70-tal i s/v: Oskarshamn (Bana)

av Jonas Lind, Monday, March 31, 2008, 13:44 (6160 dagar sedan) @ Bobo L

Om jag inte är helt fel ute sitter nuförtiden hastighetstavla för 75 km/h där istället
/B, körde där senast i fredags


Absolut, km 147.604 Hatavla, banteknisk orsak.
St


Kurvan förefaller, trots teleeffekten, vara relativt tvär, kanske R=600 m? Vilken förändring har möjliggjort höjningen av hastigheten från 60 till 75 km/h? Faktisk fysisk åtgärd, tex byte från spikspår till Heyback eller Pandrol,träslipers mot betong, grusballast mot makadam? Eller är det en mental/administrativ förändring genom nytt förhållningssätt till kurva/komfort/slitage/uh-kostnader?


Förändringen är möjliggjord genom ett rälsbyte 1981 (plus/minus något år) mellan Oskarshamn och Möckhult, där den tidigare 34 kg/m rälsen (tror jag) från Krupp, byttes mot 43 kg/m. Det var alltså inte kurvradien som var dimensionerande.


Hela tråden: