Provkörning av beredskapsånglok 19-20 februari 1968 (Fordon: lok)

av Björn Malmer, Falkenberg, Tuesday, December 01, 2009, 19:27 (5516 dagar sedan)

Det har nog inte funnits någon dag jag haft större förväntningar på ur järnvägssynpunkt än den 19 februari 1968. Denna dag skulle A8 1808 framföra ett 383 ton tungt tåg mellan Åmål och Göteborg. Det var en gnistrande kall vinterdag, med strålande sol, så de yttre förhållandena kunde inte ha varit bättre.

[image]

Snälltågsloket A8 1808 iordningställs i Åmål före provkörningen.

[image]

Loket har nu kopplats till de tio boggievagnarna och klockan börjar närma sig nio. Snart tid för avgång och dags att uppsöka någon lämplig fotoplats efter linjen.

[image]

Provtåget i full karriär i närheten av Ånimskog

[image]

Tyvärr satte en förarglig varmgång slut för lokets insats i Brålanda och en reservmaskin fick rekvireras från Mellerud. Vilken bild hade det inte annars kunnat bli vid denna plats ca 1 km söder om Brålanda? Nu fick resan mot Göteborg fortsätta efter Dk 724. Men dagen var inte slut än.............

Provkörning av beredskapsånglok 19-20 februari 1968

av Erik Samuelsson, Tuesday, December 01, 2009, 19:33 (5516 dagar sedan) @ Björn Malmer

Herregud! Och jag som inte blir upphetsad av tågporr i vanliga fall. :-)

Provkörning av beredskapsånglok 19-20 februari 1968

av Sven Vikblom @, Tuesday, December 01, 2009, 20:12 (5516 dagar sedan) @ Björn Malmer

Vilken höjdare!:-) Bara att få vara med och uppleva detta! Sen blir det ju ändå bättre när man har vädrets makter på sin sida.
Sven

Provkörning av beredskapsånglok 19-20 februari 1968

av WS, Tuesday, December 01, 2009, 20:14 (5516 dagar sedan) @ Björn Malmer

Härliga bilder! Meera sa Vera :-D

Provkörning av beredskapsånglok 19-20 februari 1968

av Conny Sernfalk, Wednesday, December 02, 2009, 07:06 (5516 dagar sedan) @ Björn Malmer

Som vanligt exelenta bilder. Tack! Här är lite mer kött på benen om provkörningen som Hans Keller och Ulf Diehl skrivit:

"Provkörd Åmål-Brålanda. Från början skulle loket provköras till Göteborg, men p.g.a antydan till varmgång i storlagret till fjärde axeln, avbröts körningen och ett ellok fick ta över provtåget. 1808 kördes tillbaka till Åmål som ensamt lok. Väl där var varmgången borta.Tågvikten var 381,9 ton och bestod av följande vagnar: Abo7a 3642, 4161, Abo11a 3025, 3027 Bo8a 2985, Bo9a 1057, 4224, 4228, 4230, samt Bfo15 1354Under körningen Åmål-Mellerud höll tåget en medelhastighet på 57 km/timme.En tåglogg från provkörningen finns sammanställd i Tåg nr 3 1968"

Loket provkördes f.ö även 1954 samt användes i ett känt o legendariskt SJK tåg maj 1968. Men dina vinterbilder från den riktiga provkörningen är det bästa jag någonsin sett på lokets användning 1968.

Provkörning av beredskapsånglok 19-20 februari 1968

av M.Svenson, Wednesday, December 02, 2009, 12:29 (5515 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Tack för dessa helt fantastiska bilder! Var detta den provkörning som sedan fortsatte med 2 st S5/S7:or från Göteborg mot Herrljunga, jag har ett mycket svagt minne av att jag(5år) min bror och pappa stod och väntade på ett ångtåg på surte station som aldrig kom. Men att vi senare stod i Jonsered och såg S-loken passera, kanske samma dag? Från Jonsered har vi en mycket dålig smalfilmssekvens ( kameran köldskadad!)när tåget passerar. Man kan undra vilka spår en H3s(Loken heter aldrig något annat i vår familj, pappa var ju andra generationen BJ förare) med 10 passvagnar i kroken hade satt i medvetandet på en 5-åring om loket fortfarande varit förspänt tåget när det passerade Surte! Nu fick jag vänta till 1971 innan jag fick se loket A8 1808 som då stod uppställt på Göteborg C, men då blev det kärlek vid första skyffelkastet ( ok, loket var kallt men jag fick upp de gigantiska eldstadsluckorna och fick kastat in några kolbitar i den svarta fyren). Betydligt fler kolbitar fick jag skyfflat in ca 10 år senare när pappa och jag fick några turer tillsammans på H3s:erna, bland annat en för mig legendarisk start och axeleration ut från Alingsås mot Herrljunga och SJ 125 års körning i Jönköping, med en varmkörd H3s som fungerar precis så bra som den skall, att bara tänka på detta ger mig (fartvinds)tårar i ögonkroken! Tror det er fler än jag som ser fram till när BJs igen får fart på en H3s, vad säger ni skall vi återskapa bilderna, snö, sol,minus grader, ångvärme och +100 över Dalboslätten? Mvh Martin.

Provkörning av beredskapsånglok 19-20 februari 1968

av Sune Nylén @, Hisings Kärra (Göteborg), Wednesday, December 02, 2009, 12:48 (5515 dagar sedan) @ M.Svenson

Jo det stämmer.Det var ju snopet när 724 dök upp istället.Man bytte lok i "Kroken" Det var en BJ maskin och en HHJ.Jag var där och tittade så det är OK.:-) Sune

Provkörning av beredskapsånglok 19-20 februari 1968

av Sune Nylén @, Hisings Kärra (Göteborg), Wednesday, December 02, 2009, 14:39 (5515 dagar sedan) @ Sune Nylén

ja jag skrev HHJ lok - Rätt skulle nog vara L & HJ Landskrona och Helsingborgs Järnvägar:-) Sune

Provkörning av beredskapsånglok 19-20 februari 1968

av Per Ljungberg., Wednesday, December 02, 2009, 16:11 (5515 dagar sedan) @ Sune Nylén

Jag var också i Olskroken och fotograferade. Tyvärr försvann min exponerade film i Vaggeryd i samband med ett filmbyte dagen efter när E7 och A drog vidare mot Jönköping. Den föll nog i snön där jag aldrig återfann den. Jag var där igen nästa dag och rumsterade i snön utan resultat. Är det möjligen någon här på forumet som tog hand om den?
PLj