar hela vägen till Sjöbo kommungräns strax öster om Klostersågen. Inom hela Sjöbokommun är spåren borta och framkomligheten är även här ok på de flesta ställen. Spåren ligger sen kvar från strax öster om Eriksdal där Tomelillakommun börjar och hela vägen in till Tomelilla stn. Dressin cykling finns på sträckan Björnstorp - Veberöd och Högestad/Fyledalen - Tomelilla och famkomligheten är givetvis god även här.

Thomas

Tack för infon.

[x]
[*]