Bugattirälsbuss (Järnväg allmänt)

av Owe Persson @, Friday, December 11, 2009, 16:02 (5462 dagar sedan)

Jag undrar om det kan finnas uppgifter huruvida en Bugattirälsbuss, utlånad av den franska statsjärnvägen S.N.C.F. kan ha körts på det svenska järnvägsnätet.
Det var det sista i trafik varande fordonet av ca 80 st tillverkade, Den användes för olika typer av mätning av räls och signalsystem. Detta skulle ha skett under 1950-talet. Uppgiften finns att läsa i "La vie du Rail" i en artikel publicerad i början 1960-talet.
Owe Persson
0302 24256
oweowe@live.se

Bugattirälsbuss

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Friday, December 11, 2009, 16:33 (5462 dagar sedan) @ Owe Persson

Jodå - det finns foton oxå. Mtv-experterna kan nog hjälpa till (och jag undrar om inte minst ett foto t o m ingått i Stig Nybergs erbjudanden).

Bugattirälsbuss

av Lars T. Stenson, Saturday, December 12, 2009, 15:37 (5461 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Jag har någonstans (Centr@len?) sett ett foto på en sådan rälsbuss på Öxnereds station.

Lars

Bugattirälsbuss

av BJ, Sunday, December 13, 2009, 21:01 (5460 dagar sedan) @ Lars T. Stenson

Hittade denna på centralen.
Har ingen aning om det är den vi talar om.
[image]

Ingen Bugattirälsbuss

av Gunnar Ekeving, Sunday, December 13, 2009, 21:58 (5460 dagar sedan) @ BJ

Hittade denna på centralen.
Har ingen aning om det är den vi talar om.
[image]

Den ser inte alls ut som en typisk Bugatti, mer som en nordamerikansk tung motorvagn. Kan det vara någon slags mätvagn eller liknande som hyrts in av europeiska järnvägar, och därvid försetts med fransk varningstext mot våldsamma växlingsrörelser?

Bugatti

Ingen Bugattirälsbuss. Sperry?

av Leif B, Sunday, December 13, 2009, 22:18 (5460 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Hittade denna på centralen.
Har ingen aning om det är den vi talar om.
[image]


Den ser inte alls ut som en typisk Bugatti, mer som en nordamerikansk tung motorvagn. Kan det vara någon slags mätvagn eller liknande som hyrts in av europeiska järnvägar, och därvid försetts med fransk varningstext mot våldsamma växlingsrörelser?

Kan det vara Sperry som är ute och kollar rälsen?

Fakta om Sperrys

/Leif

Ingen Bugattirälsbuss. Sperry?

av Gunnar Ekeving, Sunday, December 13, 2009, 23:02 (5460 dagar sedan) @ Leif B

Kan det vara Sperry som är ute och kollar rälsen?

Ja, det var just den typen av vagnar jag tänkte på!

Sperryvagn

Ingen Bugattirälsbuss

av Per Olofsson, Sunday, December 13, 2009, 23:18 (5460 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Ultraljudsmätning av spår.

Bugattirälsbuss - konstigt...

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Monday, December 14, 2009, 01:43 (5460 dagar sedan) @ Lars T. Stenson

...jag är jätteförvånad över att det inte kommer en S K U R av svar, plus foton, i ämnet. Denna vehikel har ju debatterats jag vet inte H U R många ggr tidigare, både elektroniskt och i gamla nr av TÅG...

Bugattirälsbuss - konstigt...

av Lars Olov Karlsson @, Monday, December 14, 2009, 11:29 (5459 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Den senaste avbildade motorvagnen är mycket riktigt Sperrys amerikanska vagn som var på Europaturné några år i början av 1960-talet. Den finns beskriven i dåtida SJ-Nytt och jag har skrivit om den i en av våra första böcker i serien Allt om Modelltåg.

Någon Bugattimotorvagn har mig veterligen aldrig besökt Sverige. Det en del far efter är säkert Micheline-motorvagnen som på 1930-talet gjorde en tur genom Sverige och som är flitigt dokumenterad, bland annat i den Nybergska fotosamlingen. Den hade gummihjul som rullande inuti stålhjulringar och bestod av en liten motordel och en påhängsvagn med passagerarutrymme. Det var en enriktningsvagn. Märklin gjorde för några år sedan en modell av den, eller i alla fall en snarlik vagn.

Bugattimotorvagnarna hade i sin vanligaste form fyraxliga boggier, förare på taket och strömlinjeformade ändar. Motorerna, jag tror det var två eller möjligen fyra per enhet (har inget underlag till hands), var de samma som i Bugattis Royal-bil, som byggdes i ett fåtal exemplar. Bilmodellen blev en flopp men var imponerande. Den hade samma axelavstånd som en samtida London-buss. En Bugattimotorvagn finns på franska järnvägsmuset i Mulhouse. I samma stad finns också ett par Royal-bilar och om jag inte minns fel en rälsbussmotor på det omfattande bilmuseet.

LOK

Bugattirälsbuss - konstigt...

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Monday, December 14, 2009, 13:00 (5459 dagar sedan) @ Lars Olov Karlsson

Där satt den - tack f det!!

(Mtv med "förare på taket" förekom på SNCF bibanor åtminstone in på 1980-talet!)

Bugattirälsbuss - konstigt...

av Mattias Jansson, Tuesday, December 15, 2009, 17:07 (5458 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Där satt den - tack f det!!

