Jönköping strax innan elektrifieringen (Fotografier/bildfrågor)
Några bilder från Sveriges Järnvägsmuseum, antagligen tillkomna i samband med planering och förberedelser för elektrifieringen.
Eldriften skall enligt SJK-skriften "Järnvägsdata" ha tagits i bruk Forserum - Mullsjö 1932-11-16, och en månad senare kompletterade man med anslutning till Nässjö respektive Falköping. Jag vet inte om dessa uppgifter är felaktiga eller om man faktiskt startade eldrift på en från det övriga elektriska järnvägsnätet isolerad sträcka. Lokaltågen trafikerade maximalt just sträckan Forserum - Mullsjö, så det kan ju tänkas att man började med eldrift i lokaltrafiken och efter en månad öppnade möjligheten att köra elektriskt hela vägen. Kontaktledningen måste dock redan vid första driftstarten ha varit ansluten till Nässjö eller Falköping; det fanns ingen omformarstation i Jönköpingstrakten.
Jag skulle gissa att bilderna kan vara tagna omkring 1930. Ovan ser vi antagligen några av elektrifieringens högre funktionärer
På bilden ovan har en elman gjort en utflykt på bangården, och stinsen ??? grinar glatt
Motordressinen kanske är elektrifieringsprospektörernas färdmedel?
T-semaforen skyddar svängbron
Den kepsförsedde unge mannen med ritningsrullen och mannen i hatt på andra sidan lastkajen kanske funderar på lämplig placering av lastspårsfrånskiljare?
På bilden ovan tycks det finnas ett 600 mm-spår, men det är väl knappast JGJ - den banan anslöt ju till SJ vid en smal omlastningsplats "Strand" nära Vätterstranden