Jönköping: Trafikstörningar på grund av nedisning 1929 (Historiskt material)

av Gunnar Ekeving, Sunday, January 03, 2010, 17:24 (5440 dagar sedan)

[image]

Dessa bilder har tidigare synts i olika sammanhang, men jag visar dem på nytt och kompletterar med lite uppgifter från SJ och telegrafverket. Ovan syns ett tåg på väg ut via svängbron.

[image]

Den 15 januari 1929 blåste en kraftig nordlig vind. Vindriktningen hade varit förhärskande en tid, så vattenståndet var högt. Temperatur cirka tio minusgrader, och eftersom Vättern saknade istäcke stänkte vatten upp på bangården. På kvällen frös tåg 1207, som var placerat på spår 4 närmast Vättern, fast på spåret. Efter en timme kom tåget loss, men klarade inte backen mot Tenhult utan fick återvända. Ytterligare två tåg ställdes in under natten.

[image]

Natten mot den 16 januari rasade telelinjen på yttersidan av spår 4. Detta var en gemensam linje för både järnvägen och telegrafverket. På förmiddagen den 17 hade man kopplat över förbindelserna via telegrafverkets jordkablar. De nedfallna trådarna samt is spärrade emellertid spår 4.

[image]

Telelinjen omfattade 73 trådar, som utöver SJ:s telekommunikation betjänade teleförbindelserna med Falköping, Ulricehamn och Värnamo.

[image]

Den 16 stoppades tillsändning av godsvagnar med destination Jönköping, undantag laster med levande djur. Inga godsvagnar skickades iväg. Övrig trafik hölls igång utan större problem på spår 1 och 2.

[image]

Omlastningen SJ - JGJ vid Jönköping Strand låg nere den 16 och 17 januari. Den 16 var även förbindelsen med Jönköpings hamnstation avbruten

[image]

Bangårdsbelysningen spolierades, men provisorisk belysning ordnades den 17, vilket gjorde att röjningsarbetet kunde pågå även under natten.

[image]

Den 17 januari tilläts åter styckegodsvagnar sändas mot Jönköping. På kvällen lyckades man även få loss 14 starkt nedisade vagnar med exportgods till Göteborg.

[image]

För att trafiken skulle kunna rulla på spår 1 och 2 krävdes ständig röjning med spårrensare, samt intensiv saltning i växlar och längs rälerna.

[image]

På förmiddagen den 17 januari upphörde stormen. De spår som inte kunnat hållas öppna var då helt överisade. Alla vagnar på bangården var också istäckta.

[image]

Över spår 3 och 4 samt på mellanplattformen låg 25 - 30 cm is.

[image]

[image]

Telelinjen rasade på hela sträckan längs bangården. Stolparna skadades inte - de var ju förstärkta av isbeläggningen.

[image]

Den 18 januari hade man återupprättat förbindelse med anslutande industrispår.

[image]

[image]

En del av lokstallets tak blåste bort, och många fönster i stationshus och andra byggnader krossades.

[image]

Den 19 januari hade spår 3 röjts så att det kunde trafikeras, och man räknade med att den 21 även ha spår 4 klart. Röjningen forcerades med tanke på risken för ytterligare nederbörd. Cirka 80 man var igång.

[image]

SJ andra distrikt föreslog i rapport till Kungl Järnvägsstyrelsen den 19 januari att blanktrådslinjen inte skulle återuppbyggas, utan ersättas med jordkabel. Även en del ledningar för bangårdsbelysningen borde grävas ned. På bilder från början av 1930-talet ser vi att den raserade delen av telelinjen inte återuppbyggts, däremot fanns blanktrådslinjen kvar öster om svängbron.

Bilder och uppgifter från Bbr dnr 54/1929, Riksarkivet, och Tekniska Meddelanden från Kungliga Telegrafstyrelsen 1929

Jönköping: Trafikstörningar på grund av nedisning 1929

av WS, Sunday, January 03, 2010, 18:18 (5440 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Mycket intressant. Tack för denna historia i bilder. WS.

Jönköping: Trafikstörningar på grund av nedisning 1929

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Sunday, January 03, 2010, 20:12 (5440 dagar sedan) @ WS

Måste ha varit absolut extremt väder... Är södra änden av Vättern nånsin isfri annars, i mitten av januari?

Eller var det kanske som så, att isen hade börjat lägga sej - och just då kom stormen? Fast med tio minusgrader... näääeee.

Inget dämpande istäcke

av Gunnar Ekeving, Sunday, January 03, 2010, 21:43 (5440 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Måste ha varit absolut extremt väder... Är södra änden av Vättern nånsin isfri annars, i mitten av januari?

Eller var det kanske som så, att isen hade börjat lägga sej - och just då kom stormen? Fast med tio minusgrader... näääeee.