(Mtv med "förare på taket" förekom på SNCF bibanor åtminstone in på 1980-talet!)

Betänk att det därtill var dessa fordon som gav upphov till den eljest något besynnerliga men under många år väl spridda tidtabellssymbolen för motorvagnståg; jag har hittat den i svenska, franska och italienska tidtabeller, kanske förekom den i flera länders publikationer?

Bugattirälsbuss - konstigt...

av Mattias Jansson, Tuesday, December 15, 2009, 17:14 (5458 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Där satt den - tack f det!!

(Mtv med "förare på taket" förekom på SNCF bibanor åtminstone in på 1980-talet!)


Betänk att det därtill var dessa fordon som gav upphov till den eljest något besynnerliga men under många år väl spridda tidtabellssymbolen för motorvagnståg; jag har hittat den i svenska, franska och italienska tidtabeller, kanske förekom den i flera länders publikationer?

Kollade litet till; även i finska, östtyska, tjeckoslovakiska, jugoslaviska och österrikiska tidtabeller hittade jag samma symbol.

Michelin-rälsbuss

av Gunnar Ekeving, Monday, December 14, 2009, 18:06 (5459 dagar sedan) @ Lars Olov Karlsson

..Micheline-motorvagnen som på 1930-talet gjorde en tur genom Sverige och som är flitigt dokumenterad, bland annat i den Nybergska fotosamlingen. Den hade gummihjul som rullande inuti stålhjulringar och bestod av en liten motordel och en påhängsvagn med passagerarutrymme. Det var en enriktningsvagn.

[image]

Två bilder från Sveriges Järnvägsmuseum som visar Michelin-vagnens besök

[image]

SRJ:s Austro-Daimler-motorvagn hade enligt uppgift i "Roslagsbanan 100 år" också luftfyllda gummihjul i stålringar? Var det ungefär samma konstruktion som på Michelin-vagnarna?

Numera används väl denna typ av hjul enbart på vissa metro-system; på de stora linjerna kanske de orsakade alltför mycket trassel med punkteringar och dålig kortslutning av spårledningar?

Michelin-rälsbuss

av Lars Olov Karlsson @, Monday, December 14, 2009, 18:51 (5459 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Vid närmare eftertanke var det nog så att Michelin-rälsbussen rullade med gummidäcken mot rälen, men hade stålflänsar på insidan. SRJs Austro-Daimler däremot rullade inuti hjulringen av stål. De moderna gummihjulsmetrovagnarna brukar rulla på däcken men har stödhjul åt sidorna i stället för flänsar.

LOK

Michelin-rälsbuss

av Ingwar Åfeldt, Tuesday, December 15, 2009, 08:49 (5458 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Här är samma Michelin någonstans i Skåne under Sverigebesöket.

[image]
Min morfar tog bilden men osäker på var.


M v h
Ingwar

Michelin-rälsbuss

av Lars T. Stenson, Tuesday, December 15, 2009, 11:59 (5458 dagar sedan) @ Ingwar Åfeldt

Jag har kollat min bild på rälsbussen från Öxnered. Det är en Michelin-rälsbuss och ingen Bugatti. Den har stora likheter med Ingwar Å:s pappas buss, varför den som vill kan dra sina slutsatser.

Michelin och Bugatti i Mulhouse (2 bilder)

av Jonny Saljefeldt, Tuesday, December 15, 2009, 07:50 (5458 dagar sedan) @ Lars Olov Karlsson

Bugattimotorvagnarna hade i sin vanligaste form fyraxliga boggier, förare på taket och strömlinjeformade ändar. Motorerna, jag tror det var två eller möjligen fyra per enhet (har inget underlag till hands), var de samma som i Bugattis Royal-bil, som byggdes i ett fåtal exemplar. Bilmodellen blev en flopp men var imponerande. Den hade samma axelavstånd som en samtida London-buss. En Bugattimotorvagn finns på franska järnvägsmuset i Mulhouse. I samma stad finns också ett par Royal-bilar och om jag inte minns fel en rälsbussmotor på det omfattande bilmuseet.

LOK

Autorail Michelin ZZABsCEty 54005, byggd 1936 för Est:

[image]

Autorail Bugatti "Présidentiel" ZZy 24408 (XB 1008). 9 enheter byggda 1933-1935 för État (4 motorer per vagn):

[image]

Bugatti Autorails

Michelin och Bugatti i Mulhouse (2 bilder)

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Tuesday, December 15, 2009, 10:25 (5458 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

Förträffligt. Bild 1 visar alltså förarhytten, delvis skymd, som en utväxt uppe på taket...!!

Skapelse av Hergé?

av A.Svenson, Blg, Tuesday, December 15, 2009, 16:02 (5458 dagar sedan) @ Jonny Saljefeldt

När man ser dessa vehiklar skulle man kunna tro att Tintin's skapare haft ett finger med i spelet vid designen.

Men det är väl snarare så att de ansluter väl till övrig Fransk/Belgisk designkonst och Hergé naturtroget återger densamma.

Förresten, med risk att kapa tråden; Har det inte förekommit någon snarlik rälsbuss i något av äventyren? Lokdragna tåg, främst ånga, är jag säker på återges naturtroget från flera kontinenter men finns där som sagt inte också någon motorvagn eller rälsbuss?

A.Svenson