"...hård och långvarig nordlig vind och därav föranlett högt vattenstånd i Vättern, ihållande stark köld med nederbörd samt frånvaron av dämpande istäcke eller drivis längs stranden..." nämner distriktschefen i sin rapport till K Jst den 19 januari. Enligt rapporten hade "icke någon ens tillnärmelsevis så stark nedisning" förekommit på bangården tidigare, och man föreslog heller inte några åtgärder för att undvika liknande problem i framtiden. Förutom då kablifiering av telelinjer och strömförsörjning för bangårdsbelysningen.

Jag vet inte om man vid elektrifieringsförberedelserna funderade på åtgärder för att minska risken för nedisning av kontaktledningen. Det fanns dock några bilder utifrån Vättern tagna vid det som jag förmodar var inspektion inför elektrifieringen, men om detta hade samband med eventuella skyddsåtgärder eller bara handlade om en trevlig båtutflykt för elektromännen vet jag inte.

Jönköping: Trafikstörningar på grund av nedisning 1929

av Fredrik S, Sunday, January 03, 2010, 23:25 (5440 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Kurt, Vättern lägger sig oftast inte alls på vintrarna, jag har hört lite olika siffror typ var fjärde eller var sjunde år. Ofta bildas förstås lite is utmed stranden men den brukar lätt brytas upp om det blåser hård nordan då vinden tar fart ända från Askersund. Trots stark kyla ingen is hittils i år kan jag förövrigt rapportera :-)

Jönköping: Trafikstörningar på grund av nedisning 1929

av Micke Carlsson., Sunday, January 03, 2010, 23:35 (5440 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

1929 var en av 1900-talets riktigt tuffa vintrar. Året kvalar in bland "krigsvintrarna" och annat elände, med en otrevlig nordan som förstås blåste upp sjön rätt in i Jönköping, som bilderna visar.
1929 stod ett tåg fastkört utanför Lund på Revingebanan i 14 dagar innan man lyckades skotta loss det.

Jönköping: Trafikstörningar på grund av nedisning 1929

av Ola Almquist, Monday, January 04, 2010, 10:25 (5440 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

1929 var en av 1900-talets riktigt tuffa vintrar. Året kvalar in bland "krigsvintrarna" och annat elände, med en otrevlig nordan som förstås blåste upp sjön rätt in i Jönköping, som bilderna visar.
1929 stod ett tåg fastkört utanför Lund på Revingebanan i 14 dagar innan man lyckades skotta loss det.

"Det stora ovädret" eller "århundradets snöstorm" drabbade även Västervik. Det finns bilder på när snön går upp till halva kyrktornet. Hmmm, det var kanske inte helt sant. Hittade dock detta.

M.v.h.
Ola

Bilderna

av Thomas Tell, Sunday, January 03, 2010, 20:21 (5440 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Många av dessa bilder gjordes som vykort. Jag har en del i min samling.
/tell

Bilderna

av Björn Rundqvist @, Vallentuna, Sunday, January 03, 2010, 21:20 (5440 dagar sedan) @ Thomas Tell

Åter en bunt härliga, men nu isiga bilder från G E. Tackar så mycket.

Gunnar nämner att omlastningen till/från JGJ vid Strand var stängd några dagar pga nedisningen. Sabla synd att det inte fanns någon bild från Strand, jag har aldrig sett någon därifrån.

I en tidigare tråd från Jönköping på 30-talet i samband med någon inpektion inför elektrifieringen fanns en bild på en omlastning men alla enades om att det inte var JGJ utan ett litet trallspår. Då var kanske omlastningen ointressant, JGJ befann ju sig från -32 till -35 i en nedläggningsfas så de höga gubbarna ansåg det kanske inte mödan värt att ens föreviga omlastningen.

Det råkar inte vara någon som känner till bilder från omlastningen vid Strand och ev på trådrullatågets slingriga (600-)spår från JönköpingÖ genom staden till Strand?

Åter tack för fina bilder och God Fortsättning,

rnd

Bilderna

av Håkan Arlebrand @, Sunday, January 03, 2010, 22:47 (5440 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

JGJ-linjen från Jkpg Strand till Jkpg Ö via Båtmansbacken och Vedtorget finns dokumenterad på ett antal foton, bl a utgivna som samtida vykort och senare utgåvor. Den enda bild på Jkpg Strand jag någonsin sett var en interiörbild med uppställd personal i fokus. Jag har också några vykort där byggnadens tak skymtar. Annars inget. Skulle vara mycket givande om det existerar foton som någon ville lägga ut till almänt beskådande.

Bilderna

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Monday, January 04, 2010, 04:17 (5440 dagar sedan) @ Håkan Arlebrand

Alla kända, bättre bilder av hamnbanan finns väl med i JGJ-boken från ÖSLJ?

Eller har Håkan möjligen någon till?

Bilderna

av HP, Monday, January 04, 2010, 05:57 (5440 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Alla kända, bättre bilder av hamnbanan finns väl med i JGJ-boken från ÖSLJ?

Eller har Håkan möjligen någon till?

Hej!
Apropå JGJ nedläggningsfas 32-35 så var det nog ändå fart vid Jö strand, eftersom trafiken till Huskvarna var stor.

Det finns en bild på magasin och spår på Jö Strand, i ett album hos Nässjö Jvm. Jag minns att jag blev förvånad över att NJ aldrig fick veta/fick frågan om bilder mm i samband emd JGJ-boken.

Mvh Henrik R

Jönköping Strand

av Östlund, Anders, Monday, January 04, 2010, 06:29 (5440 dagar sedan) @ HP

Finns det hopp om att se dessa bilder trots att de inte efterfrågats till boken...? Hoppas det finns någon som kan skanna dessa och lägga ut!

Jag har ett flygfoto som visar JGJ från västra änden på Östra genom stan och där även Jönköping Strand finns med, så fort jag kommer till en bättre rustad dator ska jag lägga in bilden här, kanske i en ny tråd... ;-)

Och sen tack för dessa bilder från Jönköping! Oerhört intressant att se! Upprepar önskemål om bilder från de stora broar och viadukter som fanns sydväst om Munksjön... Om någon har något...

Hälsar,
Anders Ö

Bilden på Jönköping strand

av Fredrik S, Saturday, January 09, 2010, 12:57 (5435 dagar sedan) @ HP

Jag har skrivit ett nytt inlägg med denna bilden då denna tråden ramlat ner i arkivet.

Bilderna

av Håkan Arlebrand @, Monday, January 04, 2010, 10:07 (5440 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Svar till Kurt M: Jag har några bilder. Dock tillhör de inte kategorin bättre, eftersom de mestadels är skannade från äldre böcker med låg tryckkvalitet. Eftersom det överstiger min tekniska kompetens att lägga ut bilder på detta forum, vill jag inte försöka. Jag delar dock gärna med mig genom privat epost.

För övrigt tycker jag att det finns stora luckor i fotodokumentationen av JGJ, inte minst av Jkpg Ö. De flesta foton är (av naturliga skäl) tagna framför stationshuset. Bilder på stationsområdet tagna från Artillerigatan (ö om bangården), eller foton på godsmagasinet verkar tillhöra kategorin rariteter. Eller har någon sett bra bilder av vagnverkstaden eller förrådshuset bakom afträdet?

Bilderna - JGJ

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Monday, January 04, 2010, 19:59 (5439 dagar sedan) @ Håkan Arlebrand

Tack, alla! Hm - var det inte nån tidigare okänd JGJ-bild som publicerades här i forumet för en tid sen...? Avbildande spår, (sommar)vagnar/"symaskinsvagnar" m m inne på Vapenfabrikens område i Huskvarna...??

Bilder från vapenfabrikens område - JGJ-vagnar

av Gunnar Ekeving, Monday, January 04, 2010, 21:33 (5439 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Tack, alla! Hm - var det inte nån tidigare okänd JGJ-bild som publicerades här i forumet för en tid sen...? Avbildande spår, (sommar)vagnar/"symaskinsvagnar" m m inne på Vapenfabrikens område i Huskvarna...??

I ÖSlJ-nytt nr 4 2006 fanns på mittupslaget en sådan bild.

Dessutom hittade jag några bilder bland SJ elektrotekniska byrås material och visade i det här inlägget

Av Lennart Welanders kommentarer i ÖSlJ-nytt nr 4 år 2006 framgår att det hus som syns till vänster på bilden nedan var gjutgodsverkstad, och att det fanns tre gångbroar till cykel- och motorverkstäderna

[image]

Bilder från vapenfabrikens område - JGJ-vagnar

av Björn Rundqvist @, Monday, January 04, 2010, 22:21 (5439 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Håkan A hade godheten maila mig ett antal bilder från Båtsmansbacken och Strand som jag inte hunnit titta på ännu, tusen tack!

Vore en välgärning om ev andra bilder från detta genom staden slingrande tvåfotsspår och från omlastningen kunde läggas ut på forumet.

Björn R

Bilder från vapenfabrikens område - JGJ-vagnar

av Björn Rundqvist @, Monday, January 04, 2010, 22:28 (5439 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

PS
Tack Gunnar E för de fina Huskvarna-bilderna
DS

rnd

Inlägget har visats...

av NerdBoy, Saturday, January 09, 2010, 09:21 (5435 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

...14.635 gånger i skrivande stund, jag hoppas att det visar hur intressanta sådana här bilder är. Tack Gunnar! :-)

Jönköping: Trafikstörningar på grund av nedisning 1929

av Hasse Pettersson ⌂ @, Jönköping, Wednesday, January 20, 2010, 17:04 (5423 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Vem vet något om dessa fantastiska bilder från Jönköping 1929? Jag vill väldigt gärna göra en blänkare på dessa i Sveriges Radio Jönköping P4. Hör av Er så snart som möjligt. // hasse p